Kiitos teille vanhemmat, jotka jaksatte tukea, arvostaa ja auttaa, vaikka koulutie ei lapselle olisikaan täysin mutkaton.

”Kesäloma häämöttää. Haluan nostaa esille ja onnitella vanhempia. Erityisesti niitä, joiden on joka aamu pitänyt taistella lapsi kouluun. Syystä tai toisesta lapsi ei osaa/halua lähteä itsenäisesti. Ehkä vain väsyttää tai ei kiinnosta. Syitä löytyy. Joka aamu vanhempi soittelee ja muistuttelee. Hyvällä onnella vanhemmat ovat saaneet perhetyötä aamuun niin ettei oman työn aamutunnit joka päivä kärsi.

Niitä, joiden lapsilla on mm. tarkkaavaisuus- ja keskittymishäiriöitä, oppimisvaikeuksia, levottomuutta. On tehostettua ja erityistä tukea, pienryhmäpaikkaa, kuraattoria, psykologia, erityisopettajaa. Kaikki on valjastettu lapsen oppimista tukemaan. Vanhemmat istuvat palavereissa, soittavat ja wilma laulaa. Mietitään voisiko oppilas täydentää koetta suullisesti, kun kirjallinen tuottaminen on niin vaikeaa. Tämä tuottaa tietenkin opettajalle vaivaa.

Helppo on ajatella, että oppilas on laiska ja minkähänlaiset vanhemmat on. Voi kuule. Et usko miten kotona on koitettu kaikki. Miten epätoivoiselta koko koulunkäynti tuntuu vuosi toisensa jälkeen. Tai ei ehkä aina. Ehkä lapsi kokee välillä onnistumista. TET-jaksolla kehuttiin miten toimelias, kohtelias ja työhöntarttuva. Tai luontokoulussa erätaidot olivat kiitettävät.

Kaiken tämän keskellä vanhempi toivoo, ettei lapsen itsetunto romahda. Oppilasta ei välttämättä nähdä numeroiden takana. Tai ehkä joku näkee. Joku opettaja jaksaa tsempata ja löytää näistäkin lapsista hyviä puolia. Siinä sivussa saa vanhempikin toivoa. Jospa tämä tästä.

Nämä lapset eivät kanna kotiin kymppejä. Kuutoseenkin on saatettu tehdä valtavasti töitä. Seiska on melkein kuin kiitettävä.

Mutta kohta on loma. Jokainen vanhempi toivoo, että ehkä kesällä tapahtuu kasvamista ja kypsymistä. Että syksyllä sitten puhtaalta pöydältä.”

Nimim. Äiti

Tämä kirjoitus on lähetetty Avaudu tästä -lomakkeen kautta. Lähetä sinäkin tarinasi tai keskustelunavaus täältä. Valitsemme julkaistavat kirjoitukset.

— Huono Äiti -toimitus

Kirjoittaja kuuluu Huono Äiti -yhteisöön. Enää Huono Äiti ei ole vain yksi nainen, joka kirjoittaa hassuja juttuja blogiinsa (yleensä yöpuvussa epätyypillisiin aikoihin) vaan meitä on monta. Kiitos, kun luet Huonoa Äitiä, tervetuloa myös kirjoittamaan!

Artikkelissa on 7 kommenttia, jätä oma kommenttisi.

Kommentoi artikkelia

7 vastausta artikkeliin “Kutonenkin todistuksessa voi olla lottovoitto”

  • Kun kemiat ei kohtaa sanoo:

    Meillä nepsy-lapsi ja on älyttömän välkky matikassa ja kielissä,hyvämuistinen,MUTTA erityisopelle ei kelpaa kun ei saa tuotettua jäätävää määrää tekstiä paperille.Painostaa kaikenmaailman testeihin ja terapioihin ja joissa ramppasimme 3v.ajan vailla mitään hyötyä.Lapsi hermostui näistä juoksuista niin ettei suostunut mihinkään yhteistyöhön siellä(3-4krt vuodessa 2h psykiatrin monotonista puhetta joka ei johtanut mihinkään.)Toimintaterapiassa kävi 4v.ajan ja vaatimalla saimme aina saman terapeutin jota lapsi rakasti,kiitämme häntä isosti.Lapsella kokeiden numeroarviot 7- huonoin ja 10+ paras,kaikki mut siitä välistä.
    Ps.Lapsi ei koko aikana pitänyt erityiopestaan ja se varmasti on vaikuttanut toimintaan.

  • Non sanoo:

    Mulla meinasi tulla itku kun luin tämän! Tuntui kun joku olisi minun lapsestani sen kirjoittanut.

  • Äiti vaan sanoo:

    Meillä diagnoosina dyskalkulia eli maanläheisesti lukuhäriö, keskittymishäiriö ja oppimisvaikeus.
    Voi, että ollaan jouduttu käymään vanhempina peruskoulu kertauksena omien töiden lisäksi. Välillä tekisi mieli lyödä päätä seinään. Vahvuus on puhelahjoissa ja huumorissa tällä nuorella teinillä. Meille tosiaan kutoset ja vitosetkin kokeissa on huippua. Kokeeseen kirjoittaminen vaikeaa, ei saa tuotettua tekstiä. Matematiikassa toisissaan omat haasteet. Kukaan ei voi tuomita ja väheksyä lasta, sillä taitoja on, mutta ne oitää saada vain luovalla tavalla esiin. Minä toivotan tsemppiä ja voimia kaikille vanhemmille näiden lasten elämän koulun eteenpäin viemiseksi ja saattamiseksi hyvään elämään.

  • Äiti myöskin sanoo:

    Omalla pojalla on niin huippu erityisope, ettei ole todellista. Se on juurikin niin, että yksikin hyvä opettaja voi pelastaa.
    Helppo on opettaa niitä, jotka osaa ja jotka ovat kiinnostuneita. Mutta löydäpä väylä saada toisenlaiset oppijat oppimaan, se on todellinen taito.

  • Äiti 74 sanoo:

    Todella vaikea vuosi takana. Erityisellä on mennyt tänä vuonna hyvin, mutta esikoisella on ollut todella todella hankalaa. Kaikki ollaan venytty ja paukutti. Itketty, tunnettu epätoivoa, oltu vihaisia, huolissaan ja tunnettu riittämättömyyttä. Teini saatiin kuin saatiinkin seuraavalle luokalle. Onneksi kohta alkaa loma ja toivottavasti ensi syksynä tilanne on helpottanut.
    Kippis ja kulaus kaikille. Onneksi olkoon, selvisitte tästä lukukaudesta. Jo luokalta pääsy on monelle työvoitto ♥️
    Hyvää kesälomaa 🥂🍾

  • Nimetön sanoo:

    Meillä ei ole nepsy-ongelmia, mutta tytöllä on todella hankala migreeni. Etenkin viimeiset kaksi vuotta hänellä on kouluaikana saattanut olla 5 päivää viikossa pää kipeä ja huono olo. Hän on siis ollut poissa koulusta varmaan puolet ajasta. Lääkäreiden mukaan kyseessä on edelleen migreeni, eikä muuta olla edes tutkittu. Tämä tuntuu olevan tosi paljon stressiriippuvainen, eli esim kesälomilla migreeniä on huomattavasti harvemmin. Pahin kohtaus tähän mennessä oli kun tytön piti pitää esitelmä luokan edessä. Suoraan sen jälkeen hän meni vessaan oksentamaan ja kärsi koko loppupäivän aurallisesta migreenistä. Viikonloput ei ole riittävän pitkä aika, vaan hän saattaa olla yli puoli viikonloppua vessassa makaamassa. Onneksi hänellä on silti mennyt koulu tähän kaikkeen nähden suht hyvin. Estolääkitystä lääkärit ei halua vielä antaa, koska tyttö on kuulemma liian nuori.

  • Alakoulun ope sanoo:

    Kyllä opettajakin yrittää löytää ja nähdä jokaisessa lapsessa hyvän, vaikka se olisi hyvin piilotettu kuoren alle.
    Omassa kunnassa oppilaan todistuksessa on omin sanoin kirjoitettava kohta ”Vahvuudet ja edistyminen”. Monesti tuen tarpeessa oleville oppilaille on helpompi keksiä vahvuuksia, kun heidän oppimistaan onjoutunut koko vuoden tarkemmin seuraamaan ja miettimään