Mietimme äskettäin, mitä pitää ajatella kun miettii lapselle nimeä.

Tuleeko miettiä sitä, kiusataanko lasta nimen takia? Entä onko pakko antaa suvussa kulkeva nimi siksi, että se on tapana, vaikka itse ei nimestä tykkää? Millä ihmeen tavalla päästään sopuun, jos vanhemmat ovat eri mieltä lapsen nimestä?

Tämä kirjoitus herätti myös asiakaspalvelussa työskentelevän henkilön pohtimaan. Hän lähetti meille Avaudu tästä -lomakkeen kautta keskustelunavauksen siitä, mitä mieltä asiakaspalvelijat ovat moniosaisista erikoisista nimistä:

”Älä anna lapselle kaksiosaista nimeä, äläkä ota itsekään mitään Vieremys-Kellahdus Sanla-Kiikka -nimeä.

Etenkin, jos kuvittelet, että ihmisten pitäisi saada tästä joku tolkku, kun sanot sen niin rakastavasti ja omistavasti ja aina hiton ylinopeusäänellä asiakaspalveluhenkilölle, joka ei ole koskaan kuullutkaan sinun one-in-a-million-nimeäsi!

Murusesi on just niin one in a million kuin kuvittelet, mutta suominäkökulmasta voit helpottaa kaikkea jättämällä äät ja ööt nimestä pois jo heti alkuunsa!

Ja kaksoisnimet, ei ne ketään kiinnosta. James-Peter Bond-McDougal. Voi janipetterit, I feel for you!”

Nimim. Nimiasiaa asiakaspalvelijalta


Kuva Irina Murza.

Uuden nimilain mukaan lapselle saa antaa neljä etunimeä ja kaksi sukunimeä. Lue tarkemmin täältä, miten tammikuussa voimaan tullut uusi nimilaki tarkoittaa.

Entä onko parempi antaa lapselle harvinainen vai yleinen nimi? Yksilöllisten nimien suosio on kasvanut nykyaikana, mikä johtuu ehkä siitä, että erottuvan henkilöbrändin tärkeyttä on korostettu viime vuosina niin paljon. Tässä jutussa vanhemmat pohtivat sitä, onko erikoinen vai tavallinen nimi parempi: ”Oudoin ihmettely lapseni nimestä on ollut kommentti, että hänellä on eläimen nimi. No eikä ole, ihan tavallinen nimi se on. Mitäs itse nimeät koirasi ihmisen nimellä? Mitä väliä sillä edes on?”

— Huono Äiti -toimitus

Kirjoittaja kuuluu Huono Äiti -yhteisöön. Enää Huono Äiti ei ole vain yksi nainen, joka kirjoittaa hassuja juttuja blogiinsa (yleensä yöpuvussa epätyypillisiin aikoihin) vaan meitä on monta. Kiitos, kun luet Huonoa Äitiä, tervetuloa myös kirjoittamaan!

Jaa oma tarinasi

Haluatko avata keskustelun jostain sinulle läheisestä aiheesta?
Lähetä kertomuksesi tästä.

Nykyinen kategoria:

Tutustu myös muihin kategorioihin:

Kommentoi artikkelia

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

3 vastausta artikkeliin “Asiakaspalvelija avautuu: Älä nimeä lastasi näin!”

  • Laura sanoo:

    Vanhemmilla on vielä koko elämä aikaa pilata lapsensa elämä ja tehdä siitä helvettiä; pitääkö se aloittaa jo nimenantovaiheessa?!
    Papeilla – tai nimen julkistavalla henkilöllä – pitäisi olla joku vastuu pudistella synnytys/vauvanihanuushuumassa sekoilevia vanhempia: ootteko IHAN tosissanne? Mietipä vielä kaikki sananmuunnokset ja muutt väännösmahdollisuudet….

    Terv. Tyttö, jonka nimi ei onneksi ole Vieno Huttunen

  • Nimihirviö sanoo:

    Hah! Asiakaspalvelija on hyvä ja vaihtaa alaa!

  • Mummo sanoo:

    Minusta paras tapa kokeilla sitä aioottua nimeä on joko ikkunasta tai parvekkeelta huutaa pihalle sitä nimeä. Jossain vaiheessa sitä joutuu huutamaan kuitenkin.