Vihaatko herätyskellon ääntä? Et pysty nousemaan lämpimästä sängystä kylmään huoneeseen?

Etkö halua nähdä pimeyttä verhojen takana? Ahdistaako ajatus päivän aloittamisesta?

Väsyttääkö niin maan mahdottomasti? Eivätkö silmät pysy auki?

Haluatko vain nukkua, nukkua ja nukkua?

Jos kuulostaa tutulta, tilaasi voi olla monta syytä.

Ehkä olet nukkunut huonosti. Ehkäpä joudut heräämään itsellesi sopimattomaan aikaan. Saatoit mennä liian myöhään nukkumaan. Ehkä et syystä tai toisesta nuku virkistävää unta. Kenties sinulla on uniapnea. Ehkä kärsit kaamosmasennuksesta tai masennuksesta. Tai ehkä olet uneton.

Tai sitten syynä voi olla dysania tai clinomania.

Nämä tilat eivät ole virallisia, lääketieteellisiä diagnooseja, ja tarkoittavat suunnilleen samaa. Dysaniasta kärsivää ahdistaa ajatus sängystä nousemisesta ja clinomaniasta kärsivä taas tuntee liiallista viehtymystä viipyä sängyssä.

Dysaniasta ja/ tai clinomaniasta kärsivät vakuuttavat, että kyseessä on aidot, elämää rajoittavat oireet, eikä se että ei vain huvita nousta tai se että sänky on vaan niin mukava. Sen, että kyseessä ovat aidot oireet, voi helposti ymmärtää, jos oma luontainen rytmi on eri kuin yhteiskunnan suosima aamuvirkkuus, tai jos kärsii unettomuudesta tai masennuksesta.

Tähän vuodenaikaan aamuherätykset voivat olla vaikeita aamuvirkuillekin, saati sitten illan torkuille. Jos kärsit voimakkaista oireista ja todella suuresta vaikeudesta nousta sängystä aamulla, käy juttelemassa tilanteestasi lääkärissä. Voimakkaan väsymyksen takana saattaa olla hoidettavissa oleva sairaus.

Uniapnean ja masennuksen lisäksi ylenmääräistä väsymystä voivat aiheuttaa muiden muassa krooninen väsymysoireyhtymä, anemia, fibromyalgia ja kilpirauhasen vajaatoiminta. Vaikka oireita ei hirveästi voisikaan helpottaa, voi omaan oloon auttaa se, että omille tuntemuksille ja toiminnalle on syy.

Monestihan aamuväsyneet ihmiset ja herätyskellon soitua uudelleen nukahtavat tyypit leimataan laiskoiksi ja saamattomiksi, vaikka heille herääminen ja nouseminen voi aidosti olla paljon haastavampaa kuin pirteille peipposille.

Näin helpotat aamuväsymystä:

– Yritä päästä riittävän aikaisin nukkumaan. Laita vaikka herätyskello hälyttämään kun on aika aloittaa iltatoimet.

– Kokeile sarastusvaloa. Monet kokevat, että vähitellen kirkastuva valo tekee aamuherätyksistä siedettävämpiä.

– Kirkasvalo voi auttaa. Se tehoaa parhaiten 6-10 aikaan aamulla. Aloita pienestä hetkestä ja pidennä valon edessä oleskelua vähitellen.

– Juo kahvia. Kofeiini piristää.

– Syö aamiainen. Yritä syödä jotain pientä, vaikka sinulla ei olisi ruokahalua aamulla. Ruoansulatus käynnistyy ja tunnet itsesi pirteämmäksi. Kenties saat alas mehukeittoa tai jogurttia?

– Harrasta liikuntaa. Jep, tämä kuulostaa kauhealta jos olet joutunut heräämään liian aikaisin. Mutta verenkierto paranee ja kroppa herää.

Lähteet 1, 2, 3.

— Huono Äiti -toimitus

Kirjoittaja kuuluu Huono Äiti -yhteisöön. Enää Huono Äiti ei ole vain yksi nainen, joka kirjoittaa hassuja juttuja blogiinsa (yleensä yöpuvussa epätyypillisiin aikoihin) vaan meitä on monta. Kiitos, kun luet Huonoa Äitiä, tervetuloa myös kirjoittamaan!

Jaa oma tarinasi

Haluatko avata keskustelun jostain sinulle läheisestä aiheesta?
Lähetä kertomuksesi tästä.

Nykyinen kategoria:

Tutustu myös muihin kategorioihin:

Kommentoi artikkelia

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Yksi vastaus artikkeliin “Etkö pääse aamulla ylös? Ehkä et ole laiska vaan sairas!”

  • Toinen huono sanoo:

    Raudanpuute (myös ilman anemiaa) aiheuttaa samanlaista tappavaa väsymystä kuin kilpirauhasen vajaatoiminta. Kaikkien muiden oireiden lisäksi. Tästä on paljon tietoa saatavilla. Minua on siunattu noilla molemmilla, joten tutkimuksiin on helppo uskoa.