Superfood on runsaasti käytetty termi, joka viittaa ruokaan, joka edistää terveyttä ja hidastaa ikääntymistä. Esimerkkeihin kuuluvat mm. avokado, linssit ja lehtikaali. Ne sisältävät paljon antioksidantteja ja keholle tärkeitä vitamiineja. Merkittävä superfoodeihin kuuluva ruoka kategoria on marjat. Niissä tiedetään olevan paljon antosyaania, mikä muiden antioksidanttien tapaan auttavat alentamaan verenpainetta ja vähentävät sydänkohtauksen riskiä.

Tutkimuksen mukaan naisilla, jotka söivät yli 3 annosta mustikoita ja mansikoita viikossa, oli 34% epätodennäköisempää saada sydänkohtaus verrattuna heihin, jotka söivät niitä vähemmän. Lisäksi mustikoilla tiedetään olevan iätessä merkittävä vaikutus muistin ylläpitämiseen. Marjoja on kuitenkin mustikoiden ja mansikoiden lisäksi todella monia muita. Jos kaikki eivät ole vielä tuttuja, ota näiden marjojen nimet talteen seuraavalle kauppareissulle:

Acai

Kuva Vicky Ng.

Amazonissa kasvava acai-marja on jo pitkään ollut supermarjojen-listan kärkinimiä. Acai-marja kasvaa paranassaipalmuissa ja ne liuotetaan veteen ennen syömistä. Marjan uskotaan torjuvan syöpää, niveltulehdusta ja erektiohäiriöitä, sekä vähentämään kolesterolia. Se voi myös edistää aineenvaihduntaa ja parantaa kokonaisvaltaista hyvinvointia. Lisäksi se sisältää hyviä kuituja ja sydämelle tärkeitä rasvoja. Acai-marjaa myydään yleensä jauheena tai pakastettuna. Se sopii hyvin smoothien tai puuron joukkoon.

Marja-aronia

Kuva Norwood Themes.

Itä-Euroopassa tuttu marja-aronia on mustikan kokoinen supermarja. Se siältää on runsaasti flavonoideja, mineraaleja ja vitamiineja. Marja-aroniaa ei voi raakana syödä, joten sitä käytetään viineissä, hilloissa, levitteissä ja teessä.

Karhunvatukka

Kuva Kateryna Moskalova.

Herkullinen karhunvatukkakin on myös täynnä hyviä vitamiineja. Etenkin sen kuitu- ja C-vitamiinipitoisuudet ovat antaneet marjalla suuren suosion. Lisäksi karhunvatukka sisältää foolihappoa, K-vitamiinia, antioksidantteja ja mangaania. Monipuolista karhunvatukkaa voi syödä sellaisenaan, smoothiessa, leivonnaisissa tai jogurtin kera.

Mustikka

Kuva Andrew Welch.

Marjojen kuninkaana pidetty mustikka on monen suosikkimarja. Ne sisältävät runsaasti antioksidantteja verrattuna muihin hedelmiin, vihanneksiin ja mausteisiin. Mustikat ovat myös erinoimainen kuidun, mangaanin, C- ja K-vitamiinin lähde. Niiden tiedetään ehkäisevän muistisairauksia, sydänoireita ja muita ikääntymisen oireita. Mustikoita kasvaa myös paljon Suomessa, joten voit nauttia kotimaisia marjoja esimerkiksi puuron joukossa tai smoothiessa. Herkkusuille hyvät mustikkareseptejä ovat mm. mustikkapiirakka tai mustikkavaahto. Lue lisää mustikoiden terveysvaikutuksista lapsille täältä.

Karpalo

Kuva Jennifer Pallian.

Tätä supermarjaa on aikoinaan käytetty lääkkeenä mm. virtsa häiriöihin, ripuliin, diabetekseen, maksaongelmiin ja haavan puhdistukseen. Sen vaikutusta myös syöpään ja hiivatulehdukseen tutkitaan parhaillaan. Karpaloita voi nauttia sellaisenaan, kuivattuina hedelminä tai mehuna. Jos juot karpalomehua, tarkistathan pakkauksen ensin, sillä useissa mehuissa  karpaloita on vain vähän ja sen sijaan niissä on paljon lisättyä sokeria.

Gojimarja

Kuva Gary Scott.

Himalajalta peräisin gojimarja eli susimarja on pieni punainen marja, jota kiinalaiset ovat käyttäneet vuosituhansien ajan parantantaakseen näköä, vastustuskykyä ja pitkäikäisyyttä. Ne sisältävät runsaasti C-vitamiinia, rautaa, aminohappoa ja B-vitamiineja. Gojimarjoja syödään usein kuivattuina hedelminä sellaisenaan tai esimerkiksi jogurtin tai puuron kera. Sitä myydään myös jauheen muodossa, joten voit lisätä goji-marjajauhetta smoothiesi joukkoon.

Vadelma

Kuva Loris Tissino.

Mikä ihana kesämarja! Vadelmien rakenteen vuoksi ne ovat yksi eniten kuitua sisältäviä ruokia – nimittäin 20% niiden kokonaispainosta on kuitua. Siksi ne ovat suosittuja vatsaongelmista kärsiville. Lisäksi ne ovat erinomaisia C-vitamiinin, foolihapon, B-vitamiinin, magnesiumin, raudan ja kuparin lähteitä. Vadelmat sisältävät vadelmaketoni-proteiinia, jota käytetään lisäravinteena painonpudotukseen. Nauti tuoreita vadelmia sellaisenaan tai esimerkiksi smoothien tai hillon muodossa. Vältä liiallista kypsentämistä, sillä käsittely voi vähentää niiden vitamiinipitoisuutta.

Mansikka

Kuva Lucinda Hershberger.

Viimeisimpänä muttei todellakaan vähäisimpänä on jokaisen rakastama mansikka! Ihanan makeaa mansikkaa voi nauttia jälkiruoaksi esimerkiksi jogurtin tai pähkinöiden kanssa. Tämä vastustuskykyä parantava supermarja sisältää runsaasti C-vitamiinia, kuitua, kaliumia, folaattia ja kuten muutkin marjat: antioksidantteja.  Suomen kesä luo hyvät olot mansikoiden viljelyyn, joten kannattaa pakastaa kotimaisia mansikoita myös talveksi.

Lähde.

Artikkelikuva Kelly Sikkema. 

— Huono Äiti -toimitus

Artikkelissa on 0 kommenttia, jätä oma kommenttisi.

Kommentoi artikkelia