Ihan liikaa läksyjä!
Kouluelämään on jälleen sujahdettu, ja illat tapellaan läksyjen parissa. Niitä on pikkukoululaisillakin yllättävän paljon, ja tekemiseen kuluu aikaa.
Joojoo läksyt pitäisi tehdä heti koulun jälkeen, mutta joskus lapset intoutuvat leikkimään, menevät suoraan harkkoihin tai eivät osaa tehdä läksyjä ilman aikuista. Silloin laskut ja kirjoitustehtävät jäävät iltaan. Lasta väsyttää, tehtäviä on läjäkaupalla ja vanhemmasta alkaa tuntua siltä, että ennemmin tekisi läksyt itse.
Kun ekaluokkalaisen pitää tuottaa viisi riviä tekstiä vaikka ei lukeminenkaan vielä suju, on sekä lapsen että vanhemman kärsivällisyys koetuksella. Eikä sitä oikein tiedä mikä olisi paras ratkaisu. Istua vieressä tsemppaamassa vai sanoa, että anna olla ja kirjoittaa opettajalle viesti. Kun lapsi on lopen uupunut ja tihrustaa itkua, ei oikein huvita sanoa että kyllä ne läksyt on vaan pakko tehdä. Sitkeyttä pitäisi opettaa, mutta kun ei tätä jaksa itsekään!
Eikä se välttämättä sen paremmin koulun jälkeenkään suju. Tehtäviä on monesta aineesta ja ne vievät aikaa. Kurjahan se on lapsen istua työstämässä läksyjä tuntikaupalla, kun koulussakin on ehditty jo useampi tunti opiskella. Kun ekaluokkalaisella menee läksyihin puolitoista tuntia ja kolmasluokkalaisella tunti, tuntuu se aika paljolta.
Läksyjen teon voisi toki ottaa mahdollisuutena viettää yhteistä aikaa, mutta kyllä sitä omien töiden jälkeen mieluummin viettäisi tovin lapsen kanssa vaikka vaan lueskellen. Jos sattuu sellainen päivä, että läksyjä on useasta aineesta ja tehtävät vaativia ja aikaavieviä, voi olla että muuta ei iltasella ehditäkään tehdä.
Sitä rupeaa jo miettimään, että onko lapsella oppimisvaikeuksia, vai mikä hommassa aina kestää. Mutta ei, kun niitä läksyjä on vaan niin paljon. Keskustelu muiden vanhempien kanssa paljastaa, että ei joka koulussa eikä joka luokassa. Toisilla läksyjä on muutamaksi minuutiksi muutaman kerran viikossa, ja lapsia on pitänyt oikein opastaa, etteivät tee tehtäväkirjan tehtäviä etukäteen. Mitenkäs sitä tuollaiseen kouluun pääsee, mekin halutaan?
Nimim. Äitikään ei jaksa
Mitä ajatuksia tämä herättää? Kerro kommenteissa kohdassa KOMMENTOI tai lähetä oma avauksesi ihan mistä hyvänsä aiheesta Avaudu tästä -lomakkeella! Valitsemme julkaistavat kirjoitukset.
Huomaathan, että Avaudu tästä -lomakkeella et voi kommentoida tähän artikkeliin. Tämän artikkeliin jätät kommenttisi kohdassa Kommentoi artikkelia.
— Huono Äiti -toimitus
Kirjoittaja kuuluu Huono Äiti -yhteisöön. Enää Huono Äiti ei ole vain yksi nainen, joka kirjoittaa hassuja juttuja blogiinsa (yleensä yöpuvussa epätyypillisiin aikoihin) vaan meitä on monta. Kiitos, kun luet Huonoa Äitiä, tervetuloa myös kirjoittamaan!
Artikkelissa on 40 kommenttia, jätä oma kommenttisi.
Aika paljon läksyjä. Jos mä oon 5luokalla ja läksyihin menee vaa 5-15min.
Siis olen niin samaa mieltä kirjoittajan kanssa
Ota opettajaan yhteyttä. Ei läksyihin pitäisi noin paljon aikaa mennä. Lapsen pitäisi periaatteessa selvitä niistä ilman aikuisen apua. Olisi hyvä miettiä, miten onnistuisi tehdä läksyt ennen iltaa, kun väsyttää. Selkeä rutiini, milloin ne tehdään. Esim.treenejä tai ulkoulua ennen ne tehdään automaattisesti.
Meillä on ollut selkeä ohjeistus läksyihin; lapsen pitää tehdä anmetut tehrävät, mutta maksimissaan niitä tehdään 30 minuuttia. Loput jää tekemättä, ja opettaja näkee, mihin aika tällä lapsella riittää. Hyvin on toiminut!
Läksyjen tekoon pitää riittää puoli tuntia päivässä. Eihän tuollaista kukaan jaksa. Outoa touhua koulun puolelta.
Olis tietysti reilua, että jos viikko koulun alotuksen jälkeen levittää tällasta tekstiä, niin jossain kohtaa lukis vähän isommalla ja selkeemmällä, että teksti on syyskuun puolesta välistä muutaman vuoden takaa. Toki se tuossa lukee, mutta helpostipa syntyy käsitys, että tämä on nyt ekan kouluviikon jälkeen kirjoitettu.
Ehdottomasti yhteys opettajaan! Alakoulussa kun on enimmäkseen yksi ope luokalla, niin pitäisi pysyä tehtävien määrä alhaisena. Tarkoitan, että läksyä tulisi korkeintaan kahdesta aineesta päivässä. Opettaja kun itse tietää antamansa läksyt. Useamman opettajan opettaessa luokkaa opettajat voivat sopia läksynantorytmin. Näin voidaan välttää liiat läksyt. Kirjoitustehtävän antaminen lapselle, joka ei osaa edes lukea, kuulostaa hurjalta ja järjettömältä. Vastaavalta tilanteelta voidaan välttyä vain asiallisella kommunikoinnilla koulun suuntaan.
Onhan se tietty järkevämpää kirjottaa someen ku opelle viestiä.
En tokikaan usko, että ykkösluokkalaisen kanssa ekan viikon jälkeen on tilanne mutta siis sitten kun on niitä kullannuppuja, jotka ei suostu koulussa mitään tekee. Jossain homma pitää hoitaa. Kun jättää läksyt tekemättä, ope voi jättää laiskanläksyyn koulun jälkeen, jotta hommat edistyis. Jos ope uskaltaa jotain vaatia, vedetään pultit ja itketään kotona ilkeetä opee ja vaaditaan tekee valitusta reksille. Kyllähän tässäkin keskustelussa jo usea oli heti ehdottelemassa reksille soittamista.
Ja niille vanhemmille jotka peilaa tilanteita omiin kouluaikoihinsa… Ethän oleta sairaanhoidonkaan olevan samaa 2020-luvun ja vaikka 1960-luvun Suomessa? Tiedät digipalvelujen olevan erilaista nykyään ja 1990-luvulla. Miksi ajattelet siis, että koulu on samanlaista sinun nuoruudessasi ja nykypäivänä?
Juurikin näin!! On oppilaita jotka ei tee tunnilla koskaan mitään vaikka kuinka käy ohjeistamassa/opettamassa ja paistamassa. Jossain ne on sitten tehtävä, että pysyy muiden tahdissa.
Läksyihin ei kuulu mennä pikkukoululaisilla jatkuvasti yli puolta tuntia ja isommilla yli tuntia, kokeisiin valmistautuminen erikseen. Opettajalle täytyy kertoa, jos läksyihin kuluu toistuvasti paljon aikaa, ja hänen kuuluisi asia huomioida läksyjen määrässä tai vaikeustasossa.
Heti yhteys vaan opettajaan, läksyt ei selvästikään ole oikeassa suhteessa osaamistason kanssa tässä vaiheessa kouluvuotta. Läksyjen tekoon ei kuulu kulua ekaluokkalaiselta noin pitkää aikaa joka päivä.
Läksyjen määrä saattaa vaihdella myös lapsen luokkatyöskentelyn mukaan. Itse tein ensimmäistä kertaa läksyjä kotona lukiossa! Tämä johtui siitä, että ehdin tunneilla tehdä kaikki opettajan antamat tehtävät sekä monen monituiset lisätehtävät. Luokkakavereilla puolestaan jäi tunnilla tekemättä jääneet tehtävät läksyksi. Opettajalta kannattaa suoraan kysyä, että miten näistä läksyistä pitäisi selvitä.
Ekaluokkalaisen ei kuulu tuottaa tekstiä vasta kuin keväällä. Kun on opittu muutamat aakkoset ollaan harjoiteltu muutaman sanan oppimista . Ei missään nimessä mitään tekstin tuottamista ennenkuin kaikki kirjaimet ovat hallussa ja lukeminen onnistuu. Onko kyseessä joku nuori ope jolla on paineita näyttää ”osaamistaan”? Kannatta ottaa yhteyttä ko opettajaan ja rehtoriin. Opetussuunnitelma ei vaadi tällaista.
Terveisin
Vanha opettajatäti
Pakkoko sitä on aina ekana soitella reksille. Kai nyt viesti opelle riittää.
Itsellä rupesi keittämään siinä vaiheessa, kun ekaluokan syksyllä uskonnon ope laittoi lapset kirjoittamaan Isä meidän -rukouksen ussan läksynä. Ne olivat pitkiä tunteja kotona… Hiukan myöhemmin piti hakea virsikirjasta virsi, joka sopii lapsen mielestä rukoukseksi, ja sitten kirjoittaa se virsi vihkoon. Osa siis edelleen lukutaidottomia eikä kaikkia kirjaimiakaan opeteltuna. Joululoman jälkeen piti kirjoittaa tarina joululomasta. Open (luokan oma ope) mielestä aine tarina oli vähän lyhyt. Muutaman kerran oli pakko soittaa rehtorille! Ussan ope totesi vaan, että on vaikeaa asettua ekaluokkalaisen tasolle…