Negatiivinen ajattelu on tutkitusti terveysriski. Sen lisäksi se tekee elämästäsi ikävämpää. Jos haluat olla onnellisempi, kiinnitä huomiota siihen mitä ajattelet.

Sinun ei tarvitse ruveta yltiöpositiiviseksi tai alkaa toistella mielessäsi latteita motivaatiolauseita. Mutta ajattele mitä ajattelet. Monesti me torppaamme itse oman onnellisuutemme ikävillä ajatuksilla.

Jos mietit näitä asioita, myrkytät itse mieltäsi turhanpäiten:

”Teen sen myöhemmin”

Monesti asioiden tekemättä jättäminen aiheuttaa enemmän stressiä kuin niiden hoitaminen. Tekemättömät asiat vaivaavat mieltä ja stressaavat. Hoida hommat pois alta, niin voit ottaa rennommin.

Katastrofiajattelu

Se, että jotain ikävää sattuu, ei tarkoita sitä että huonoja asioita sattuu lisää. Mutta jos odotat jotain ikävää tapahtuvaksi pilaat fiiliksesi kun odotat sitä katastrofia. Kiinnitä huomiosi ennemmin positiivisiin asioihin.

”En ole tarpeeksi hyvä”

Riittämättömyyden tunne vaivaa monia. Jos se alkaa piinata, mieti missä olet hyvä ja miksi olet tärkeä. Muista, että jokainen saa epäonnistua eikä kukaan ole täydellinen.

”Itsestään huolehtiminen on itsekästä”

Muista aina se, että lentokoneessakin pitää hätätilanteessa ensin laittaa happinaamari omille kasvoille ja sitten vasta auttaa muita. Jos voimasi ovat loppu, keskity ensin itseesi. Sinun täytyy pitää itsestäsi huolta.

”Muiden elämä on parempaa kuin minun”

Koskaan ei tiedä totuutta muiden elämästä. Somessa ja kasvokkainkin voi esittää mitä tahansa. Onnellinen avioliitto voi olla kulissia, perhe-elämä voi olla raastavaa, ystävyyssuhteet ilkeilyn jäytämiä, unelmakoti voi olla vienyt suuriin velkoihin…mitä tahansa. Kateus haittaa vain sinua itseäsi. Keskity mieluummin siihen, miten sinä voit elää sellaista elämää kuin haluat.

”Olen onnellinen sitku…”

Uusi työpaikka, rakastuminen, laihtuminen tai rikastuminen voi oikein hyvin lisätä onnellisuuttasi. Mutta jos uskot, että voit olla onnellinen vasta sitten kun olet laihtunut tai löytänyt rakkauden, viet itseltäsi mahdollisuuden onneen nyt. Keskity siihen mitä sinulla jo on, ja pyri pienin askelin kohti tavoitettasi. Tee deittiprofiili tai vaihda yksi ateria päivästä terveellisemmäksi.


Kuva Dawid Zawila, ylin kuva Drop the Label Movement.

”En saisi tuntea näin”

Onko sinulla periaatteessa kaikki hyvin, mutta silti masentaa tai ahdistaa? Ei se mitään. Älä tuomitse tunteitasi, saat tuntea ihan mitä tahansa. Tunteitaan ei voi valita – muutenhan me kaikki olisimme onnellisia koko ajan! Sen, mitä voit valita, on toimintasi. Mihin asioihin ja ajatuksiin keskityt? Haetko apua vai et? Jutteletko muille tunteistasi vai patoatko ne sisääsi?

”Kunpa näyttäisin häneltä”

Vertaileminen on luonnollista, mutta se ei auta sinua. Aina on hyvä syödä terveellisesti ja liikkua sopivasti, mutta oman ulkonäön vertailu muihin ja vatvominen ainoastaan lisää pahaa mieltä. Ehkä voisit päättää ajatella itsestäsi kauniisti?

”Olisi pitänyt”

Ainoa hyöty, mitä sinulle on ”olisi pitänyt” ajattelusta on se, että ehkä osaat jatkossa toimia paremmin. Muutoin jossittelu on täysin turhaa ja johtaa vain itsesyytöksiin ja pahaan mieleen. Mennyttä ei voi korjata, mutta voit jatkossa toimia toisin. Hyväksy se ja anna olla.

”Olen täysi urpo”

Puhuisitko ystävällesi kuten puhut itsellesi? Niinpä. Pyri tietoisesti korvaamaan negatiivinen ajatus positiivisella aina kuin sellainen pulpahtaa mieleesi. Listaa kolme asiaa, jossa olet tosi hyvä ja kolme asiaa joita rakastat itsessäsi, ja muistele näitä aina kun alat syyttelemään itseäsi.

”Katotaan”

Unohda kokonaan ”katotaan mitä tästä nyt tulee” -tyyppinen ajattelu. Keskity tekemään parhaasi ja uskomaan itseesi.

Perfektionismi

Unohda myös täydellisyydentavoittelu. Tehdessä oppii ja virheistä oppii. Jos uskot, että vain täydelliseen lopputulokseen johtavia asioita kannattaa tehdä, et lopulta tee mitään.

”En osaa”

Opettele. Sananlasku ”kukaan ei ole seppä syntyessään” ei ole klisee vaan täyttä totta.

Lähde.

— Huono Äiti -toimitus

Kirjoittaja kuuluu Huono Äiti -yhteisöön. Enää Huono Äiti ei ole vain yksi nainen, joka kirjoittaa hassuja juttuja blogiinsa (yleensä yöpuvussa epätyypillisiin aikoihin) vaan meitä on monta. Kiitos, kun luet Huonoa Äitiä, tervetuloa myös kirjoittamaan!

Jaa oma tarinasi

Haluatko avata keskustelun jostain sinulle läheisestä aiheesta?
Lähetä kertomuksesi tästä. HUOM! Juttujen kommentit lähetät alempaa kohdasta KOMMENTOI.

Nykyinen kategoria:

Tutustu myös muihin kategorioihin:

Kommentoi artikkelia

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.