”Jäikö sinne vielä joku?” Lause, jota kukaan vasta synnyttänyt nainen ei halua kuulla. ”Onneksi olkoon, milloin on laskettu aika?” Lause, jota kukaan ei-raskaanaoleva vauvan/ taaperon/ teinin äiti ei halua kuulla.

Naisen vatsan kommentointi on herkkä aihe, ja parempi on olla hiljaa, jollei nainen itse ilmoita, että joo tosiaan tänne jäi kaksonen mutta ajattelin synnyttää sen joskus myöhemmin kun nyt ei huvittanut. Tai kerro, että jep vauva on tuloillaan ja tervetuloa vaan lääppimään meikäläisen mahaa!

Pian synnytyksen jälkeen vatsa on normaalia isompi – ja se on normaalia. Huomautella siitä ei silti kenenkään tarvitse. Kun kohtu supistuu ja kroppa muutenkin asettuu, vatsa pienenee kyllä. Mutta se ei välttämättä palaudu raskautta edeltävän kaltaiseksi, vaan jää pömpölleen. Niin kutsutuksi mutsipömpöksi.

Vatsalihasten erkaumasta puhutaan nykyisin paljon, ja se vaivaa monia synnyttäneitä naisia. Erkauma voi selittää paitsi vatsan pömpötyksen, myös selkä- ja vatsakipuja, ryhtiongelmia ja vaikeuksia suorittaa joitain lihasvoimaa vaativia liikkeitä. Jos erkaumaa epäilee, voi tilanteen tarkistaa fysioterapeutilla, joka myös antaa jumppaohjeet tilanteen korjaamiseksi.

Kuva Jonas Kakaroto, ylin kuva Shutterstock.

Mutta mutsipömppö ei valitettavasti selity pelkällä vatsalihasten erkaumalla. Toki jos äiti on hyvin hoikka, mutta vatsa silti pömpöttää, erkauma on todennäköinen syy. Mutta vatsalihakset saattavat olla palautuneet just oikein ja housujen vyötärönauhan päälle silti tipahtaa sellainen röllykkä, että tekee mieli kaivaa äitiysfarkut komeron perältä takaisin päälle.

Mutsipömpön takana on muitakin syitä. Keskeisimmät tekijät ovat stressi ja univaje.

Lapsen saaminen ja hengissä pitäminen parinkymmenen vuoden ajan on raskasta ja kuormittavaa. Vauva, lapsi tai teini voi olla kuinka ihana ja helppo tahansa, stressiä piisaa silti. Ja mitä stressaantuneempi on, sitä vaikeampi on päästä eroon vyötärölle kertyneestä rasvasta. Stressaavan elämäntilanteen aikana erittyvät hormonit nimittäin kerryttävät rasvaa justiinsa vyötärölle ja varsinkin vatsaan.

Stressaantuneena helposti myös tinkii liikunnasta, jolloin rasvaa kertyy myös vatsaonteloon, joka sekin osaltaan pullauttaa mahaa ulospäin. Jos stressiin liittyy vielä alkoholin lipittely, näkyy sekin helposti juuri vatsalla: kaljamahan hankkimiseksi ei tarvitse juoda kaljaa, vaan sen saa aikaan kyllä myös siiderillä tai skumpalla!

Toinen keskeinen tekijä on univaje. Sehän ei onneksi äitejä vaivaa…eiku! Kun ihminen ei nuku tarpeeksi, se vaikuttaa kylläisyyshormonien määrään. Väsyneenä haluaa syödä tavallista enemmän, ja yleensä vielä makeita ruokia, koska ne tuntuvat piristävän. Jatkuva nälkä voi oikeasti olla vain unen puutetta.

Tähän vielä päälle se, että varsinkin kun lapset ovat pieniä, tulee helposti syötyä ihan mitä sattuu ihan milloin sattuu, niin energiaa kertyy helposti liikaa ja vääränlaisista asioista. Jos ei missään vaiheessa päivää saa syötyä kunnolla, vaan heittelee suuhunsa keksejä ja paahtoleivän siivuja, menee sekä ateriarytmi että nälän tunteen tunnistaminen ihan sekaisin.

Mikä sitten on ratkaisu?

Tsekkauta mahdollinen vatsalihasten erkauma asiantuntijalla ja sen jälkeen opettele ottamaan aikaa itsellesi. Sinä tarvitset unta ja sinä tarvitset liikuntaa ja sinä tarvitset kunnon ruokaa. Mutsipömpöstä ei kannata ottaa stressiä, se laskeutuu siitä jos saat elämäntapasi parempaan kuntoon. Ja jos ei laskeudu, ainakin voit paremmin!

P.S. Kaikki keinot otetaan käyttöön silloin, kun pitää päästä pikana kesäkuntoon! Kuulostaako tutulta?

— Huono Äiti -toimitus

Kirjoittaja kuuluu Huono Äiti -yhteisöön. Enää Huono Äiti ei ole vain yksi nainen, joka kirjoittaa hassuja juttuja blogiinsa (yleensä yöpuvussa epätyypillisiin aikoihin) vaan meitä on monta. Kiitos, kun luet Huonoa Äitiä, tervetuloa myös kirjoittamaan!

Jaa oma tarinasi

Haluatko avata keskustelun jostain sinulle läheisestä aiheesta?
Lähetä kertomuksesi tästä.

Nykyinen kategoria:

Tutustu myös muihin kategorioihin:

Kommentoi artikkelia

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.