Saatat tietää sen tunteen. Iltapäivästä ja iltaa kohden vatsasta tulee valtava pallo, ihan sellainen kuin olisit seitsemännellä kuulla raskaana. Pierettää ja vatsaan sattuu. Turvotus voi olla niin voimakasta, että suorassa seisominen ja käveleminen on vaikeaa. Pahimmillaan turvotus on jokapäiväinen vaiva, ja se vaikuttaa paljon siihen, mitä voi tehdä ja miten voi pukeutua. Harrastuksia joutuu ehkä lopettamaan, iltamenoihin ei pääse lähtemään, matkat menevät pilalle ja päällä täytyy aina olla joku valtava halatti – tai sitten kuulee niitä raskausonnitteluja.

Vatsan turvotus voi johtua monesta syystä. Tyypillisiä aiheuttajia ovat esimerkiksi stressi, istumatyö, liikkumattomuus ja purkan mässyttäminen. Lisäksi ruokavaliolla on suuri merkitys. Ruokavalio onkin ensimmäinen asia mikä kannattaa tarkistaa, jos kärsii vatsan turvotuksesta ja kipuilusta.

Monet etsivät turvotukseen apua gluteenittomasta ruokavaliosta. Gluteenia sisältävien viljojen poisjättämisestä tuli trendikäs ruokavalio joitain vuosia sitten. Osan meistä täytyy oikeastikin vältellä gluteenia, sillä keliakiasta kärsivillä se aiheuttaa vakaviakin oireita. Mutta läheskään kaikki vatsavaivoista ja turvotuksesta kärsivät eivät sairasta keliakiaa. Jos keliakia on suljettu pois tutkimuksilla, oireiden aiheuttaja on todennäköisesti jokin muu.


Ylin kuva Manki Kim.

Niin kutsuttu FODMAP-ruokavalio helpottaa monien turvotusoireita. FODMAP tulee sanoista Fermentable, Oligo-, Di-, Mono-saccharides and Polyols ja ne ovat paksusuolessa fermentoituvia lyhytketjuisia hiilihydraatteja. FODMAPit voivat aiheuttaa kipu- ja turvotusoireita henkilöille, joilla on ärtyvän suolen oireyhtymä. Se, mitä ruoka-aineita pitää välttää ja missä määrin, on yksilöllistä. Mutta usein oireita aiheuttavat esimerkiksi sipulit, pavut, makeutusaineet, jotkut hedelmät, vehnä ja maitotuotteet. FODMAP-ruokavaliosta löytää paljon tietoa internetistä, kirjoista tai terveydenhuollon ammattilaisilta. Itselle sopivat ruoat löytää vain kokeilemalla. Apua ruokavalion koostamiseen kannattaa hakea ravitsemusterapeutilta tai lääkäristä.

Monien oireiden takana on nimenomaan FODMAP eikä gluteeni. Mutta koska gluteenin haitoista on muodikasta puhua, monet uskovat, että syy on juuri siinä. Äskettäisessä tutkimuksessa kuitenkin todettiin, että 90% henkilöistä, joille syötettiin salaa gluteenia, ei saanut mitään oireita. Tutkimusten mukaan gluteeni ei aiheuta oireita muille kuin keliaakikoille.

Jos itse huomaa, että esimerkiksi jotkin hedelmät, pulla tai palkokasvit aiheuttavat oireita, ne voi jättää pois ruokavaliosta ilman sen erityisempiä tutkimuksia. Mutta jos turvotus on voimakkaasti häiritsevää eikä sille löydy syytä, tutkimuksiin kannattaa hakeutua. Vatsan turvotuskin on niitä ”turhia naisten ongelmia”, joista monet eivät puhu lääkärille. Kuitenkin elämää rajoittavat oireet ovat sellaisia, jotka ehdottomasti kannattaisi hoitaa.

Lähde.

— Huono Äiti -toimitus

Kirjoittaja kuuluu Huono Äiti -yhteisöön. Enää Huono Äiti ei ole vain yksi nainen, joka kirjoittaa hassuja juttuja blogiinsa (yleensä yöpuvussa epätyypillisiin aikoihin) vaan meitä on monta. Kiitos, kun luet Huonoa Äitiä, tervetuloa myös kirjoittamaan!

Artikkelissa on 2 kommenttia, jätä oma kommenttisi.

Kommentoi artikkelia

2 vastausta artikkeliin “Vatsa taas kuin ilmapallo? Se ei välttämättä johdu gluteenista”

  • Henni sanoo:

    Vältän lounaalla sipulia, paprikaa ja papuja. Yllättävän monesti lounaspaikkojen valmiissa salaateissa on edes jotakin noista kolmesta. Jos sellaista syön, on iltapäivällä melko ilmapallo-olo.

    Liiallinen sokeri aiheuttaa myös selviä vatsavaivoja. Eron huomaa parhaiten, kun on ollut pidemmän aikaa erossa herkuista ja sitten yhtäkkiä taas ratkeaa sokerihuuruiseen syöpöttelyyn.

  • Liian makea(ko..?) sanoo:

    Minulla on keliakia joten noudatan gluteenitonta ruokavaliota. Kärsin kuitenkin aika ajoin vatsavaivoista enkä ole tiennyt syytä. Viimeisimmässä raskaudessa minulle tuli raskausdiabetes joten luonnollisesti sokeristen syöminen jäi vähälle kun makeasta tuli paha olo. Synnytyksen jälkeen tietysti palasin ”normaaliin” syömistapaani ja tunnustan että olen melkoinen sokerihiiri. Vatsavaivat palasivat sokeristen myötä.. Eli itselläni liiallinen makean syönti aiheuttaa vatsavaivoja.. 😐 Kannattaa ainakin kokeilla jos syö runsaasti makeaa ja on vatsavaivoja tietämättä syytä.