Syödäänkö teillä macaa, kefiiriä, goji-marjoja ja pakurikääpää? No ei meilläkään. Merileväpannukakut, sellerimehu ja vehnänoraspirtelö ovat varmasti TODELLA terveellisiä, mutta koetapa saada nakkeja ja makaroonia fanittava neljävee nauttimaan niistä. Siis ihan säännöllisesti ja mielellään. Jos onnistuit, onneksi olkoon, olet ehdottomasti Vuoden Vanhempi -finalisti, jos et, niin ei tarvitse vaipua epätoivoon, kaikki aikuisetkaan eivät ihan oikeasti niistä nauti.

Tuntuuko silti että ainakin vähän pitäisi yrittää harrastaa superfoodeja, koska terveellisyys jne.? Superfoodithan on siis sellaisia trendikkäistä ruoka-aineita jotka sisältävät supermäärän hyviä vitamiineja, antioksidantteja, aminohappoja ja mineraaleja, supertiiviissä paketissa. Tai niin me on ymmärretty. Mutta vaikka jälkikasvusi ei nauttisikaan tyrnimarjoja ja raakakaakaota aamupalalla, niin äläpä huoli, kerättiin tähän vähän superfoodeja jotka maistuvat myös lapsille. Spoiler alert, moni on jo vanha tuttu, mutta harvemmin superruokana tunnettu!!

Hedelmiä viipaloituina vadilla ja tummaa suklaata

Kuva Brenda Godinez.

Marjat

Mustikan status superfoodina on monille tuttu, ja mustikka uppoaa kohtalaisen hyvin jopa nirsommillekin lapsille. Ei tule silti unohtaa muita marjoja! Vähän kaikki marjat kun ovat pullollaan vitamiineja ja antioksidantteja, ja lisäksi kuituja!! Eikä tarvitse olla edes tuoreita, pakastemarjat sopivat loistavasti puuroihin, jogurtteihin ja vaikka smoothien sekaan, ja energiarikkaat kuivatut versiot ovat maistuvia naposteltavia myös perheen pienimmille.

Siemenet

Auringonkukansiemenet, kurpitsansiemenet, hampunsiemenet ja mitä niitä nyt on. Kaikki oikein oivia hyvien rasvojen, magnesiumin, kuidun ja proteiinin lähteitä. Siemeniä voi sisällyttää salaatteihin, ripotella keittojen päälle tai paahtaa naposteltaviksi popcornin sijaan. Jos ei muuten kelpaa, niin kourallinen siemeniä uppoaa hyvin vaikka puuron sekaan ja ihan näkymättömäksi ravintolisäksi smoothieen marjojen kera!

Tähän pitää vielä lisätä, että vaikka siemenet ovatkin ihania, niin niillä on Eviran antama enimmäissuositus päiväsaannista. Evira ohjeistaa käyttämään siemeniä enintään kaksi ruokalusikallista päivässä ja siemenlajeja on syytä vaihdella. Pienet määrät esimerkiksi leipien päällä eivät ole haitaksi. Raskaana olevien ja imeväisikäisten ruoissa siemeniä ei pitäisi käyttää lainkaan, ja 1–6-vuotiaille suositeltu enimmäismäärä on yksi ruokalusikallinen päivässä.

Lehtivihannekset

Niitä on kuulkaa muitakin kuin huonomman maineen saanut lehtikaali. Löytyy pinaattia, rucolaa, vesikrassia ja romaine-salaattia. Ja useita muitakin, kaalit mukaan lukien. Ja monet näistä uppoavat myös ihan hyvin lapsillekin, varsinkin salaateissa. Tai vaikka leivän päällä. Rucola muuten sopii loistavasti pizzankin päälle, ja lehtivihreitä voi syödä sellaisenaan samalla kun roolileikkii maatilan eläimiä lasten kanssa. Ammuu!

Pähkinöitä kulhossa

Kuva Jenn Kosar.

Pähkinät ja pähkinävoit

Ylläriiii! Pähkinöissä on todella paljon kaikkea hyvää proteiineista B-vitamiinien kautta rasvoihin, ja niin on muuten myös maapähkinävoissa! Maapähkinävoi uppoaa todella hyvin monille lapsille, leivän päällä, leivonnaisissa, sellaisenaan, tai vaikka kaakaossa. Ja kahden ruokalusikallisen annos pähkinävoita vastaa suurinpiirtein puolta keskivertoeskarilaisen päivän proteiinintarpeesta. Maapähkinävoimuffini aamupalaksi maistuisi varmaan sullekin? Eikä rajata pelkästään maapähkinävoihin, nykyään löytyy myös muita pähkinälaatuja levitteinä, ja ne on myös ihan yhtä hyviä!

Oranssit vihannekset ja hedelmät

Värillä on väliä. Bataatti, kurpitsa ja porkkana eivät aina maistu lapsille, mutta onneksi myös oranssit hedelmät sisältävät rutkasti A- ja C-vitamiineja, kaliumia ja lykopeenia. Valitse välipalalle mangoja, persimmoneita, aprikooseja ja appelsiineja, tai vaikka verkkomelonia, ja olet oranssin tähden arvoinen. Välillä pinnalla oli ja on somehaasteita joissa pitää syödä 24 tuntia vain tietyn värisiä ruokia, joten valitsemalla teemaväriksi oranssin olet sekä trendikäs että terveystietoinen äiti.

Lähde.

— Huono Äiti -toimitus

Kirjoittaja kuuluu Huono Äiti -yhteisöön. Enää Huono Äiti ei ole vain yksi nainen, joka kirjoittaa hassuja juttuja blogiinsa (yleensä yöpuvussa epätyypillisiin aikoihin) vaan meitä on monta. Kiitos, kun luet Huonoa Äitiä, tervetuloa myös kirjoittamaan!

Artikkelissa on 0 kommenttia, jätä oma kommenttisi.

Kommentoi artikkelia

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.