Oli aamu, päivä, ilta taikka yö, tuntuun siltä, että silmät eivät pysy auki, eikä mikään määrä kahvia auta. Väsymys on kaikennielevää, vaikka kuinka yrität nukkua tarpeeksi. Missä vika?

Väsymys voi johtua paljon muustakin kuin vain unen puutteesta. Jos silti vaan väsyttää, vaikka nukkuisi tarpeeksi monta tuntia yössä, kannattaa miettiä, voisiko syynä olla joku seuraavista:

Huono unen laatu

Mikään määrä unta ei riitä, jos sen laatu on huonoa. Unen laatua huonontavat esimerkiksi liian valoisa tai meluisa makuuhuone ja liian kuuma sisälämpötila. Puhumattakaan siitä, jos sänky on täynnä levottomia lemmikkejä ja leukaan monottavia lapsia…

Uniapnea

Uniapnealla tarkoitetaan unenaikaisia hengityskatkoksia, mitkä johtavat heräilyyn ja unen laadun heikkenemiseen. Uniapnean tunnistaa usein kuorsaamisesta, mutta kuorsaaminen ei aina tarkoita uniapneaa, eivätkä kaikki siitä kärsivät kuorsaa. Jos epäilet uniapneaa, hakeudu tutkimuksiin.

Raudan puute

Raudan puute on naisilla yleistä kuukautisten takia. Jos olet aina väsynyt, pyydä että sekä hemoglobiini- että ferritiiniarvosi tarkistetaan verikokeella.

B12-vitamiinin puute

B12-vitamiinin puute voi aiheuttaa väsymystä. Jos liha, kala ja maitotuotteet eivät maistu, käytä lisäravinnetta.

Syöt liikaa sokeria

Sokeri piristää hetkellisesti kun väsyttää, mutta sen aikaansaamat energiapiikit myös laskevat nopeasti – sitten väsyttää entistä enemmän. Lisäksi liiallinen sokerin syöminen voi johtaa lihomiseen ja sitä myöten lisätä sairastumisriskiä. Jossain määrin sokeria voi toki syödä, mutta yritä tsempata ruokavalion kanssa, sitä suuremmalla syyllä mitä väsyneempi olet.

Olet masentunut

Loppumaton väsymys on yksi masennuksen oire. Jos elämässäsi on syvän väsymyksen lisäksi ollut mullistuksia tai koettelemuksia, olet haluton, alavireinen, surullinen, vihainen tai kaikkea tätä yhtä aikaa, keskustele lääkärin kanssa esimerkiksi työterveydessä tai terveyskeskuksessa. Jos tuntuu että et jaksa hakeutua hoitoon yksin, puhu ystävälle ja pyydä apua.

Kilpirauhasongelmat

Kilpirauhasen vajaatoiminta väsyttää. Lisäksi sen oireina voivat olla palelu, muutokset ihossa, kynsissä ja hiuksissa sekä ummetus. Jos epäilet kilpirauhasongelmia, ota yhteyttä lääkäriin.

Hormonit

Hormonit voivat vaikuttaa jaksamiseen monella tavalla. Jos väsymyksellesi ei löydy mitään muuta selitystä, voi olla tarpeen selvittää hormonitasot.

Liikunnan puute

Paikallaan oleminen uuvuttaa, vaikka toisin voisi kuvitella. Elimistömme tarvitsee liikettä toimiakseen hyvin. Liikunta myös väsyttää, ja luonnollinen väsymys johtaa parempaan uneen. Hullua rehkimistä ei tarvita, arkiaktiivisuus ja kevyt liikunta riittävät.

Kaamosmasennus/ kevätmasennus

Muutokset valon määrässä vaikuttavat hormoneihimme ja voivat siten väsyttää – tai piristää niin, että uni ei meinaa tulla ollenkaan, mikä johtaa sekin väsymiseen ja unirytmin häiriöihin. Pyri oleilemaan ulkona päivänvalossa ja käytä tarvittaessa kirkasvalolamppua kaamoksen aikaan sekä pimennysverhoja jos valoisat yöt häiritsevät.

Diabetes

Kakkostyypin diabetes voi aiheuttaa väsymystä. Väsymyksen lisäksi oireita voivat olla vetämättömyys (varsinkin aterioiden jälkeen), masentuneisuus ja ärtyisyys, jalkasäryt, näön heikkeneminen ja tulehdusherkkyys. Hakeudu testeihin mikäli epäilet sairastavasi kakkostyypin diabetesta.

Lähde.

P.S. Saako ihminen olla läski jos haluaa?

— Huono Äiti -toimitus

Kirjoittaja kuuluu Huono Äiti -yhteisöön. Enää Huono Äiti ei ole vain yksi nainen, joka kirjoittaa hassuja juttuja blogiinsa (yleensä yöpuvussa epätyypillisiin aikoihin) vaan meitä on monta. Kiitos, kun luet Huonoa Äitiä, tervetuloa myös kirjoittamaan!

Jaa oma tarinasi

Haluatko avata keskustelun jostain sinulle läheisestä aiheesta?
Lähetä kertomuksesi tästä.

Nykyinen kategoria:

Tutustu myös muihin kategorioihin:

Kommentoi artikkelia

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.