Mikä sieltä peilistä oikein kurkkaa?!

Katsooko sinuakin peilistä takaisin kuivaihoinen olmi? Se voi olla tuttu tunne näin talviaikaan.

Syitä on useita: ulkona on kylmä, ja usein tuuleekin raa’asti. Sisällä huoneilma on lämmityksen takia kuivaa. Juhlakausi voi tarkoittaa sitä, että syömiset, juomiset ja nukkumiset ovat mitä sattuu. Eikä pimeään ehkä tule lähdettyä reippailemaan.

Ihon kuivuminen talvella ja väsähtänyt ilme eivät välttämättä ole pelkästään kosmeettisia juttuja. Ihon kuivuminen voi olla jopa kivuliasta, ja kuiva iho jopa tulehtuu herkemmin. Peilistä voi katsoa uupunut mörkö siksi, että oikeasti olet loputtoman uupunut.

Tee näin:

Ihon kosteutus

Vältä talvella kaikkea kuivattavaa, kuten rakeisia kuorintoja, vahvoja pesuaineita ja tymäköitä kasvovesiä. Sen sijaan puhdista iho miedoilla aineilla ja kosteuta se heti pesun jälkeen. Ihotyypistäsi riippuu, kaipaako se enemmän kosteutta vai rasvaa – vai molempia. Pelkkä vesimäinen kosteutus ei välttämättä talvella riitä, vaan iho kaipaa myös kosteutta sitovaa ja suojaavaa rasvakerrosta. Keramidit ovat talvi-iholle sopivia tuotteita, ja kuorintaan kannattaa käyttää mietoja happoja, kuten maitohappoa tai salisyylihappoa.

Myös ilmankostutin voi auttaa, jos huoneilma on kovin kuivaa ja ihosi kärsii siitä. Monet väittävät myös, että iho näyttää sileämmältä ja silmäpussit pienemmiltä silloin, kun muistaa juoda tarpeeksi vettä!

D-vitamiini

D-vitamiini auttaa pitämään ihon hyvässä kunnossa, ja lisäksi se voi auttaa kaamosmasennuksen oireisiin. Suomessa kannattaa käyttää D-vitamiinilisää vähintään talvikuukausien aikana.

Ulkoilu

Reippailu ulkona ei välttämättä houkuta sateessa ja pimeydessä. Jos mahdollista, ulkoile valoisien tuntien aikaan. Se auttaa kaamosväsymykseen. Tärkeintä kuitenkin on liikkua, joten jos ehdit ulos tai vaikka salille vasta pimeän tultua, se on ehdottomasti parempi vaihtoehto kuin jäädä sohvalle. Mielialan parantamisen lisäksi liikunta parantaa verenkiertoa ja poistaa turvotusta, joten naama näyttää freesimmältä.

kasvomaalattu nainen kurkistaa hupun alta
Kuvat Dollar Gill.

Nukkuminen

Toiset meistä voisivat nukkua vaikka 12 tuntia yössä pimeänä vuodenaikana. Toiset kärsivät kaamoksenkin aikaan univaikeuksista. Yritä nukkua riittävästi joka yö, se näkyy kyllä ulkonäössäkin. Vähintään niin, että levänneenä jaksat myös hymyillä!

Kosmetiikka

Moni kokee näyttävänsä freesimmältä ruskettuneena. Silti itseruskettavapurkit unohtuvat usein talveksi kylppärin kaappiin. Maltillinen itseruskettavan levittäminen kasvoille talviaikana voi kummasti freesata ilmettä. Muista myös ruokavalio: esimerkiksi tomaattien ja porkkanoiden syöminen parantaa ihon sävyä!

Puuterointi ja meikkivoide voi saada talvinaaman näyttämään entistä kuivemmalta ja kurttuisemmalta. Ohuet ja voidemaiset tuotteet saattavat toimia talviaikaan paremmin kuin paksut ja kuivat tuotteet.

Kosmetologit tekevät monenlaisia kuorinta- ja kosteutushoitoja, jotka voivat raikastaa kuivan ilman ja epäsäännöllisen elämän väsyttämää ihoa.

Hieronta

Sekä koko vartalon että kasvojen hieronta voi sekä piristää mieltä että raikastaa ulkonäköä. Kosketus saa mielihyvähormonit virtaamaan, ja se vaikuttaa fiilikseen monella tavalla. Liikkumattomuus ja juhliminen voivat kerätä nestettä kroppaan ja kasvoille. Liikunnan lisäksi myös hieronta voi pistää nesteet liikkeelle. Kokeile tätä hierontaa kasvoille!

Lähde.

— Huono Äiti -toimitus

Kirjoittaja kuuluu Huono Äiti -yhteisöön. Enää Huono Äiti ei ole vain yksi nainen, joka kirjoittaa hassuja juttuja blogiinsa (yleensä yöpuvussa epätyypillisiin aikoihin) vaan meitä on monta. Kiitos, kun luet Huonoa Äitiä, tervetuloa myös kirjoittamaan!

Artikkelissa on 0 kommenttia, jätä oma kommenttisi.

Kommentoi artikkelia

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.