Otitko eilen illalla lasin viiniä? Kenties kaksi? Ehkä siiderin tai erikoisoluen? Moni nainen ottaa. Tästä on tullut ihan ilmiö: wine o’clock, joka tarkoittaa sitä että nyt saa äiti hetken hengähtää ja rentoutua viinilasin ääressä. Vähän äitimehua, katsos!

Alkoholin käyttö on arkipäiväistynyt ja muuttunut hyväksytymmäksi. Lasi tai pari viiniä tai olut arki-iltana ei ole enää alkoholistin merkki, vaan ihan normaalia nautiskelua.Arki-iltojen alkoholinkäyttö on lisääntynyt varsinkin naisten ja äitien keskuudessa. Eikä se sinällään kovin haitallista olekaan, jos juominen pysyy kohtuudessa. Toisin kuin monesti väitetään, saattaa se pysyäkin.

Mutta alkoholi kuitenkin vaikuttaa elimistöön monella tavalla, vaikka siitä ei riippuvainen olisikaan. Jo vähäisetkin alkoholiannokset vaikuttavat unen laatuun, ja aika harva muutenkaan saa riittävästi ja riittävän laadukasta unta. Iltaviinin poisjättäminen voi piristää kummasti ja tehdä aamuista vähän helpompia.

Alkoholissa on melko paljon energiaa, mutta ei tarpeellisia ravintoaineita. Koska alkoholi heikentää impulssikontrollia, juominen voi johtaa liialliseen syömiseen. Lisäksi huonosti nukkuminen vaikuttaa ruokahaluun niin, että tekee mieli syödä varsinkin runsaasti energiaa sisältäviä ruokia. Tämän seurauksena rentouttava viinituokio voi johtaa lihomiseen, vaikka juominen olisikin melko vähäistä.

Alkoholi saattaa jo melko pieninäkin annoksina vaikuttaa myös esimerkiksi mielialaan ja ihon kuntoon. Jatkuva lipitys vaikuttaa myös hampaisiin. Riippuu ihmisestä, kuinka nopeasti ja kuinka vähäisestä määrästä haittavaikutuksia tulee, mutta alkoholi vaikuttaa aina elimistöön.

Jos tuntuu siltä, että iltaviini tai -sidukka tekee olosta seuraavanakin päivänä turhan väsyneen, tai vyötärölle alkaa ilmestyä ylimääräistä, kokeile jättää alkoholi vähäksi aikaa kokonaan pois – tai ainakin tiuha iltatissuttelu.

Se ei välttämättä ole ihan helppoa, mutta ei siitä myöskään tarvitse kovasti huolestua. Jos on ottanut tavaksi kaataa itselleen viinilasillinen joka ilta, siihen on yksinkertaisesti tottunut. Sen suuremmasta alkoholiriippuvuudesta ei tarvitse olla kyse.

Kokeile näitä niksejä:

– Lopeta jo tänään

Älä juo tänään sitä viinilasillistasi. Varmaankin sanot itsellesi, että voit lopettaa milloin tahansa, ja se on varmaan myös totta. Mutta myös alkoholistit sanovat, että voisivat lopettaa milloin vain. Jos sinulla ei ole alkoholiongelmaa, voit ihan hyvin jatkaa tyttöjeniltoja tai käydä silloin tällöin oluella. Lopeta tiiviisti toistuva arki-iltojen lipittely, ja katso millä tavalla se vaikuttaa oloosi.

– Älä pidä kotona alkoholia

Tiedät varmaan tunteen: et ole oikeastaan himoinnut siideriä, mutta näet tölkin ihanan kylmänä jääkaapissa ja haluat juoda sen? Jos sinulla on alkoholia saatavilla, sitä tulee helpommin juotua. Tässä pätee ihan sama kuin siinä, että kaapeista kannattaa siivota vierasvarat ja suklaajemmat jos meinaa laihduttaa. Jos joudut erikseen lähtemään Alkoon hakemaan viiniä, et välttämättä jaksakaan raahautua sinne. Mieti myös kannattaako risteilyiltä ja matkoilta tuoda kotiin halpaa alkoholia. Kun näet sitä saatavilla koko ajan, juot todennäköisesti enemmän kuin muuten joisit.

– Löydä uusi tapa rentoutua

Kyse ei välttämättä ole siitä, että himoitset alkoholia. Vaan siitä, että haluat rentoutua, ja olet tottunut viiniin. Ehkä voisit löytää jonkin toisen tavan rentoutua? Kokeile juoda jotain muuta, kenties yrttiteetä tai vaikka vaan vissyä. Mieti, miten rentouduit ennen kuin joit viiniä? Kenties luit kirjaa? Kävit kävelyllä? Myös saunominen, kylpeminen, joogaaminen tai vastaava voi auttaa.

– Mieti mikä pännii

Jos olosi on jatkuvasti sellainen, että tarvitset alkoholia voidaksesi rentoutua, mieti, voiko asialle tehdä mitään. Pystyisitkö ostamaan siivouspalveluja? Voisiko töitäsi järjestellä toisella tavoin? Suostutko liikaa ikävien ihmisten pyyntöihin?

– Kerää rakseja seinään

Olet ehkä motivoinut lapsia tarroilla? Voi kuulostaa pöljältä, mutta sama saattaa toimia aikuisillekin. Merkkaa seinäkalenteriin tai vastaavaan X kun olet juomatta. Se, että saat sivuntäydeltä rakseja, saattaa motivoida niin, että et nappaakaan siideriä vaikka ensin teki mieli. Voit myös päättää itsellesi jonkun palkkion siitä, kun saat kasaan vaikka 10, 20 tai 30 raksia.

– Mieti rahaa

Jos juot alkoholia useamman kerran viikossa, siihen menee melko paljon rahaa. Rahaa, jonka voisit käyttää johonkin muuhun kivaan. Jos juot yhden puolen litran siiderin per ilta, siihen menee 20 – 30 euroa viikossa, eli kuukaudessa 80 – 120 euroa ja vuodessa 960 – 1 440 euroa. Mieti mitä saisit sillä rahalla! Voit vaikka siirtää tissuttelurahat joka ilta tai aina viikon päätteeksi toiselle tilille – rahasumman kasvaminen on näkyvä merkki onnistumisestasi.

– Kokeile hypnoosia tai vastaavaa

Lataa kännykkään hypnoosisovellus tai etsi Youtubesta sopiva video. Voit myös kokeilla joitain muita rentoutusvideoita. Tästä on hyötyä kahdella tavalla: paitsi että rentoudut, kannustavat lauseet voivat auttaa sinua pysymään päätöksessäsi.

– Älä hätäänny

Olet juomatta siksi, että se voi auttaa sinua voimaan paremmin, ei sen kummempaa. Monet ovat vähitellen alkaneet juoda arkisin ja siitä on tullut tapa. Se ei vielä tarkoita mitään vakavia terveysongelmia tai sitä, että olet suorilta luisumassa kohti alkoholismia. Mutta varsinkin jos pelkäät, että alat olla riippuvainen, on erittäin hyvä hetki kokeilla olla jonkin aikaa ilman.

Lähde.

— Huono Äiti -toimitus

Kirjoittaja kuuluu Huono Äiti -yhteisöön. Enää Huono Äiti ei ole vain yksi nainen, joka kirjoittaa hassuja juttuja blogiinsa (yleensä yöpuvussa epätyypillisiin aikoihin) vaan meitä on monta. Kiitos, kun luet Huonoa Äitiä, tervetuloa myös kirjoittamaan!

Jaa oma tarinasi

Haluatko avata keskustelun jostain sinulle läheisestä aiheesta?
Lähetä kertomuksesi tästä.

Nykyinen kategoria:

Tutustu myös muihin kategorioihin:

Kommentoi artikkelia

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.