Saatat tietää sen tunteen. Iltapäivästä ja iltaa kohden vatsasta tulee valtava pallo, ihan sellainen kuin olisit seitsemännellä kuulla raskaana. Pierettää ja vatsaan sattuu. Turvotus voi olla niin voimakasta, että suorassa seisominen ja käveleminen on vaikeaa. Pahimmillaan turvotus on jokapäiväinen vaiva, ja se vaikuttaa paljon siihen, mitä voi tehdä ja miten voi pukeutua. Harrastuksia joutuu ehkä lopettamaan, iltamenoihin ei pääse lähtemään, matkat menevät pilalle ja päällä täytyy aina olla joku valtava halatti – tai sitten kuulee niitä raskausonnitteluja.

Vatsan turvotus voi johtua monesta syystä. Tyypillisiä aiheuttajia ovat esimerkiksi stressi, istumatyö, liikkumattomuus ja purkan mässyttäminen. Lisäksi ruokavaliolla on suuri merkitys. Ruokavalio onkin ensimmäinen asia mikä kannattaa tarkistaa, jos kärsii vatsan turvotuksesta ja kipuilusta.

Monet etsivät turvotukseen apua gluteenittomasta ruokavaliosta. Gluteenia sisältävien viljojen poisjättämisestä tuli trendikäs ruokavalio joitain vuosia sitten. Osan meistä täytyy oikeastikin vältellä gluteenia, sillä keliakiasta kärsivillä se aiheuttaa vakaviakin oireita. Mutta läheskään kaikki vatsavaivoista ja turvotuksesta kärsivät eivät sairasta keliakiaa. Jos keliakia on suljettu pois tutkimuksilla, oireiden aiheuttaja on todennäköisesti jokin muu.


Ylin kuva Manki Kim.

Niin kutsuttu FODMAP-ruokavalio helpottaa monien turvotusoireita. FODMAP tulee sanoista Fermentable, Oligo-, Di-, Mono-saccharides and Polyols ja ne ovat paksusuolessa fermentoituvia lyhytketjuisia hiilihydraatteja. FODMAPit voivat aiheuttaa kipu- ja turvotusoireita henkilöille, joilla on ärtyvän suolen oireyhtymä. Se, mitä ruoka-aineita pitää välttää ja missä määrin, on yksilöllistä. Mutta usein oireita aiheuttavat esimerkiksi sipulit, pavut, makeutusaineet, jotkut hedelmät, vehnä ja maitotuotteet. FODMAP-ruokavaliosta löytää paljon tietoa internetistä, kirjoista tai terveydenhuollon ammattilaisilta. Itselle sopivat ruoat löytää vain kokeilemalla. Apua ruokavalion koostamiseen kannattaa hakea ravitsemusterapeutilta tai lääkäristä.

Monien oireiden takana on nimenomaan FODMAP eikä gluteeni. Mutta koska gluteenin haitoista on muodikasta puhua, monet uskovat, että syy on juuri siinä. Äskettäisessä tutkimuksessa kuitenkin todettiin, että 90% henkilöistä, joille syötettiin salaa gluteenia, ei saanut mitään oireita. Tutkimusten mukaan gluteeni ei aiheuta oireita muille kuin keliaakikoille.

Jos itse huomaa, että esimerkiksi jotkin hedelmät, pulla tai palkokasvit aiheuttavat oireita, ne voi jättää pois ruokavaliosta ilman sen erityisempiä tutkimuksia. Mutta jos turvotus on voimakkaasti häiritsevää eikä sille löydy syytä, tutkimuksiin kannattaa hakeutua. Vatsan turvotuskin on niitä ”turhia naisten ongelmia”, joista monet eivät puhu lääkärille. Kuitenkin elämää rajoittavat oireet ovat sellaisia, jotka ehdottomasti kannattaisi hoitaa.

Lähde.

— Huono Äiti -toimitus

Kirjoittaja kuuluu Huono Äiti -yhteisöön. Enää Huono Äiti ei ole vain yksi nainen, joka kirjoittaa hassuja juttuja blogiinsa (yleensä yöpuvussa epätyypillisiin aikoihin) vaan meitä on monta. Kiitos, kun luet Huonoa Äitiä, tervetuloa myös kirjoittamaan!

Artikkelissa on 6 kommenttia, jätä oma kommenttisi.

Kommentoi artikkelia

6 vastausta artikkeliin “Vatsa taas kuin ilmapallo? Se ei välttämättä johdu gluteenista”

  • Fruktaaniherkkä sanoo:

    Siinä samaisessa tutkimuksessa todettiin, että gluteeni ei aiheuttanut oireita, mutta fruktaani aiheutti. Fruktaani kuuluu fodmap-sokereihin ja sitä on vehnässä, ohrassa, rukiissa, sipulissa ja punajuuressa.

  • Asiaa(ko) sanoo:

    Tämäkin taas näitä suoraan käännettyjä artikkeleita… On toki ainakin joiltain osin ihan asiaa, sitä en kiellä, mutta tässä taas suorastaan mollataan niitä, jotka gluteeniviljoja ”turhaan” välttää. Ne kun eivät kaikille sovi, vaikka sopimattomuus ei olekaan gluteenista kiinni.

    Kannattaa lukea esim. Potilaan lääkärilehdestä artikkeli ’Ärtyvän suolen oireyhtymän ruoka­va­lio­hoito’. Siinä on asiat selkeästi kerrottuna, että mistä ja miksi niitä oireita joillekin tulee. (potilaanlaakarilehti.fi)

  • FODMAP- sovellus sanoo:

    Itselle sopiva FODMAP- ruoka. Juuri ylimääräinen sokeri on pahin ja siihen hiivapohjaiset vehnä leivonnaiset . Sokerista tulee huono olo ja menee niveliin asti särkynä.
    Keliakia testin olen myös tehnyt ja oli negatiivinen. Sen huomaa käytännössä, kun esim. satunnaisesti syön vehnäleipää, niin ei aiheuta mitään isompaa oiretta.
    Palkokasvit ei myöskään sovi. Tykkään kyllä hernekeitosta, mutta kroppa ei ja niitä palkokasveja tosiaan löytyy useimmista valmistumista ” proteiinilisänä”.

  • Pallomaha sanoo:

    Aivan totta on, että jos ei ole keliakiaa, niin todennäköisesti gluteeni ei ole syyllinen vatsavaivoihin.
    MUTTA. Olisi artikkeliin toki voinut mainita kuitenkin sen, että gluteenia sisältävät viljat (vehnä, ohra, ruis) sisältävät myös runsaasti näitä FODMAP- eli fermentoituvia hiilihydraatteja.
    Itsellänikö keliakiaa ole (on tutkittu ja poissuljettu), kuitenkaan vatsa ei siedä vehnää juuri lainkaan, 100% ruisleipää voin syödä 1 pienen viipaleen silloin tällöin (2-3 päivänä viikossa), kauraa uskaltaa käyttää vapaasti. Ohra pitäisi vielä kokeilla, että sietääkö oma vatsani sitä. Gluteenittomia tuotteita kuitenkin käytän myös, valikoimaa jo niin paljon että usein helpompi ottaa suoraan se gluteeniton, kuin alkaa aina syynätä tuoteselosteita niin tarkasti (varsinkin kun on kaupassa kamalan nälkä-kiukun vallassa).
    Muuten ruokavaliossa mulle pahimpia ovat omena, kukkakkaali ja luumut. Mutta nämähän ovat toki yksilöllisiä juttuja, mikä kenellekin on sopiva ruoka ja mikä ei.
    Stressi usein myös pahentaa oireita, että vielä kun siitä pääsisi eroon niin hyvä olisi.

  • Henni sanoo:

    Vältän lounaalla sipulia, paprikaa ja papuja. Yllättävän monesti lounaspaikkojen valmiissa salaateissa on edes jotakin noista kolmesta. Jos sellaista syön, on iltapäivällä melko ilmapallo-olo.

    Liiallinen sokeri aiheuttaa myös selviä vatsavaivoja. Eron huomaa parhaiten, kun on ollut pidemmän aikaa erossa herkuista ja sitten yhtäkkiä taas ratkeaa sokerihuuruiseen syöpöttelyyn.

  • Liian makea(ko..?) sanoo:

    Minulla on keliakia joten noudatan gluteenitonta ruokavaliota. Kärsin kuitenkin aika ajoin vatsavaivoista enkä ole tiennyt syytä. Viimeisimmässä raskaudessa minulle tuli raskausdiabetes joten luonnollisesti sokeristen syöminen jäi vähälle kun makeasta tuli paha olo. Synnytyksen jälkeen tietysti palasin ”normaaliin” syömistapaani ja tunnustan että olen melkoinen sokerihiiri. Vatsavaivat palasivat sokeristen myötä.. Eli itselläni liiallinen makean syönti aiheuttaa vatsavaivoja.. 😐 Kannattaa ainakin kokeilla jos syö runsaasti makeaa ja on vatsavaivoja tietämättä syytä.