Jos olet kärsinyt unettomuudesta, tiedät, että silloin on valmis kokeilemaan ihan mitä tahansa.

Vaikeaan unettomuuteen kannattaa hakea apua lääkäriltä, mutta väliaikainen, esimerkiksi stressistä johtuva unettomuus voi olla hoidettavissa kotikonstein. Yrittää ainakin kannattaa!

Tilapäiset nukahtamis- ja univaikeudet johtuvat usein siitä, että kroppa ja mieli käyvät ylikierroksilla. Jotta voisi nukkua, pitäisi ne saada rauhoitettua. Se ei välttämättä ole ihan simppeli juttu: eihän kukaan kierisi tuskaisena tuntikausia valveilla, jos kropan ja ajatusten kierrokset voisi rauhoittaa kuin napista painamalla.

Erilaiset rentoutusharjoitukset toimivat monilla. Mutta niiden opettelu ja harjoituksen ylläpitäminen voi olla työlästä silloin, kun paniikki alkaa iskeä päälle. Siksi harjoituksia olisi hyvä opetella leppoisampana aikana.

Mutta jos siihen ei ole mahdollisuutta, kannattaa kuitenkin kokeilla. Rentoutusharjoitus saattaa rauhoittaa jo siksi, että sentään teet asialle jotakin, sen sijaan että vain valvoisit kauhuissasi kattoa tuijotellen.

nainen puhaltaa voikukkaa
Kuva Nine Kopfer, ylin kuva Havilah Galaxy.

Joogassa käytetty ja Japanissa suosittu hengitystekniikka voi olla tällainen rentoutusharjoitus, joka auttaa rauhoittamaan ajatuksia ja itselle kontrollin tunteen.

Kyseessä on Chandra Bhedana eli hengittäminen vasemman sieraimen kautta. Siinä yksinkertaisesti peitetään oikea sierain oikealla peukalolla hengitetään vasemmalla sieraimella sisään, peitetään se nimettömällä ja hengitetään oikeasta sieraimesta ulos. Toista alusta.

Toinen vaihtoehto on Nadi Shodhana eli vuorosierainhengitys. Siinä pidetään sormia samalla tavalla, mutta hengitetään sisään vasemmasta, peitetään vasen sierain, hengitetään ulos oikeasta, hengitetään sisään oikeasta ja peitetään oikea, hengitetään ulos vasemmasta. Tätä jatketaan muutamia kierroksia.

Jos nämä joogahengitysohjeet tuntuvat liian monimutkaisilta, voit kokeilla ainoastaan hengittää sisään ja ulos vasemmasta sieraimesta. Mutta monimutkaisuus saattaa olla hyödyksi: kun mietit, että minnekäs ne sormet nyt menivätkään ja mistä piti hengittää sisään ja mistä ulos, voi olla, että huolesi unohtuvat edes hetkeksi.

Voit tehdä näitä hengitysharjoituksia kun haluat rauhoittua, päiväsaikaan, ennen nukkumaanmenoa tai vaikka siellä sängyssä, kun uni meinaa karata.

Lähteet 1, 2, 3.

— Huono Äiti -toimitus

Kirjoittaja kuuluu Huono Äiti -yhteisöön. Enää Huono Äiti ei ole vain yksi nainen, joka kirjoittaa hassuja juttuja blogiinsa (yleensä yöpuvussa epätyypillisiin aikoihin) vaan meitä on monta. Kiitos, kun luet Huonoa Äitiä, tervetuloa myös kirjoittamaan!

Jaa oma tarinasi

Haluatko avata keskustelun jostain sinulle läheisestä aiheesta?
Lähetä kertomuksesi tästä. HUOM! Juttujen kommentit lähetät alempaa kohdasta KOMMENTOI.

Nykyinen kategoria:

Tutustu myös muihin kategorioihin:

Kommentoi artikkelia

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.