Hormonaalinen ehkäisy on suosituin ehkäisymenetelmä.

Yleisyydestään huolimatta se ei sovi kaikille. Kuopion yliopistossa vuonna 2008 tehdyn tutkimuksen mukaan jopa kaksi kolmesta saa hormoniehkäisystä sivuoireita. Yleisimpiä haittavaikutuksia ovat mielialan vaihtelut ja seksuaalinen haluttomuus. Jotkut taas kärsivät päänsärystä, limakalvojen kuivumisesta tai vatsavaivoista, kerrotaan Suomen Kuvalehden jutussa.

Monille hormonaaliset ehkäisyvalmisteet myös sopivat. Osalle ne ovat pelastus, sillä niiden avulla voidaan hoitaa esimerkiksi voimakkaita kuukautiskipuja, runsasta vuotoa tai aknea.

Kuitenkin monet naiset kokevat, että haittavaikutuksia ja ongelmia vähätellään. Monien mielestä lääkärit tuputtavat hormonivalmisteita, silloinkin kun nainen sanoo, että valmisteet eivät sovi hänelle, tai että hän ei halua niitä käyttää.

Tämä kirjoittaja kertoo, kuinka hormonaalinen ehkäisy on haitannut hänen elämäänsä todella paljon, mutta yhä sitä tarjotaan:

”Hormonaalinen ehkäisy tuhosi minunkin elämästäni toistakymmentä vuotta ja yhden parisuhteen.


Kuva _mxsh_, ylin kuva Simone van der Koelen. Kuvituskuvia.

Olen kokeillut kymmeniä pillerimerkkejä ja ehkäisyrengasta. Jokaikisen myötä sain aivan kauheita raivokohtauksia, itkupuuskia, masennuin enkä elänyt päivääkään miettimättä kuolemaa.

Yksikään terveydenhuollon ammattilainen ei ole ottanut puheeksi hormonaalisen ehkäisyn sivutuotteena mahdollisesti syntyviä mielen ongelmia, ei yksikään!!!!!!!!!

Pitkä parisuhteeni kaatui ja pitkälti syy on mieleni temppuilu 😡 Vasta suhteen kaaduttua, ja hormonaalisen ehkäisyn lopetettuani heräsin kuin unesta ja vähitellen elämä kirkastui.

En enää saa raivareita enkä halua kuollakaan. Hormoneihin en enää sekaannu, vaikka edelleenkin lääkärit niitä puoliväkisin tuputtavat. Siitäkin huolimatta että olen kertonut olleeni itsetuhoinen niitä käyttäessäni. Missä on lääkärien vastuu näissä asioissa????????”

Nimim. Maria

Tämä kirjoitus on lähetetty Avaudu tästä -lomakkeen kautta. Lähetä sinäkin tarinasi tai keskustelunavaus täältä. Valitsemme julkaistavat kirjoitukset.

— Huono Äiti -toimitus

Kirjoittaja kuuluu Huono Äiti -yhteisöön. Enää Huono Äiti ei ole vain yksi nainen, joka kirjoittaa hassuja juttuja blogiinsa (yleensä yöpuvussa epätyypillisiin aikoihin) vaan meitä on monta. Kiitos, kun luet Huonoa Äitiä, tervetuloa myös kirjoittamaan!

Jaa oma tarinasi

Haluatko avata keskustelun jostain sinulle läheisestä aiheesta?
Lähetä kertomuksesi tästä.

Nykyinen kategoria:

Tutustu myös muihin kategorioihin:

Kommentoi artikkelia

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

3 vastausta artikkeliin “”Minulle tuputetaan yhä hormoniehkäisyä, vaikka se teki minusta itsetuhoisen””

  • Rita sanoo:

    ”Jokaikisen myötä sain aivan kauheita raivokohtauksia, itkupuuskia, masennuin”..
    Kuulostaa todella tutulta!
    Lisänä fyysiset oireet, migreeni, näköhäiriöt ja sydänoireet ja loputon väsymys.
    Kierukan poiston jälkeen alkoi helpottaa, mutta vaurioiden paikkaaminen jatkuu…

  • Pillerien läpi äidiksi sanoo:

    Mun kohdalla ei ollu kyllä mielialassa mitään ongelmaa.. ensin söin ihan e-pillereitä, mutta ne taas aiheutti migreenikohtauksia. Siksi siis alunperinkin siirryin hormoonipillereihin. Tosin, ei ne olleetkaan ihan niin lupauksiensa mittasia; mulla on nykyään 9v. poika siitä todisteena 😂

    Kaikki lääkkeet vaan vaikuttaa kaikkiin ihan erilailla; mä en pysty perus buranaa syömään koska sit alkaa vatsakivut.

  • No joo sanoo:

    Vastuu terveydestä on jokaisella aikuisella itsellään, ei lääkäreillä. Monien mielestä on tulkinnanvaraista, johtuuko esim. vihaisuus keinotekoisista hormoneista vai onko nainen vaan luonteeltaan kiukkuinen normaalivaihtelun puitteissa. Siitähän ne puheet ”onko menkat” ovat lähtöisin, ei ihan ilman syytä. Kyllä lekurille pitää vaan osata sanoa tiukka ei, jos sen ehdotukset ei miellytä. Nykyään ei muutenkaan ole mitään omia lekureita missään, ellet ole itse sellaista hommannut yksityiseltä puolelta. Se on ainut tapa saada lääkäri, joka oikeasti tuntee potilaansa.