Tiedät varmasti tunteet: olet skrollaillut someasi monta tuntia, sormesi ehkä puutuvat hieman ja niskasi on aivan jumissa. Instagram, Facebook, TikTok ja muut somepalvelut ovat täynnä niin hauskoja videoita ja postauksia, että aika kuuluu silmänräpäyksessä. Selvä merkki ajankulusta on niin sanotta ’someniska’, joka viittaa siihen asentoon mikä sinulla on kun roikotat päätäsi L-muodossa, kun pläräilet kännykkääsi.

Huonoa omatuntoa ei kännykän käytöstä pidä ottaa, jos käytät sitä vastuullisesti (esim. et käytä sitä ajaessasi tai silloin, kun vietät muiden kanssa ruudutonta laatuaikaa). Monet palvelut ovatkin nimittäin nykyään siellä puhelimessa kuten uutiset, kirjat, pankkipalvelut ja huonoaiti.fi😉. On vain tärkeää, että kiinnität huomiota ryhtiisi ja asentoosi, kun surffailet kännykällä. 

Niin sanottu someniska ei ole luonnollinen asento ihmisille. Pääsi on täynnä älykkäitä ajatuksia ja viisauksia, joten se myös painaa (tyypillisesti noin 5kg). Niska on erittäin joustava, joten se joutuu kannattelemaan tätä painoa ihan itse. Advanced Spine and Pain:in mukaan pitkään oleminen tämänlaisessa luonnottomassa asennossa voi aiheuttaa ylimääräistä rasitusta niskan seudun lihaksille, jänteille ja nivelsiteille. Ajan myötä tämä voi esiintyä niska-hartiaseudun kipuina. 

Kuva Maria Teneva. Ylin kuva McKaela Lee.

Someniska on myös iso ongelma lapsilla ja nuorilla, sillä heillä on luultavimmin kännykkä jo nuoresta iästä lähtien. Tutkimuksen mukaan yhdysvaltalaislapsilla oli noin 33 tuntia ruutuaikaa viikossa (jo ennen pandemiaa)! Kehittyvässä iässä on erityisen tärkeää oppia hyvää ryhtiä, ettei myöhemmin tule suurempia ja vakavampia rasituksia.

Miten sitten ehkäistä someniska? Tässä kolme vinkkiä:

Aloita aamusi lyhyellä venyttelyllä

Herätelkää kehonne aamulla pikaiselle venyttelyllä. Hyviä liikkeitä ovat mm. alaspäin katsova koira (jalat ja kädet suorana maassa ja nostat pepun kohti kattoa) ja soturi (leveä haara, jossa etujalka on koukussa ja takajalka suorana). Kun teet harjoitusta, ajattele, että venytät selkärankaasi lisää pituutta samalla, kun pyörittelet päätäsi kevyesti. Voit pyytää lastasi ”piirtämään” nenällään ympyröitä seinään tai kattoon, jotta liikkeen tekeminen helpoittuu.

Kuva Katee Lue.

Kiinnitä huomiota niskan asentoon

Kun lapsesi käyttää kännykkää tai tablettia, muistuttele heitä pitämään hyvä ryhti. Hyvä ohje on kertoa, että laita kannattaa tuoda kohta omaan naamaa sen sijaan, että vie naamansa kohti ruutua. Asento on sopiva, jos niska ei taitu mihinkään suuntaan ja ruutua on samalla tasolla silmien kanssa (etenkin, jos on tietokoneen äärellä). Jos on jo tottunut käyttämään kännykkää huonolla ryhdillä, muutokseen ei välttämättä tapahtu heti. Muistuttele siis jatkuvasti, joten ajan myötä lapsi oppii oikean asennon.

Harjoitelkaa istumista oikeaoppisesti

’Siis mitä?? Kyllä lapseni on jo vauvasti asti osannut istua!!’ Mutta osaako hän istua oikein? Tuolit ovat usein liian isoja lapsille, joten istuma-asento ei ole välttämättä terveellisin. Jos tuolia voi säätää, aseta se niin, että se on polven korkeudella. Näin he pystyvät istumaan luonnollisessa asennossa rennoin hartioin.

Lähde.

Lapsillekin maistuvat Huono Äiti -ruoat nyt kaupoissa!

— Huono Äiti -toimitus

Artikkelissa on 0 kommenttia, jätä oma kommenttisi.

Kommentoi artikkelia