Miksi vedätte lapsia hengenvaarallisesti pyörän peräkärryssä?
Huono Äiti sai avautumisen pyörien lastenkuljetuskärryistä:
Peräkärry voi olla turvallisempi vaihtoehto lapsen kuljettamiselle verrattuna tarakalle laitettavaan lisäistuimeen, niin autoilijan näkökulmasta se näyttää tosi varaalliselta vehkeeltä.
Autotiet ovat vaarallisia paikkoja muutenkin pyöräillä ja peräkärryn vetäminen samalla nostaa riskejä huomattavasti. Autoilijana emme aina havainnoi pyöräilijöitä kovin tarkkaan ja tuntuu kuin pyöräiljät eivät välittäisi seuraavista faktoista:
Peräkärryä vetäessäsi jarrutusaikasi on lisäpainosta johtuen pidentynyt, ohjauskykysi on jossain määrin heikentynyt ja erityisesti nopeissa ja tiukoissa väistötilanteissa on vaarana, että menetät hallinnan kulkupelistäsi. Niinpä luonnollisestikin helpoin tapa välttää nämä tilanteet on jättää menemättä jatketun pyöräsi kanssa autotielle.
Peräkärry on usein hyvin matala ja siten autoilijalle pyöräilijääkin vaikeampi havaita. Tämä yhdistettynä peräkärryn tuomaan lisäleveyteen voi erityisesti kapeiden teiden ohitustilanteissa johtaa osumaan auton ja peräkärryn välillä. Peräkärryn leveys voi aiheuttaa ongelmia myös tilanteissa, joissa ei ole autoa osallisena. Tottumaton pyöräilijä voi huomaamattaan ajautua niin lähelle tien reunaa, että peräkärryn pyörä ottaa kiinni tien kanttiin tai käväisee pientareen puolella, mikä voi johtaa hallinnan menetykseen ja pahimmillaan kaatumiseen autotielle.
Mitä jos autotie on ainoa vaihtoehto?
Jos asut ja liikut alueella, jossa pyöräteitä tai vastaavia kevyen liikenteen väyliä ei ole, niin lue seuraavat vinkit tarkkaan. Ensimmäisenä muista aina varmistaa, että peräkärrysi näkyy autoilijoille. Kiinnitä siihen huomiota herättävä lippu, joka ulottuu tarpeeksi korkealle (tämmöinen tulee usein peräkärryn mukana kaupasta!) ja varmista, että sekä pyörässäsi että peräkärryssäsi ovat toimivat ja tarpeeksi voimakkaat valot, jotka näkyvät kaikkiin suuntiin. Seuraavaksi muista, että vetäessäsi peräkärryä sinun ohjauskykysi ja jarrutusaikasi ovat tavallista huonommat, ja toimi sen mukaisesti. Laske siis vauhtiasi, niin voit omalla toiminnallasi välttää monet vaaratilanteet. Kolmantena ja viimeisenä valitse reittisi mahdollisuuksien mukaan niin, että vältät teitä, joilla on vilkas liikenne tai korkeat nopeusrajoitukset. Suosimalla harvempaan liikennöityjä reittejä vähennät potentiaalisten vaaratilanteiden määrää ja pidät lapsesi turvassa.
Älä aliarvioi autoilijan kykyjä äläkä yliarvioi omiasi.
Nimim. Matillinen autoilija
Mitä ajatuksia tämä herättää? Kerro kommenteissa kohdassa KOMMENTOI tai lähetä oma avauksesi ihan mistä hyvänsä aiheesta Avaudu tästä -lomakkeella! Valitsemme julkaistavat kirjoitukset.
Huomaathan, että Avaudu tästä -lomakkeella et voi kommentoida tähän artikkeliin. Tämän artikkeliin jätät kommenttisi kohdassa Kommentoi artikkelia.
— Huono Äiti
Artikkelissa on 6 kommenttia, jätä oma kommenttisi.
Ihmettelen myöskin kun lapsiparat ovat peräkärryissä muovien alla viluisina. Heittelehdittävänä. Ihan kauhistuttavaa laiminlyöntiin eikä välitetä lapsien turvallisuudesta millään tavalla. Todella karmivaa.
Pyörällä pitää ajaa röyhkeästi. Valot niin, että varmasti näkyy.
Jos sievistelet tien reunassa, auto ohittaa sinut samaan aikaan vastaantulevan auton kanssa. Kolmestaan ette mahdu.
Ihan liikaa nöyristellään ja samalla luodaan vaaraa.
”Älä aliarvioi autoilijan kykyjä äläkä yliarvioi omiasi.” – mitä tällä edes tarkoitit? Kykyjä tappaa monen tonnin painoisella peltilehmällä ja osua sillä maaliin? Tilannenopeus ratkaisee ja ajojarata on kaikkien veronmaksajien yhteistä omaisuutta, on aina ohittajan vastuulla, että ohitus tapahtuu turvallisesti ja jos laitetaan asioita perspektiiviin, ei teitä autoilijoita meinaa oikein hävittäjän ohjaamosta nähdä, mutta ei tee silti mieli kirjoitella tällaista paskaa nettiin.
Mikä ihme on autotie?
Oliko tämän tekstin tarkoitus olla puhtaasti provo, vai olisiko maltillisen autoilijan syytä siirtyä ratin takaa bussin penkille?
Olikohan tämä parodiaa? Jos ei, niin nimimerkki ”Matillinen autoilija” ei ole tainnut ikinä itse vetää peräkärryä pyörällä. Ohjattavuus ei kärsi, toisin kuin tarakkaistuimella. Pyörän painopiste pysyy samalla korkeudella kuin ilman kärryäkin, joten ajettavuus on samanlaista. Jarrutusmatka toki hieman pitenee.
Pidän kärryä paljon turvallisempaa kuin tarakkaistuinta, etenkin talvella. Kärryn kaatamista vauhdissa olen kokeillut pari kertaa, kun kärry oikaisi katukiveyksen kautta. (Kyllä, kärryn oikaiseminen olisi pitänyt huomioida). 2v lapsi kysyi että mitä tapahtui, mutta ei tullut edes itkua. Myös kolaritilanteessa kärry suojaa lasta huomattavasti paremmin kuin tarakalla istuminen.
Totta kai näkyvyydestä joka suuntaan tulee huolehtia valoilla, heijastimilla jne, mutta autoilijoiden pitäisi hyväksyä, että teillä liikkuu muitakin kuin autoja.
Pyöräilijöiden pitäisi muutenkin opetella paremmin liikennesäännöt. Suojatie ja pyörätienjatke, eivät ole sama asia, eikä pyöräilijä ole jalankulkija, jolla on eri oikeudet liikenteessä.
Hirvittää ihmiset jotka huiskivat autojen eteen miten sattuu, kuvitelleet olevansa oikeassa ja kuolemttomia ja vielä enemmän hirvittävät ne vanhemmat jotka tekevät sen lastensa kanssa.
Poliisin pitäisi puuttua enemmän näihin pölhöihin,mutta ei niitä kiinnosta, muu, kuin kaapia raatoja tiestä.