”En ollut yhtäkään päivää yksin koko kesän aikana.” Näin totesi ystävä, ja moni vanhempi voi samaistua.

Monelle tilanne tietysti on ihan toivottukin: toiset meistä nauttivat siitä, että ympärillä on elämää ja tehtävää. Siitä huolimatta jokainen kaipaa myös omaa aikaa. Toisille riittää hetki silloin, toinen tällöin, mutta osa kaipaa enemmän omaa rauhaa palautuakseen.

Jos kesä on mennyt muiden toiveita toteuttaessa ja arkea pyörittäessä, voi tässä kohtaa tuntua siltä, että on kuiviin puserrettu ja voimaton.

Siitä huolimatta, että oman ajan puute vie voimat, moni ei saa tehtyä asialle mitään. Ajan ottaminen itselle tuntuu itsekkäältä. Syyllisyydentunto piinaa, jos jättää kotitöitä tekemättä tai ei ole lasten kanssa.

Osalla sitä omaa aikaa ei oikein ole edes järjestettävissä. Yksinhuoltajat eivät välttämättä saa ketään muuta hoitamaan asioita sillä välin kun itse lepää – eikä parisuhdekaan välttämättä auta. Jos puoliso on lusmu, niin minkäs teet.

Elämäntilanteesta huolimatta omaa aikaa kannattaisi yrittää järjestää. Se nimittäin tukee sekä psyykkistä että fyysistä terveyttä ja tietenkin jaksamista. Oman ajan viettäminen on myös parisuhteen kannalta hyvä juttu: oman ajan puuten aiheuttaa enemmän tyytymättömyyttä parisuhteeseen kuin epätyydyttävä seksielämä!


Kuva Philipp Cordts.

Mutta miten? M I T E N sitä omaa aikaa otetaan?

Kokeile näitä keinoja:

– Unohda täydellisyyteen pyrkiminen. Ihan ok on ihan ok.

– Unohda myös syyllisyys. Se, että saat omaa aikaa, on tärkeää sinulle ja hyväksi myös perheellesi.

– Jos jaksat nousta aikaisin aamulla, ota oma aika ennen kuin muu perhe herää. Jos et, ilmoita, että tietyt illat ovat sinun lepoaikaasi/ vietä omaa aikaa kun lapset nukkuvat.

– Jos mahdollista, järjestä töissä asiat niin, että saat omaa työrauhaa. Sulje ovi, käy yksin tai rennossa seurassa lounaalla tai tee etätöitä.

– Varaa omaa aikaa kalenteriin ja tee se tiettäväksi myös muulle perheelle.

– Oman harrastuksen hankkiminen tai vanhoista harrastuksista kiinni pitäminen on hyvä tapa viettää omaa aikaa.

– Käy saunassa yksin.

– Arvosta untasi ja tee selväksi perheelle, että sinun unesi on tärkeää. Kun lapset ovat riittävän isoja, he voivat tehdä aamupalansa itse. Jos olet parisuhteessa, toinen puoliso voi hoitaa aamutoimet ihan yhtä lailla. Keskity siihen, että saat tarpeeksi unta.

– Älä vietä lepohetkeäsi netissä tai puhelimella roikkuen. Se kuormittaa aivoja. Tee välillä jotain muuta: lue, tee käsitöitä, leivo, käy kävelyllä, tee ristikkoa, tuijottele kattoon.

– Asennoidu toisin. Älä ajattele, että ”minun pitää olla lasteni kanssa” vaan ennemmin ”minä saan olla lasteni kanssa”. Samaa muotoilua voit kokeilla kaikkeen, siivoamiseen, työntekoon, anoppilassa vierailuun…

– Älä täytä kalenteriasi ”pitäisi”-menoilla. Kaikkea ei tarvitse tehdä eikä kaikkialla tarvitse käydä. Jätä rohkeasti asioita tekemättä.

Lähde.

— Huono Äiti -toimitus

Kirjoittaja kuuluu Huono Äiti -yhteisöön. Enää Huono Äiti ei ole vain yksi nainen, joka kirjoittaa hassuja juttuja blogiinsa (yleensä yöpuvussa epätyypillisiin aikoihin) vaan meitä on monta. Kiitos, kun luet Huonoa Äitiä, tervetuloa myös kirjoittamaan!

Jaa oma tarinasi

Haluatko avata keskustelun jostain sinulle läheisestä aiheesta?
Lähetä kertomuksesi tästä.

Nykyinen kategoria:

Tutustu myös muihin kategorioihin:

Kommentoi artikkelia

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.