Nukuitko huonosti viime yönä? Ehkä nukuit huonosti myös sitä edellisenä yönä…ja sitä edellisenä…ja sitä edellisenä?

Jos uniongelmasi johtuvat vaikeuksista, joita et juuri nyt voi ratkaista, et voi oikein muuta kuin toivoa ajan auttavan. Sama juttu, jos untasi häiritsevät jatkuvasti heräävät vauvat tai isommat lapset.

Mutta kenties sinulla on makkarissasi jotain, joka pilaa unesi? Heivaa nämä asiat ulos makuuhuoneesta, ja nukut paremmin:

Lemmikit

Julistitko sinäkin aluksi, että ”koira ei sitten nuku meidän sängyssä”, ja nyt teidän sänky on pikemminkin koiran sänky? Sellaista se on.

Mutta jos haluat nukkua rauhassa, kannattaa lemmikit jättää makuuhuoneen ulkopuolelle. Heidän liikehdintänsä ja heräilynsä vaikuttaa huonontavasti myös sinun unenlaatuusi. (Ohjeet eivät tosin kerro, että mitä tehdä kun kissa ei hyväksy makuuhuoneesta poissulkemista, vaan laulaa kansansa lauluja koko yön makkarin oven takana.)

Kaikki valaisevat laitteet

Harva meistä nukkuisi valot päällä, mutta monella on makkarissa latauksessa olevia kännyköitä ja läppäreitä, digitaalikelloja, joiden numerot hehkuvat pimeässä ja sen sellaista. Raivaa kaikki tällainen ulos makuuhuoneesta, ja varmista että verhot estävät katuvalojen tai kuun valon loimotuksen huoneeseen.

Telkkari ja puhelin

Kumpikin näistä hohkaa sinistä valoa, ja sininen valo häiritsee uni-valverytmiä. Lisäksi jännittävät ohjelmat ja kiinnostavat keskustelut pitävät sinua hereillä. Laitteet ulos makkarista nyt!

Työjutut

Teetkö sinäkin töitä sängystäsi käsin? Luet siellä papereita tai vaikka vain vilkaiset sähköposteja? Lopeta. Sängyn kuuluu olla levon ja rentoutumisen paikka. Anna kaikkien työasioiden olla vähintään puolta tuntia ennen nukkumaanmenoa. Mieluiten ala rauhoittua unille pari tuntia ennen nukkumaanmenoa.

mies valvoo läppärin edessä
Kuva Matthew T Rader, ylin kuva Kate Stone Matheson.

Ruoka

Äiti jo opetti, että sängyssä ei saa syödä. Ja jos olet kokeillut syödä sängyssä vaikka sipsejä tai hapankorppuja, tiedät kyllä, että syynä tälle kiellolle ei ole vain käytöstavat. Pidä sängy puhtaana muruista, oli kyseessä sitten ruoanmurut tai hiekka. Älä myöskään syö kovin tuhdisti ennen nukkumaanmenoa, sillä raskaasta ateriasta voi seurata närästystä ja jopa painajaisia!

Alkoholi

Joskus on kiva juoda kuoharia lakanoiden välissä. Mutta yritä löytää muita rentoutumiskeinoja kuin alkoholi, sillä jo yksi annos huonontaa unen laatua.

Roina

Makkarissa ympäriinsä pyörivä roju tekee rentoutumisen ja nukahtamisen hankalammaksi. Raivaa roinat pois ja vaihda lakanat puhtaisiin itsellesi sopivin välein, niin nukkumaanmeno on mukavampaa.

Kuumuus/ kylmyys

Yritä säädellä makuuhuone lämpötilaltaan mukavaksi. Liian kylmässä ei saa unenpäästä kiinni, ja liian kuumassa nukkuminen häiriintyy. Makuuhuoneen on hyvä olla hieman viileämpi kuin muiden asuinhuoneiden, mutta palella ei tietenkään pidä. Tarvittaessa vaihda peittosi sopivampaan, säädä pattereita, hanki tuuletin tai lämmitin. Myös ilmankostuttaja voi tehdä makuuhuoneen ilmasta nukkumisen kannalta miellyttävämpää.

Herätyskello

Ohhoh! Mites sitä sitten herää, jos vekkarin heittää mäkeen? Asiantuntijoiden mukaan pitäisi pyrkiä tilanteeseen, jossa heräät oman rytmisi mukaisesti, nukuttuasi riittävästi. Herätyskellon pitäisi olla vain varmistus sille, että tosiaan heräät ajoissa. Moni meistä joutuu nukkumaan vastoin omaa luonnollista rytmiään, ja silloin herätyskello on välttämätön, oli se sitten erillinen kello tai hälytys puhelimessa.

Mutta mikäli se on aikataulullisesti mahdollista, mene nukkumaan ja herää oman biologisen rytmisi mukaan. Erityistä panostusta voi vaatia se nukkumaan meno. Monet tinkivät unesta nimenomaan siinä päästä.

Surkeat petivaatteet ja patjat

Patjan pitäisi olla kotisi tärkein huonekalu. Silti suurin osa meistä taitaa panostaa vaikkapa sohvaan tai ruokapöytään mieluummin… Hanki kunnollinen patja, tai rupea säästämään siihen, jos nyt ei onnistu. Vaihda myös lakanat mukaviin ja hengittäviin. On makukysymys, pidätkö sileistä vaiko karheista lakanoista, mutta materiaalin kannattaa olla sellaista, että et hikoile etkä palele. Yleensä luonnonmateriaalit ovat mukavimpia.

Lapset

Kakrut ulos! Haha, tämä asia ei ole ehkä niin yksinkertainen. Ja kenties haluat nukkua lasten kanssa samassa huoneessa, jopa samassa sängyssä. Se on täysin ok, mutta vaikuttaa todennäköisesti unesi laatuun. Vauvojen ja pikkulapsien kanssa perhepeti voi jopa rauhoittaa öitä, kun et joudu nousemaan ylös aina, kun jotain kuuluu tai tapahtuu. Siitä huolimatta pikkujalkojen monotukset ja lasten kääntyilyt ja vääntyilyt häiritsevät aikuisten nukkumista. Mieti, mikä on kokonaisuuden kannalta paras ratkaisu juuri teidän perheelle.

Sama koskee toki myös puolisoa. Jos puoliso kuorsaa tai nukkuu kovin levottomasti, ehkä nukutte erillänne. Se voi jopa parantaa suhdetta, jos tämän ratkaisun ansiosta saatte paremmin unta!

Lähde.

— Huono Äiti -toimitus

Kirjoittaja kuuluu Huono Äiti -yhteisöön. Enää Huono Äiti ei ole vain yksi nainen, joka kirjoittaa hassuja juttuja blogiinsa (yleensä yöpuvussa epätyypillisiin aikoihin) vaan meitä on monta. Kiitos, kun luet Huonoa Äitiä, tervetuloa myös kirjoittamaan!

Jaa oma tarinasi

Haluatko avata keskustelun jostain sinulle läheisestä aiheesta?
Lähetä kertomuksesi tästä. HUOM! Juttujen kommentit lähetät alempaa kohdasta KOMMENTOI.

Nykyinen kategoria:

Tutustu myös muihin kategorioihin:

Kommentoi artikkelia

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.