”Lähdin ostamaan servettejä, ostin sohvan ja satasella kynttilöitä” – tästä syystä rohmuat kaupassa!
Tiedätkö sen tunteen, että menet isompaan kauppaan, kuten hypermarketiin tai sisustusliikkeeseen, ja vaikka kuinka olet vannonut itsellesi että ostat vain ne tietyt asiat mitä tulit hakemaan, lähdet kaupasta kukkuraisten kassien kanssa?
Ilmiötä kutsutaan nimellä Target Effect. Target on yhdysvaltalainen kauppaketju, jossa myydään edullisia tuotteita mutta hieman siistimmässä ympäristössä kuin perinteisissä halpahalleissa. Target Effect eli targetvaikutus tarkoittaa juuri sitä, että asiakas menee myymälään ja ikään kuin vailla itsekontrollia ostaa kaikenlaista.
Suomalaiselle kuluttajalle ilmiö tullee useimmiten vastaan Ikeassa. Sinne lähdetään hyvin aikein ostamaan pelkästään petauspatjaa tai työpöydän tuolia, ja oikeastaan vasta kotona tajutaan että tulipas ostettua sadalla eurolla kynttilöitä ja näemmä uusi olohuoneen sisustus päälle. Mutta ostosmania iskee myös isoissa marketeissa ja erilaisissa suurissa sekatavaraliikkeissä.
Mutta mistä se johtuu? Miksi joissain kaupoissa on ihan pakko ostaa ihan kaikkea?
New York Universityn markkinoinnin professori Tom Meyvis selittää:
Yksi tärkeä tekijä on se, että ne kaupat, joissa on hyvin laaja valikoima, voivat asettaa tuotteita esille sellaisilla tavoilla jotka edesauttavat heräteostelua. Esimerkiksi ongenkoukkujen viereen voi asettaa laastareita myyntiin, jolloin asiakas miettii, että ei noitahan saatan tarvita!
Tämä on tuttu ilmiö monissa kaupoissa, ja voihan sitä pitää jopa kuluttajan auttamisena. Juuri kaikenlaiset pikkujutut, kuten paristot ja laastarit ja roskapussit unohtuvat todella helposti. Jos ne lätkäistään sopivasti silmien eteen, niin ne on helpompi muistaa napata mukaan.
Meyvis on myöskin sitä mieltä, että nämä satunnaiset ostokset yleensä ilahduttavat meitä. Jos ostoksilla olijalla ei ole ongelmaa liian shoppailemisen suhteen, heräteostokset eivät ole hänestä suoraan huono juttu. Me pidämme ostamistamme asioista, emme vain ole tulleet ajatelleeksi niiden ostamista etukäteen.
Psykologian tohtori Kevin Chapman taas selittää ilmiötä kauppojen sisustuksella:
Kaupan sisustus sinällään vaikuttaa. Jos se tekee ihmisen hyväntuuliseksi, ostaminen on todennäköisempää. Iso merkitys on myös sillä, että vähän ennen kassoja on asetettu kaikenlaista pientä, johon voi impulsiivisesti tarttua ja heittää koriin. Kas servettejä, juomapillejä, pehmoleluja…tiedät kyllä! Parasta on, jos nämä tuotteet ovat vieläpä alennuksessa!
Vanha markkinointikikka on myös aavistuksen verran halvempi hinta. Se, että hinta on esimerkiksi 19.90 kuin 20 euroa vaikuttaa jostain syystä niin, että pidämme tuotetta edullisempana kuin tasahintaista.
Kun nämä vaikuttavat asiat tietää, shoppailuun voi suhtautua haluamallaan tavalla. Voi joko olla skarppina ja tiedostaa sen, että kaupassa pyritään kaikin keinoin siihen, että asiakas ostaisi mahdollisimman paljon tavaraa, tarvitsi hän sitä tai ei.
Tai sitten siihen voi suhtautua asiaankuuluvana juttuna. Aika monelle meistä iso osa hypermarketin tai ison sisustusliikkeen viehätystä on nimenomaan se, että sieltä tarttuu mukaan vähän kaikkea. Järkevän kuluttamisen kannalta heräteostelu ei tietenkään ole hyvä tapa, mutta onko se niin vakavaa jos tulee napattua mukaan kynttilöitä ja ehkä viherkasvi vaikka se ei aluperin suunnitelmaan kuulunutkaan.
Ja saahan niistä ikeahullutuksista ja markettihepuleista hauskoja tarinoita kavereille kerrottavaksi. Tuo ”sadalla eurolla kynttilöitä” on sekin tosi tarina, kaverille kävi…
— Huono Äiti -toimitus
Kirjoittaja kuuluu Huono Äiti -yhteisöön. Enää Huono Äiti ei ole vain yksi nainen, joka kirjoittaa hassuja juttuja blogiinsa (yleensä yöpuvussa epätyypillisiin aikoihin) vaan meitä on monta. Kiitos, kun luet Huonoa Äitiä, tervetuloa myös kirjoittamaan!
Artikkelissa on 1 kommenttia, jätä oma kommenttisi.
Hei, tiedän todellakin tunteen. Lähin poikani kanssa ostoksille, ostamaan pojalle boksereita. Poika sai kalsarinsa ja mä vaihdoin autoa. Sillalailla voi käydä kun autoliikkeen edustaja pitää standia käytävällä.