Tammikuuta on viikon verran jäljellä, ja he jotka ovat olleet tipattomalla varmaankin huomaavat muutoksia voinnissaan. Alkoholin käytön vähentäminen ei kuukautta katso, ja jos nämä terveyshyödyt kiinnostavat, niin aloittaa voi vaikka saman tien:

Saat paremman ihon!

Alkoholi kuivattaa kroppaa, mikä näkyy ihossa. Pienet juonteet näkyvät helpommin, kun iholta puuttuu kosteutta. Verisuonten laajentumisen takia ihosta voi tulla punakka, joten alkoholin käytön vähentäminen voi myös parantaa ihon sävyä.

Paino tippuu!

Alkoholissa on paljon tyhjiä kaloreita, joten jos sen käytön pistää tauolle tai lopettaa, paino voi hyvinkin pudota. Pikkupullossa keskiolutta on 130 kaloria, pullossa siideriä 180 kaloria ja neljässä senttilitrassa viinaa 100 kaloria. Sitä saattaa hulauttaa helpostikin alas melko ison kalorimäärän.

Juominen on myös saattanut turvottaa vatsaa tai kasvoja, mikä vähenee kun on juomatta.

Nukut paremmin!

Jo pieni määrä alkoholia heikentää unen laatua, sillä se sotkee unirytmiä. Unen laatu voi parantua huomattavasti ja olo olla virkeämpi jos alkoholin käytön lopettaa.

Saat lisää energiaa!

Paremman unenlaadun ansiosta saatat jaksaa paremmin ja herätä pirteämpänä. Energiaa voi olla enemmän pitkin päivää.

Kroppa toimii!

Olo voi olla fyysisesti parempi ja kroppa voi toimia entistä paremmin kun alkoholin lipittämisen pistää poikki tai tauolle. Esimerkiksi vatsakivut ja muut vatsaongelmat voivat loppua tai helpottaa. Myös verenpaine laskee, sekä hikoilu ja sydämentykytykset vähenevät.

Rankka viikonloppujuominen ja säännöllinen tissuttelu ovat molemmat terveydelle haitallisia.

Mieliala paranee!

Drinksutellessa voi olla kivaa, mutta seuraavana päivänä ei sitten enää nauratakaan. Se johtuu siitä, että alkoholi on depressantti. Jos elämä kolhii, juominen voi vaikuttaa helpottavalta, mutta jos mieliala on yhtään masentunut, voi alkoholin poisjättäminen auttaa selvästi. Myös ahdistuneisuus ja ärtyneisyys voivat vähentyä.

Jos olet viettänyt tipatonta, mutta et ole huomannut mitään muutosta, se on hyvä juttu. Mitä suurempi ero voinnissasi on, sitä enemmän kannattaa kiinnittää huomiota alkoholin käyttöön jatkossa.

Ja hei unohdetaan jo se ”tipaton on niille, joilla on ongelmia”! Jokaisen alkoholia käyttävän on hyvä välillä vähän miettiä, että kuinka paljon tulee juotua ja miltä se tuntuu. Nykyisin alkoholia käytetään aika puolihuolimattomasti, ja käyttö voi vaikuttaa hyvinvointiin silloinkin, kun mitään ongelmaa ei ole.

Lähde sekä EPT-verkosto.

— Huono Äiti -toimitus

Kirjoittaja kuuluu Huono Äiti -yhteisöön. Enää Huono Äiti ei ole vain yksi nainen, joka kirjoittaa hassuja juttuja blogiinsa (yleensä yöpuvussa epätyypillisiin aikoihin) vaan meitä on monta. Kiitos, kun luet Huonoa Äitiä, tervetuloa myös kirjoittamaan!

Artikkelissa on 0 kommenttia, jätä oma kommenttisi.

Kommentoi artikkelia