Olet kyllä kuullut mindfullnessin hyödyistä. Kun on läsnä hetkessä, voi paremmin, on rennompi, ahdistus ja stressi vähenevät, muistaa asioita paremmin ja kokee täydemmin ja niin edelleen ja niin edelleen.

Mutta entäs jos sellainen oikein asettuminen harjoittamaan mindfullnessia tuntuu vaikealta ajatukselta? Ehkä siihen ei ole aikaa? Ehkä istuskelu jossain meditoimassa ja imeskelemässä tietoisesti rusinaa tuntuu tosi oudolta ja ehkä pelottavaltakin ajatukselta?

Ei hätää! Mindfullnessia voi harjoittaa ihan normaalielämässä, ilman että täytyy erikseen ruveta tekemään erilaisia aikaa vieviä harjoituksia tai osallistua tunneille.

David Cox, Headlspace-sovelluksen kehittäjä, on kehittänyt myös mindfullness-tekniikan, joka ei vie lainkaan aikaa. Kyseessä on mindfullness-harjoitus, joka yhdistetään ihan tavalliseen kävelyreissuun.

Näin se käy:

– Toista harjoitus päivittäin kun kävelet esimerkiksi töihin, hakemaan lapsia päiväkodista tai kauppaan. Viiden minuutin kävelyreissu riittää. Jos kävely ei syystä tai toisesta innosta, valitse jokin muu toistuva tehtävä, kuten ruoanlaitto tai vaikka suihkussa käyminen.

– Keskity siihen, että muistat tehdä harjoituksen. Kun mielen päällä on kaikkea, tulee helposti säntäiltyä paikasta toiseen ja vatvottua hoidettavia asioita tai huolenaiheita, joten harjoituksen tekeminen pitää oikeasti pitää mielessä!

– Harjoitus tehdään keskittymällä ympäristöön kaikilla aisteilla.

– Katsele ympärillesi valitsemallasi kävelyreitillä (tai keittiössä tai suihkussa). Mitä siellä on? Miltä siellä näyttää? Totea asiat, älä arvota niitä. Anna niiden tulla huomiokenttääsi ja sitten jäädä taakse.

– Kuuntele ääniä ympärilläsi. Mitä kuulet? Liikenteen, vaatteitteisi ja kenkiesi äänen? Lintuja, tuulen huminaa?

– Sen jälkeen huomioi, mitä haistat. Ehkä et halua nuuhkia kovin tarkasti? Jos kävelet metsässä tai rannalla, kenties nautit tuoksusta? Kokatessa tai suihkussa haluat ehkä tuoksutella oikein antaumuksella…

– Jos maistat jotakin, keskity siihen.

– Lopuksi keskity vielä tuntoaistiin. Miltä askeleesi tuntuvat (tai ruoka-aineiden pilkkominen, tai vesi ihollasi)? Miten hengität? Tunnetko kuinka ilma liikkuu sisälläsi?

– Tässä vaiheessa ajatuksesi ovat varmaankin alkaneet harhailla? Se on pelkästään hyvä! Kun ajatuksesi harhautuvat ja huomaat sen, palauta mielesi takaisin harjoitukseen. Ajattele näitä vähän niinkuin toistoina, samalla tavalla kuin treenatessa jotain fyysistä. Toistot auttavat sinua kehittymään: vähitellen opit keskittymään paremmin.

Harjoitus on näin yksinkertainen! Voit tehdä sen missä tahansa, ja voit huomata vaikutuksia välittömästi. Olosi saattaa olla rennompi ja virkeämpi ja mielialasi parantua. Stressihormonien taso ja verenpaine saattavat laskea. Harjoituksella on myös pitkäkestoisia hyötyjä. Sen avulla opit olemaan tietoisempi, enemmän läsnä hetkessä, keskittymään – ja jättämään asioita taaksesi.

Lähde.

— Huono Äiti -toimitus

Kirjoittaja kuuluu Huono Äiti -yhteisöön. Enää Huono Äiti ei ole vain yksi nainen, joka kirjoittaa hassuja juttuja blogiinsa (yleensä yöpuvussa epätyypillisiin aikoihin) vaan meitä on monta. Kiitos, kun luet Huonoa Äitiä, tervetuloa myös kirjoittamaan!

Jaa oma tarinasi

Haluatko avata keskustelun jostain sinulle läheisestä aiheesta?
Lähetä kertomuksesi tästä.

Nykyinen kategoria:

Tutustu myös muihin kategorioihin:

Kommentoi artikkelia

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Yksi vastaus artikkeliin “Kokeile tätä mindfullness-tekniikkaa joka ei vie YHTÄÄN aikaa!”

  • Mai sanoo:

    Pitää varmaan kokeilla tätäkin.. Oon näiden artikkeleiden pohjalta alannut istuskelemaan syväkyykyssä ja paastoamaan 16/8 systeemillä, ja ne on ainakin saanut oloa paremmaksi 😄