Kaupallinen yhteistyö, yhteistyössä Turun Kaupunginteatteri

Cabaret. Katsotaanpa muistiinpanoja, hetkinen:

Näytelmässä kaikki osa-alueet toimivat, produktion kaikki osat onnistuivat. Musiikillisesti esitykset olivat todella kovatasoisia. Erityisesti Miikko Toiviainen seremoniamestarina oli jumalainen. Samoin Sally Bowlesia esittänyt Anna-Victoria Eriksson. Sinikka Sokka oli hänkin roolissaan erittäin hyvä.

Kuvassa Jukka Aaltonen (Herr Schultz), Sinikka Sokka (Fräulein Schneider), Otto Rokka (Clifford Bradshaw) ja Anna-Victoria Eriksson (Sally Bowles) Kuva: Otto-Ville Väätäinen

Visuaalisesti näytelmä oli huikea punamustavalkoisessa teemassaan. Musikaalissa oli hurja intensiteetti. Tarinahan on vanha tuttu, nuori kirjailija tulee Berliiniin ja juhlii hulluna natsien kahmiessa valtaa. Kaikki ovat sokeita eivätkä näe mihin natsit pyrkivät. Kyllä, kuulostaa erittäin ajankohtaiselta juuri nyt rasismikeskustelun ja sodan aikaan.

Anna-Victoria Eriksson (Sally Bowles), Miiko Toiviainen (Seremoniamestari) ja Otto Rokka (Clifford Bradshaw) Kuva: Otto-Ville Väätäinen

Oma arvio pitää vahvistaa vielä nuorisosiivellä, joka kommentoi esitystä näin:

Näyttämö oli eloisa ja näytelmä viihdyttävä, vaikka aihe on synkkä ja loppu traaginen. Ensimmäisen ja toisen näytöksen tunnelma oli saatu puvustuksella erotettua hyvin toisistaan.

Näyttelijät huokuivat hyvää energiaa ja selvästi nauttivat esityksestä itsekin niin, että heillä näytti olevan hauskaa. Koreografia oli hyvä ja musiikki mukaansatempaava. Cabaret on voimakas, sydäntäsärkevä ja täynnä loistavia esityksiä – siis älä missaa tätä helmeä!

Kuvassa Otto Rokka (Clifford Bradshaw) ja Stefan Karlsson (Ernst Ludwig). Kuva: Otto-Ville Väätäinen

Musikaali perustuu John van Druten näytelmään ja Christopher Isherwoodin tarinaan. Musiikin on säveltänyt John Kander, teksti on Joe Masteroffin ja laulujen sanat Fred Ebbin kirjoittamat. Suomennos Esko Elstelä, laulujen suomennos Jukka Virtanen. Pääosissa Anna Victoria Eriksson ja Otto Rokka. Ohjaus ja koreografia Jakob Höglund Musiikin sovitus ja johto Jussi Vahvaselkä Lavastussuunnittelu Sven Haraldsson

Pukusuunnittelu Heidi Wikar Äänisuunnittelu Eero Auvinen Valosuunnittelu Jarmo Esko.
Pääkuvassa keskellä Anna-Victoria Eriksson (Sally Bowles)

Kuva: Otto-Ville Väätäinen

Liput Cabaret’ta katsomaan voi hankkia tästä, ja kommenteissa voit osallistua lippuarvontaan! Huono Äiti arpoo yhdelle onnekkaalle kaksi lippua näytökseen! Kerro meille kommenteissa kenet sinä ottaisit mukaan musikaaliin, ja olet mukana!! Osallistumisaikaa on 2.10..2023 saakka ja voittajaan ollaan yhteydessä henkilökohtaisesti.

— Huono Äiti -toimitus

Kirjoittaja kuuluu Huono Äiti -yhteisöön. Enää Huono Äiti ei ole vain yksi nainen, joka kirjoittaa hassuja juttuja blogiinsa (yleensä yöpuvussa epätyypillisiin aikoihin) vaan meitä on monta. Kiitos, kun luet Huonoa Äitiä, tervetuloa myös kirjoittamaan!

Artikkelissa on 83 kommenttia, jätä oma kommenttisi.

Kommentoi artikkelia

83 vastausta artikkeliin “Cabaret on voimakas ja loistava – älä missaa tätä kokemusta!”

  • Erna sanoo:

    Veisin näytökseen mun parhaan ystäväni, kiitoksena hänestä 🥰

  • Pauliina sanoo:

    Juuri tänään pohdittiin pientä kulttuuri retkeä ystävän kanssa ja Cabaret vilahti myös keskustelussa ❤️ olisipa ihana yllättää hänet lipuilla ja laittaa suunnitelma heti toteen ✨💃💃