Suomihan ei ole tunnettu minään asiakaspalvelun mallimaana. Me olemme vähän sellaista etäisyyttä pitävää sakkia, ja palveltavana oleminenkin on monille vaikeaa.

Varsin erikoista suomalaisessa asiakaspalvelussa on se, että monesti asiakaspalvelija varmasti pyrkii toimimaan asiakkaan edun mukaisesti, eli palvelu on oikeastaan hyvää, mutta sen muotoilu sanallisesti on….sanottaisiinko outoa.

Hoitolatylytys on nimittäin ihan ilmiö.

Tiedäthän, kun olet menossa kampaajalle, kosmetologille tai varsinkin hammaslääkäriin, tuntuu samalta kuin olisi menossa yllättävään poliisikuulusteluun. Epämääräinen hermostuneisuus valtaa mielen, hiki kohoaa otsalle ja yrität näyttää syyttömältä. Et tiedä mitä pahaa olet tehnyt, mutta varmasti olet tehnyt jotain.

Esimerkiksi kosmetologikäynnithän on myyty meille hemmotteluna. Ihanaa omaa aikaa, ja suorastaan terveydenhuoltoa, niin mielenterveyden kuin fyysisenkin terveyden kun iho on ihmisen suurin elin ja niin edelleen. Sitä odottaa tuoksukynttilöitä ja vaimeaa pimputtelumusiikkia, pehmeitä mattoja, kullankimallusta ja kylpytossuja. Riippuen hoitolasta nämä ehkä saakin. Joskus saa kaupan päälle myös sen tylytyksen.

Se alkaa pehmeällä kysymyksellä: miten olet hoitanut ihoasi? Noooo tuota…pesen saippualla. Joka ilta. Melkein joka ilta ainakin! Kosmetologin takahampaat kirskahtavat yhteen. Kasvovettä? Kuorintaa? Naamioita? Seerumia? KOSTEUSVOIDETTA?!

Sitä kiertelee että juu on minulla silmänympärysvoide… Käytän käytän… Kosmetologi törkkii ihoa ja sanoo että tämä on aivan tukossa. Noniin mutta sen takia minä täällä olen! Tämä on myös aivan täynnä juonteita. Iho on kuiva. Verenpurkaumia. Karvoja. Näppylöitä!! Herranen aika kyllä sinun pitäisi hoitaa ihoasi!! Varmaan pitäisi niin, mutta…

Sama kauhistelu on edessä kampaajalla. Sinne mennessä tietää, että on tehnyt tuhmuuksia. Ei käytä sitä viime kerralla ostettua lämpösuoja-ainetta ikinä, tai no silloin ennen pikkujouluja kerran tuli kokeiltua. Kampaaja huomaa nopeasti muutakin: Siis oletko sä värjännyt nämä itse?! Itse asiassa mies värjäsi kun pakotin, mutta eiväthän ne ole kuin vähän laikukkaat ja vihertävyys johtuu valosta…


Ylin kuva Kris Atomic.

Kampaaja vetää tiheää kampaa napakasti pitkin hiuksia ja pudistelee huomaamattomasti päätään. Aika kuiva tämä sinun päänahka. Huonoon kuntoon päässyt nämä latvat. Ovat kuin purkkaa, joudun ottamaan enemmän kuin viisi senttiä.

Kotiin lähtee tuotekassillisen kanssa ja pahoilla mielin siitä, että naama on kamala ja tukka on kamala. Sitä vannoo itselleen, että nyt alan kyllä hoitaa sitä, niin ensi kerralla ei tule haukkuja.

Saman vannomisen on tietysti tehnyt myös edellisen hammaslääkärikäynnin jälkeen. Ehkä sitä on jopa muistanut langata hampaat joka ikinen ilta. Sama se, koska odotushuoneessa hikoillessaan tietää kyllä mitä tuleman pitää.

Täällä on reikä, aijjai. Käytätkö sinä fluorihammastahnaa? Kaksi kertaa päivässä? Pari minuuttia kerralla? Ikenet ovat vetääntyneet. Kyllä sitä lankaa pitäisi käyttää. Ja vähän useammin pitäisi tänne tulla. Ei ole sitten niin paljoa korjaamista kerralla. Halvemmaksi se hammaslanka tulee kuin keinojuuri. Kiilteetkin ovat lähteneet. Nehän eivät palaudu sitten koskaan, muista se. Limpskojako sitä tulee juotua, kannattaisi vaihtaa veteen.

Ikäänkuin se terävillä esineillä sörkittävänä oleminen, kylmällä vedellä hampaiden huuhtelu, poran ujellus ja juurihoitoneulat eivät olisi tarpeeksi. Ehei, päälle joutuu kuuntelemaan tuhojen luettelua ja tulevien tuhojen ennustamista! Vaikka olisikin hoitanut hampaitaan on syyllinen olo, jotenkin tuli mokattua. Fiilis on samanlainen kuin lapsena kun ymmärsi, että aikuinen on PETTYNYT minuun.

Oikeassahan se suuhygienisti tai hammaslääkäri on. Mutta kun minä TIEDÄN että hampaita ei pidä liottaa happamissa juomissa ja minä TIEDÄN että pitää käyttää hammaslankaa ja minä ihan oikeasti YRITÄN!

Että jos jossain voisi saada sellaista palvelua, että teette vaan mitä pyydetään tai mitä on pakko, mutta ei tarvisisi kuunnella sitä, että millä kaikilla tavoilla on mokannut naamansa/ hiustensa/ hampaittensa suhteen. Varmasti tarkoitus on vain auttaa, jos sanotaan vaikka että onpas kuiva tämä iho niin asiakas ymmärtäisi siitä ruveta kosteuttamaan. Mutta tällainen herkempi kukkanen pahoittaa mielensä pitkäksi aikaa, eikä ehkä uskalla tulla toista kertaa! Mutta jos hoitaja sanoisikin, että hienosti tsempattu sen hammaslangan kanssa, jatka samaan malliin tai kosmetologi kehaisisi, että tosi tasainen tämä sinun ihonsävy, muistat vaan kosteuttaa päivittäin, niin jäisi ihan eri fiilis.

Ehkä meitä asiakkaita kannattaisi kannustaa kehuilla ihan kuten koiria tai taaperoita!

— Huono Äiti -toimitus

Kirjoittaja kuuluu Huono Äiti -yhteisöön. Enää Huono Äiti ei ole vain yksi nainen, joka kirjoittaa hassuja juttuja blogiinsa (yleensä yöpuvussa epätyypillisiin aikoihin) vaan meitä on monta. Kiitos, kun luet Huonoa Äitiä, tervetuloa myös kirjoittamaan!

Jaa oma tarinasi

Haluatko avata keskustelun jostain sinulle läheisestä aiheesta?
Lähetä kertomuksesi tästä.

Nykyinen kategoria:

Tutustu myös muihin kategorioihin:

Kommentoi artikkelia

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Yksi vastaus artikkeliin “Herkkä asiakas tilittää: ahdistun hoitolatylytyksestä!”

  • V sanoo:

    Nyt on pakko kosmetologina kommentoida, että alkuhaastattelu kuuluu osana hoitokokonaisuutta, jotta pystyisin AUTTAMAAN asiakasta ihonhoidossa ja suosittelemaan parhaat tuotteet ja hoitomuodot asiakkaalle. Myös mahdolliset allergiat ja lääkitykset on kysyttävä. Se on sitten eri asia millä tyylillä sen tekee, mutta en saisi kovin ammattimaista kuvaa, jos en saisi mitään vinkkejä/suosituksia hoidon aikana/jälkeen.