Kaupallinen yhteistyö, yhteistyössä Turun Kaupunginteatteri.

Arvostetun ranskalaiskirjailijan Florian Zellerin psykologinen nykydraama Äiti on erinomaisen hieno sysimusta farssi – sitä katsoessa nauru tarttuu kurkkuun.

Äiti on intiimi lähikuva perheenäidistä, jonka identiteetti murenee. Lapset ovat jo lähteneet kodista ja nyt myös mies etääntyy. Kuka silloin olen ja minkälaiseen tarinaan itseni kirjoitan uudessa elämäntilanteessa?

”Jos tämä ei triggeröi avioeroja, niin ei sitten mikään.” sanoi Huonon Äidin teatteritestaaja Turun Kaupunginteatterin kevään uutuusdraamasta. ”Panee miettimään huonoja parisuhteita, joissa vain roikutaan”.

Huonon Äidin Must see -leiman saava Äiti on intiimi lähikuva naisesta, jonka identiteetti murenee lasten lentäessä pesästä ja aviomiehen etääntyessä. Se on kertomus vahvan hoivavietin kanssa kärsivästä äidistä, joka ei pääse irti ruuhkavuosien muistosta. Kuka minä olen jos en ole äiti? Mitä minä nyt teen, kun lapset eivät minua enää tarvitse? Näitä kysymyksiä kysyy moni keski-ikäinen nainen itseltään päivittäin, ja näiden kysymysten äärellä, päivien täyttyessä tyhjyydellä, murtuu Äidin mieli.

Lapsiaan ja miestään hoivaamaan tottuneen Äidin elämä on yllättäen tyhjää. Ajatus elämisestä ensisijaisesti itseään varten tuntuu vieraalta. Pelot, turhaumat ja raivo kytevät Äidin viileän ja näennäisen hillityn keskiluokkaisen julkisivun takana.

Kuvassa Kirsi Tarvainen ja Carl-Kristian Rundman. Kuva: Otto-Ville Väätäinen

Perheonni on muuttunut absurdiksi kotileikiksi. Äiti etsii sinnikkäästi vakautta elämäänsä strategisilla peleillä, joilla hän pyrkii kontrolloimalla muita perheenjäseniä.

Kuvassa Kirsi Tarvainen ja Carl-Kristian Rundman. Kuva: Otto-Ville Väätäinen

Kysymykset aviomiehelle ovat jankkaamista ja piikikästä myrkkyä. Neuroottisuus, passiivis-aggressiivinen käytös, päihderiippuvaisuus ja itsemurhauhkailut karkottavat miehen työmatkoille ja avioliiton ulkopuoliseen suhteeseen. Samalla ne herättävät miehessä huolen ja odotuksen siitä, että kumppani muuttuisi. Ottaisi vastuun omasta elämästään!

Vuoropuhelulle ei ole enää tilaa – molemmat puhuvat toistensa ohi. Kummallakin on osuutensa siinä, mihin on tultu.

Kuvassa Kirsi Tarvainen. Kuva: Otto-Ville Väätäinen

Kun Äiti saa tarpeeksi miehestään, hän kohdistaa ailahtelevat ajatuksensa poikaansa, joka ei käy enää kotona. Hän vastaa harvoin puhelinviesteihin – niitä Äiti on jättänyt lukemattomia. Hän ei tule päivälliselle. Ja nyt Pojalla on tyttöystävä, jota Äiti halveksii.

Kuvassa Sofia Smeds. Kuva: Otto-Ville Väätäinen

Äiti-näytelmä panee pohtimaan, miten perhe muuttuu helvetiksi. Variaatiot jo kertaalleen tapahtuneesta haastavat todellisuuden ja sisäisten kuvitelmien rajaa. Se on hauras.

”Paras teatteri pitkään aikaan! Pakko mennä katsomaan toiseen kertaan”, totesi kokenut teatterikatsojamme.

”Minulle tässä näytelmässä toimii se, ettei Anne ole mikään sankarihahmo, joka tulee hylätyksi ja selviää siitä lopulta sankarina. Tässä pärjäämiskulttuurin eetoksessa on tärkeää muistaa, että muutosta ja yksin jäämistä saa pelätä. Ihminen murtuu, jos hänet jätetään yksin” – ohjaaja Maia Häkli

Kuvassa Kirsi Tarvainen. Kuva: Otto-Ville Väätäinen

Ranskalaisen Florian Zellerin näytelmä Äiti (The Mother) sai ensi-iltansa Lontoossa vuonna 2015 ja New Yorkissa 2019, ja nyt vuonna 2022 on Suomen  Turun vuoro, kun psykologisen draaman suomenkielinen kantaesitys saapuu Turun Kaupunginteatterin näyttämölle.

Florian Zeller on monille tuttu viime vuoden Oscar-puskiakin ravisuttaneesta Isä (The Father) -elokuvasta, joka kuuluu samaan kiitettyyn perhetrilogiaan Äidin kanssa. Trilogian kolmas osa Poika (The Son) on myös valloittanut teatterilavoja ja siitä on suunnitteilla elokuva.

Äidin suomennoksen on kirjoittanut Reita Lounatvuori ja näytelmän ohjaa Maia Häkli. Äidin kohtuuttomuuteen asti kontrolloivana keskushenkilönä nähdään Kirsi Tarvainen, aviomiehenä Carl-Kristian Rundman, poikana Markus Ilkka Uolevi ja tämän tyttöystävänä Sofia Smeds. Visuaalisen maailman on luonut hiljattain Turussa nähtyjen Katoavan maan ja Kalevalan ilmeestä sekä Cabaret-musikaalin puvustuksesta vastannut Heidi Wikar.

Kuvassa Kirsi Tarvainen. Kuva Otto-Ville Väätäinen

Kehuttu jännitteillä ja tikarinterävällä dialogilla ladattu nykydraama on yksinkertaisesti pakko nähdä ja nyt Huono Äiti arpoo yhdelle onnekkaalle kaksi lippua Äitiä katsomaan! Kerro meille kommenteissa kenet sinä ottaisit mukaan teatteriin, ja olet mukana!  Jos et malta odottaa arvontaa, hanki liput kevään hittinäytelmään täältä!

Huono Äiti arpoo kaikkien Huonon Äidin kanavilla arvontaan osallistuneiden kesken 2 lippua Turun Kaupunginteatterin Äiti -näytelmään. Osallistumisaikaa on 27.2.2022 saakka ja voittajaan ollaan yhteydessä henkilökohtaisesti. EDIT: Arvonta on arvottu ja voiton vei Petra E. Onnea voittajalle ja kiitos kaikille osallistuneille!

— Huono Äiti -toimitus

Kirjoittaja kuuluu Huono Äiti -yhteisöön. Enää Huono Äiti ei ole vain yksi nainen, joka kirjoittaa hassuja juttuja blogiinsa (yleensä yöpuvussa epätyypillisiin aikoihin) vaan meitä on monta. Kiitos, kun luet Huonoa Äitiä, tervetuloa myös kirjoittamaan!

Artikkelissa on 58 kommenttia, jätä oma kommenttisi.

Kommentoi artikkelia

58 vastausta artikkeliin “Kun nauru tarttuu kurkkuun”