Kaupallinen yhteistyö, yhteistyössä Turun Kaupunginteatteri.

Mitä ajattelen ensimmäisenä: miten näyttelijät voivat olla noin hyviä! Kammottavan kateellisen, hirveän Salierin esittäjä Santtu Karvonen esittää aivan upeasti valtavan pitkiä monologeja niin, että katsojan ote ei herpaannu räpäykseksi. Tai itse Mozart-parka, jonka Miro Lopperi esittää kohelona nuorena nerona juuri sillä rajalle asti, että pysytään vielä neroudessa, muttei lipsahdeta hulluuteen. Kolminkertainen bravo miehitykselle ja ohjaajalle sekä dramatisoinnille!!!

Kuvassa vasemmalta: Santtu Karvonen (Antonio Salieri) ja Miro Lopperi (Wolfgang Amadeus Mozart). Kuva Otto-Ville Väätäinen.

Itse se näytelmän teema sitten, sitä ymmärtääkseen ei tarvitse yhtään ymmärtää klassista musiikkia eikä pelätä Mozartia. Kateus on kauhea, universaali voima, joka tuhoaa sekä kadehtijan että kateuden kohteen.

Amadeus on älykäs, satiirinen, taitavasti rakennettu klassikko. Siinä kahden säveltäjän kohtalot kietoutuvat yhteen, kun Salieri tunnistaa Mozartissa taivaallisen lahjan, joka häneltä itseltään puuttuu. Oman keskinkertaisuutensa tajuttuaan Salieri aloittaa tuhoisan koston kierteen. Näyttämölle on tuotu valtaisat mittasuhteet saavaa kilvoittelua, vastakohtia ja mahtipontista silmäkarkkia, – ohjaaja Tuomas Parkkinen

Kuvassa vasemmalta: Riitta Salminen, Linda Hämäläinen ja Minna Hämäläinen. Kuva Otto-Ville Väätäinen.

Peter Shafferin maailmankuulun näytelmän ytimessä painaa raastava kateus ja keskinkertaisuuden kirous. Vuonna 1979 ensiesityksensä Lontoossa saanut Amadeus on yksi esitetyimmistä nykyajan klassikkonäytelmistä, ja Turun Kaupunginteatterin lavalle sen ohjaa Tuomas Parkkinen, tunnettu näytelmäkirjailija, ohjaaja ja libretisti.

Kermakakkumaisen näyttämötoteutuksen väkevänä vastakohtana tuntuu Salierin vuosia kasvanut katkeruus ja silmitön kateus nuorta musiikaalista neroa Mozartia kohtaan. Värikkäästä ja iloisesta 1780-luvun puvustuksesta vastaa Tuomas Lampinen, ylhäisestä lavastuksesta Jani Uljas ja tunteita voimistavasta maskeerauksesta Anna Kulju.

Kuvassa vasemmalta: Miro Lopperi ja Linda Hämäläinen. Kuva Otto-Ville Väätäinen.

“Myös minä pidän tätä yhtenä parhaista näytelmistä, mitä elinaikanani on kirjoitettu. Minua siinä koskettaa oman keskinkertaisuuden teema, sen tajuaminen, etten olekaan nero, enkä tule koskaan tekemään mitään kuolematonta. Tätä Turun Kaupunginteatterin Amadeusta lukuun ottamatta” – ohjaaja Tuomas Parkkinen.

Amadeus oli kolmas Turun Kaupungintetterissa näkemämme esitys ja täytyy sanoa, että talo tekee laatutyötä, jota kannattaa tulla katsomaan kauempaakin. Jo teatterivierailu itsessään on elämys, joka kannattaa kokea, ja Amadeus vie elämyksen ihan uudelle tasolle. Elävä taide menee ihon alle, hyvällä tavalla, voimakkaammin kuin mikään ruutu ikinä, ja jo teatterin portaita noustessa tuntee että jotain upeaa on edessä. Koe sinäkin ja hanki liput teatteriin tästä!

Osallistu myös ARVONTAAN!! Huono Äiti arpoo yhdelle onnekkaalle liput Turun Kaupunginteatteriin Amadeusta katsomaan! Kerro meille kommenteissa kenet sinä ottaisit mukaan teatteriin, ja olet mukana. Koska Amadeus on teatterissa vain tämän kevään, eli 20.5. saakka, tehdään arvontakin pika-arvontana! Osallistumisaikaa on vain 10.4. saakka, joten osallistu heti!! Huono Äiti arpoo kaikkien Huonon Äidin kanavilla arvontaan osallistuneiden kesken yhdelle kaksi lippua Turun Kaupunginteatterin Amadeus-näytelmän esitykseen. Voittajaan ollaan yhteydessä henkilökohtaisesti. EDIT! Arvonta on arvottu ja voittajaan ollaan oltu yhteydessä henkilökohtaisesti. Onnea voittajalle ja kiitos kaikille osallistuneille!

— Huono Äiti -toimitus

Kirjoittaja kuuluu Huono Äiti -yhteisöön. Enää Huono Äiti ei ole vain yksi nainen, joka kirjoittaa hassuja juttuja blogiinsa (yleensä yöpuvussa epätyypillisiin aikoihin) vaan meitä on monta. Kiitos, kun luet Huonoa Äitiä, tervetuloa myös kirjoittamaan!

Artikkelissa on 59 kommenttia, jätä oma kommenttisi.

Kommentoi artikkelia

59 vastausta artikkeliin “Amadeus on loistava esitys karmeasta kateudesta”