Oletko umpiväsynyt vanhempi oksennuksen ja kakan peitossa? Kaipaisitko edes hetken hiljaisuutta ja omaa rauhaa? Eikö sinulla ole aikaa tehdä meditaatioharjoituksia? Ei huolta, näiden 5 mindfulness- harjoituksen avulla lievität stressiä samalla kuin hoidat pienokaistasi.

Mindfulness on tapa kuunnella kehoasi ja tiedostaa hetki, jossa parhaillaan olet. Kritisoimatta itseäsi, mindfulnessin avulla voi purkaa stressiä ja levottomuutta. Sen on myös todettu parantamaan unen laatua ja yleistä hyvinvointia. Mindfulnessia voi harjoitella monella tapaa riippuen stressitasoista ja siitä, kuinka paljon aikaa on käytettävissä. Tähän on koottu erilaisia harjoituksia, joita voit tehdä samalla kun huolehdit vastasyntyneestäsi.

Kuva Milan Popovic.

1. Hengitys

Ajattelet varmaan, että eikös hengittäminen ole aikamoinen itsestäänselvää. Jatkuvastihan sitä tulee hengitettyä. Kuitenkin tuoreena vanhempana tarkkailet luultavasti vain vauvasi hengitystä. Hiivit yöllä natisevien lautojen päällä vauvansängyn viereen varmistaaksesi, että lapsen rinta nousee ja laskee. Muista kuitenkin tarkkailla myös omaa hengitystäsi. Voit esimerkiksi hengittää samaan tahtiin, kuin vauvasi. Tiedosta lempeästi hengityksesi, äläkä yritä muuttaa sitä. Noin. Nyt teet mindfulnessia.

2. Kävely

Heräsitkö taas vauvan itkuun neljältä aamuyöllä? Ei muuta kuin reippaasti ylös lämpimästä sängystä ja vauva syliin, ennen kuin seinänaapurit taas hakkaavat ovea. Kun kävelet itseksesi pitkin kylmiä lattioita rauhoittamassa lastasi, vie huomiosi askeliisi. Tunne yhteys jalkojesi ja lattian välillä. Kävele välillä hitaamminnin ja välillä nopeammin. Miltä se tuntuu? Mitä tunteita se herättää? Vaikka kuinka painavalta vanhempani oleminen tuntuu, laittia kannattelee sinua.

Kuva Jp Valery.

3. Arkirutiinit

Mindfulnessia voi harjoitella milloin tahansa. Oli se sitten kahden minuutin lounaalla, viikon jälkeisellä suihkulla tai nopealla hammaspesulla. Vie huomiosi jälleen kerran siihen mitä teet. Miltä se valmisruoka maistuu? Entä se, kun saat hikiset vaatteet pois päältäsi? Oletko ennen kiinnittänyt huomiota hammastahnasi makuun? Jatkuvan kiireen keskellä nämä tavat auttavat mieltäsi jäsentymään ja keskittymään taas tärkeimpiin asioihin.

4. Uudelle avoin

Tuoreena vanhempana saa jatkuvaa muistutusta siitä, ettei oikeasti osaa mitään. Yksikään niistä sadasta vauvakirjasta ei maininnut, kuinka nöyryyttävää lapsen hoito on. Jokainen päivä on erilainen, eikä kaikkeen voi millään varautua. Miten saa vauvan nukkumaan? Entä syömään? Tai lopettamaan jatkuva itkeminen? Sen sijaan, että rankaisee itseään, kun ei tiedä mitä tehdä uudessa tilanteessa, ota tilanne vastaan avoimesti. Tutki sitä uteliaasti ja vältä joutumasta epävarmuuden kierteeseen. Kerro itsellesi kuinka hienoa on, että saat taas oppia jotain uutta.

Kuva Nick Fewings.

5. Mantra

Mikä ihmeen hölynpölyn mantra? Kyllä. Sanskritista peräisin oleva sana mantra tarkoittaa ”mielen instrumenttia”. Se voi olla sana tai lause, minkä toistaminen auttaa keskittymistä. Mantran ei tarvitse olla rukous tai spirituaalinen. Luultavasti sinulla onkin jo monta negatiivista mantraa, kuten ”en jaksa” tai ”olen huono vanhempi”. Pohdi nyt itse, minkä positiivisen mantran voisit vaihtaa näiden sijaan. Hyviä esimerkkejä ovat ”tämä on riittävän hyvä” tai ”kyllä se tästä”. Kokeile yhdistää mantran toisto hengitysharjoitukseen, jos tunnet olevasi stressaantunut.

Ovatko nämä mindfulnessharjoitukset tuttuja jo entuudestaan? Tai onko sinulla käytössä muita helpottavia harjoitteita?

Lähde.

Artikkelikuva Isaac Quesada.

— Huono Äiti -toimitus

Artikkelissa on 0 kommenttia, jätä oma kommenttisi.

Kommentoi artikkelia

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.