Kivun kanssa eläminen on raskasta. Erityisen raskasta on krooninen kipu, mutta myös sellainen kipu, joka ei ole jatkuvaa, kuormittaa ja ahdistaa.

Kipua kannattaa hoitaa lääkärin ohjeiden mukaan. Jos kipu on voimakasta ja rajoittaa elämää, lääkitys on yleensä hyvä vaihtoehto. Siitä ei pidä tehdä mitään peikkoa. Kipua saa hoitaa, ja sitä kannattaa hoitaa niillä keinoin, jotka toimivat.

Jos lääkitystä ei koe tarvitsevansa, tai lääkityksen lisäksi tarvitsee muuta kivunlievitystä, voi mielikuvaharjoittelusta olla apua.

Kipu saattaa tehdä vihaiseksi, turhautuneeksi ja katkeraksi, jolloin mielikuvien pyörittely päässä voi tuntua maailman turhimmalta idealta. Silti niitä kannattaa kokeilla. Mielikuvaharjoittelun on tarkoitus auttaa sinua elämään parempaa elämää, ei estää sinua saamasta lääketieteellistä hoitoa tai vastaavaa.

Parhaimmillaan se toimii ja auttaa sinua selviämään kivusta ja jaksamaan paremmin. Kannattaa siis kokeilla avoimin mielin.

Testaa seuraavia tekniikoita:

Himmennin

Kuvittele kivun olevan ärsyttävän kirkas valo tai ääni. Sitten keskity mielessäsi vääntämään kuvitteellista äänenvoimakkuuden säädintä tai himmennintä pienemmälle.

Turvasatama

Ajattele jotakin paikkaa, jossa tunnet olevasi turvassa ja rentoutunut. Kivun piinatessa kuvittele olevasi turvasatamassasi. Tanskalaistutkimuksessa todettiin, että tämä keino vähensi kivun kokemusta ja kipulääkkeen tarvetta potilailla.

Siirto

Kun jokin paikka on kipeä, voit keskittyä ajattelemaan jotain toista kohtaa kropassasi. Voit kuvitella, miten tunnet miellyttävää lämpöä tässä toisessa kohdassa.

Voit myös testata sitä, että ”siirrät” kivun mielessäsi johonkin sellaiseen kohtaan vartalossasi, jossa sen sietäminen tuntuu helpommalta. Esimerkiksi voit kuvitella selkäkivun siirtyvän käteen.

Muuta kivun olemusta

Kun tunnet kipua, keskity siihen ja kysy itseltäsi kysymyksiä. Mitä tämä kipu yrittää kertoa minulle? Minkä väristä tämä kipu on? Mitä muistoja tämä kipu herättää? Minkä muotoista kipu on?

Sen jälkeen voit muuttaa mielikuvaa. Jos kipu on teräväreunainen muoto, kuvittele sen pehmenevän. Jos kipu on punaista, kuvittele sen muuttuvan seesteisen siniseksi.

Uusi minä

Mielellä on paljon voimaa. Siksi voi olla avuksi kuvitella usein sitä, millaista elämäsi olisi ilman kipua. Eläydy siihen, mitä tekisit ja miltä sinusta tuntuisi. Vahvista sitä mielikuvaa itsestäsi, että olet hyvinvoiva ja teet asioita, joista nautit.

Lähde.

— Huono Äiti -toimitus

Kirjoittaja kuuluu Huono Äiti -yhteisöön. Enää Huono Äiti ei ole vain yksi nainen, joka kirjoittaa hassuja juttuja blogiinsa (yleensä yöpuvussa epätyypillisiin aikoihin) vaan meitä on monta. Kiitos, kun luet Huonoa Äitiä, tervetuloa myös kirjoittamaan!

Jaa oma tarinasi

Haluatko avata keskustelun jostain sinulle läheisestä aiheesta?
Lähetä kertomuksesi tästä. HUOM! Juttujen kommentit lähetät alempaa kohdasta KOMMENTOI.

Nykyinen kategoria:

Tutustu myös muihin kategorioihin:

Kommentoi artikkelia

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.