Nainen ratissa – siinä keskustelunherättäjä missä hyvänsä piireissä.  Mikä siinä on kun meillä naisilla on se maine, että olemme muka miehiä huonompia autoilijoita? Kun ei me aina edes olla. Ja äijäkin voi välillä olla oikein akkojen akka ratissa.

kuva-168Kun joku törttöilee liikenteessä, ja törttöilijä havaitaan naiseksi, kuulee saman tien: ”Jahas, no siellä olikin taas akka ratissa.” ( Tai Huonon Äidin tapauksessa myös nokkapellillä).

Mikä tekee naisesta muka huonomman kuskin? Ei mikään. Tuollainen leimaaminenhan on ihan höpöhöpö-hommaa. Autoiluasia ei ole ollenkaan sukupuolikysymys, sillä törttöilijäkuskeja on molemmissa sukupuolissa – siis myös miehissä! Mutta kas kun kukaan ei sano: ”Jahas, taas siellä on äijä ratissa!” Miksei sano?

Aletaanko heti sanoa? Aletaan. ”Kappas, sielläpä taas oikea miesämmä kaahaa kännykkä korvallaan suojatien yli!!!”

Miehet kannustavat naisia vaihtelevasti autonrattiin. Toiset miehet jopa hankkivat ajo-opetusluvan voidakseen kouluttaa elämänsä naisen ajotaitoiseksi. Hieno homma. Ja voi elämä, mitä perheriitoja! No way. No toki joillakin menee ihan mukavastikin (jos sekä kuski että ”opettaja” vaan malttavat pysyä rauhallisena.) mutta enimmäkseen kuulee näitä ”kauhutarinoita” pieleen menneistä ihmis- ja perhesuhteista, kun ollaan opeteltu niinkin herkkää ja tunteisiin vaikuttavaa asiaa kuin autolla ajoa.

Onpa naisten ja miesten autoiluasiaa jonkin verran tutkittukin. Talousanomat uutisoi 10.1.2013, että naiset ovat peräti neljänneksen alttiimpia liikenneonnettomuuksille kuin miehet! Tämä selittynee sillä, että naiset ajavat 40 prosenttia miehiä vähemmän, joten kilometriä kohden onnettomuusriskeissä on vieläkin suurempi ero verrattuna miehiin eli kaksinkertainen.

Tutkimuksen takana on sveitsiläinen voittoa tavoittelematon vakuutusyhtiö Suva, joka tutki sveitsiläisten korvausvaatimuksia liikenneonnettomuustilanteissa. Ja turvallisuus vs. sukupuoli. Nimittäin autojen turvallisuudessa on havaittu eroja naisten ja miesten kesken. Niskan suojaaminen kolaritilanteessa vaihtelee miesten ja naisten välillä. Dagens Nyheterin uutisoimassa Vakuutusyhtiö Folksamin tutkimuksessa kävi ilmi, että jopa 900 000 Ruotsin tieliikenteessä käytettävää autoa ei tarjoa tarpeeksi hyvää suojaa naisten niskavammoja vastaan. Useita eri automerkkejä käsittävän tutkimuksen mukaan monet ennen vuotta 2008 valmistetut autot suojaavat miesten niskoja paremmin kuin naisten. Autojen joukossa oli myös suurten valmistajien, kuten Saabin, Volkswagenin ja Audin autoja. Vuoden 2008 jälkeen valmistetuissa autoissa suojaus on kuitenkin tilastojen mukaan yhtä hyvä niin naisilla kuin miehillä.

Mutta silti se on aikamoinen klisee, että ”nainen on tumpelokuski”. Se on ja pysyy ajatusmaailmassamme tiukasti edelleen. Ja kun meillä on hyviä naiskuskeja pilvin pimein, ja toiset naiskuskit jopa parempia kuin miehet.

Naisia on myös yhä enenevässä määrin ammattiautoilijoissa: taksi- ja rekkakuskeina jne. Respect! Kyllä nainen siis osaa, siitä ei ole epäilystäkään.

Mutta kyllä ne autot joka tapauksessa herättävät tunteita, niin miehissä kuin naisissakin. Volvon ja EEG-asiantuntija Myndplayn järjestämä tieteellinen koe paljasti, miten naiset ja miehet reagoivat emotionaalisesti automuotoiluun ja mitä muotoilun estetiikka sai heidät tuntemaan. Ja yllätys, yllätys, miehet kokivat enemmän tunteita katsoessaan kuvia kauniista autosta kuin itkevästä lapsesta.

Naiset sen sijaan osoittivat voimakkaita tunteita itkevän vauvan kuvaa kohtaan. Tulos oli lähes kaksinkertainen miehiin verrattuna. 74 prosenttia miehistä totesi, että hyvä muotoilu herätti heissä positiivisia tunteita. Ainoastaan 33 prosenttia naisista piti automuotoilukuvia viehättävämpinä kuin kuvaa komeasta miehestä. 60 prosenttia kokeeseen osallistuneista miehistä väitti, että kauniilla autolla ajaminen saa heidät tuntemaan itsensä voimakkaaksi ja varmaksi.

Ajopelko muuttuu todeksi, jos autolla ajamisesta katoaa rutiini ja ajamattomia vuosia alkaa olla jo muutamia. Olisikin mahtavaa, jos ajopelkoisille, autonratissa epävarmoille naisille järjestettäisiin enemmän hyvässä hengessä ja rennolla otteella taituroituja kertauskursseja, joissa olisi iloinen meininki ja luottamuksellinen tunnelma. Huonon Äidin autokoulu! Siinäpä vasta idea! Mitsubishi tietenkin lupaa järjestää sen vai kuinka….?

Huonon Äidin päästötön, ihana, korkokenkiin ja kaikkeen muuhun olennaiseen rahaa säästävä Mitsubishi Outlander Phev esitellään täällä ja täällä! Se on niin kiva, ettei sitä edes tarvitse ajaa ja johan se liikkuu….

 

 

— Huono Äiti

Jaa oma tarinasi

Haluatko avata keskustelun jostain sinulle läheisestä aiheesta?
Lähetä kertomuksesi tästä. HUOM! Juttujen kommentit lähetät alempaa kohdasta KOMMENTOI.

Nykyinen kategoria:

Tutustu myös muihin kategorioihin:

Kommentoi artikkelia

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

2 vastausta artikkeliin “Akka ratissa”

  • Toisenlainen akka sanoo:

    Meillä miesväki taitaakin siis olla astetta sivistyneempiä: minä opetin mopokortista alkaen kahdelle pojallemme ajokortit, siinä samalla naapurinkin pojalle, ja kummilapselle. Meillä mies, tai jo täysi-ikäiset pojat, eivät koskaan kritisoi minun ajamistani, päinvastoin. Eivätkä kyllä vähättele naispuolisia kilpakumppaneitaankaan moottoripyöräilyn saralla. Mies alkaa tosin huolestua (turhaan) kun 13-vuotias tyttäremme ei vielä osaa ajaa autoa vaikka traktorilla heinät pöyhiikin. Vieläkö tosiaan on noin vanhoillista katsantokantaa?

  • puunainen sanoo:

    Autokoulut ja jotkut seurat on ottaneet jo kopin paikoittain naismotoristeista keväisin naisten ajopäivinä radoilla. Tarjolla on toki myös yleisiä kertausajopäiviä ihan kaikille. Yleisesti on tiedossa, että talven tauko ajossa pistää myös ajotuntuman lomalle, ja keväällä ei heti välttämättä luonnistu totuttuun tapaan kaikki kikat ja jipot mitä alaan kuuluu.

    Erikoista jos kyseistä ei ole tarjolla autoilijoille; syksyinen kertauspäivä liukkaan radalla, että se autoilu ei jäisi vain sinne kesälle ja kelin pelkoon-turhaan.
    Eikä se tekisi pahaa muillekaan, ottaen huomioon kuin usein ”talvi yllättää suomalaiset”, ja joka ikinen vuosi. Ihan tasapuolisesti, miehet ja naiset.