Huono Äiti lainaa syyskuun alkuun asti Mitsubishi Outlander Phev ladattavaa sähköautoa. Auto käy myös bensalla ja se on kooltaan citymaasturiluokkaa. Takana viikko 1 ja näin se meni:

Kun Huonolle Äidille ehdotettiin ladattavan sähköauton kesätestiä, ajattelin paria asiaa: 1. että sähköauto on joku korurasian kokoinen räpiskä, jonne ei mahdu edes Huonon Äidin tunnetusti sekainen ja suuri käsilaukku. 2. Että sillä ei voi ajaa mökille kun lataus loppuu jo Lahden tielle 3. että sillä jää kaikkien jalkoihin. Ensimmäisen Phev-viikon jälkeen kaikki luulot ovat osoittautuneet enemmän kuin vääräksi!

Huono Äiti opetteli ajamaan Saab 96:lla. Sen jälkeen autot ovat siitä parantuneet ja ajokilometrit karttuneet mm. Yhdysvaltain ajoreissulla mantereelta mantereelle. Perheellisenä autot ovat olleet lähinnä citymaasturi- tai perheautoluokkaa.

Mitsubishi Outlander Phev ei eroa entisistä autoista kooltaan millään tavalla. Mutta se eroaa niistä kahdella erittäin olennaisella tavalla: ajan kaupungissa käytännössä ilmaiseksi ja kaupunkipäästöni (jos ei lasketa Huonon Äidin kirkumisen aiheuttamaa melusaastetta) ovat todella mitättömät.

Ensimmäisen Phev-viikkoni aikana olen ajanut ympäri Helsinkiä, Aulangolle sekä Kolille Pohjois-Karjalaan yhden reissun + yhden kerran Heinävedelle. Helsingin ajot teen pelkällä sähköllä: kotini lähellä on Helsingin Energian tarjoama sähkötolppa, johon pistän auton lataukseen ja parkkiin kunnes taas lähden ajamaan ympäri kaupunkia.  Yksi latauskerta riittää keskustasta Ikeaan ja takaisin. Maantiellä auto käyttää bensaa laskelmieni mukaan n. 8 litraa sadalla. Koska autossa on monta moottoria, se ei ole mikään nuhapumppu vaan ohittaa reippaasti tarvittaessa. Autossa on myös sähköllä toimiva takaluukku, joka tuo perhematkailijalle elämän helppoutta.

Ennen Pheviä käytin japanilaisen citymaasturini bensaan satasen viikossa. Kyllä, karmivaa! Pheviä olen tankannut vain maantieajoon eli säästö tällaiselle kaupunkiajelijalle on todella kova. Vastapainona säästön riemulle on toki se, että Suomi ei ole ihan vielä herännyt sähköautoilun etuihin – latauspisteitä on vähän, mutta niitä tulee lisää.

Ensimmäisen viikon perusteella en yhtään ihmettele parin päivän takaista uutista siitä, että ladattavien sähkö/bensa -autojen myynnin ennustetaan kasvavan kovasti. Phev on ollut tähän asti todella positiivinen yllätys! Ja onhan siinä toki kohtuullisen hieno tarroitus….

Huonon Äidin yhteistyökumppanin Mitsubishin lisätietoa autosta täältä.

— Huono Äiti

Artikkelissa on 1 kommenttia, jätä oma kommenttisi.

Kommentoi artikkelia

Yksi vastaus artikkeliin “Huono Äiti ratissa: viikko 1 sähköautolla”

  • Jonna sanoo:

    Eikos Helsingin energian tuottama sähkö ole peräisin mm. kivihiilestä? Joten aivan päästötön ei sähköautokaan ole:) Tosin CHP-laitoksissa tuotetaan energiaa hyvällä hyötysuhteella, jolloin myös kokonaispäästöt vähenevät.