Huonon Äidin ystävä kirjoitti ylös kaikki ne kohdat, joissa hautaustoimisto yritti vedättää surevaa ihmistä. Sureva on altis ohjaukselle, jos palvelun myyjä esiintyy samalla kuuntelijana ja ymmärtää surevaa.

Surun keskellä ihmisellä ei ole voimia kilpailuttaa palveluita, joten rahaa palaa, koska hautaustoimisto tarjoaa kaikkea mahdollista ja saa sen tuntumaan tarpeelliselta ja upottaa sivulauseessa kuluihin.

Esimerkiksi muistotilaisuuspaikassa olleen flyygelin erillinen virityshinta olisi ollut 150 €, vaikka soitinta ei oltu edes tilattu käyttöön.

Hautakivi: surevalle tuupatun kivifirman sijaan on muita paljon edullisempiakin vaihtoehtoja – emme tiedä miten ison provikan hautaustoimisto näistä käärii, veikkaan että aika ison.

Hautaustoimisto oletti, että surevalle ei tarvitse kertoa hintoja marssijärjestyksessä kulloinkin vuorossa olevasta palvelusta, vaan niitä sai jokaista nyhtää erikseen (eikä tätä alussa älynnyt tehdä ollenkaan, kun on vaan niin sekaisin ja tyytyväinen jonkun hoitaessa asioita – ihmiset olettaa hautaustoimiston auttavan, mutta kyllä ne vaan takoo rahaa samalla lempeästi puhuen)

Toimisto yritti saada lisäpalvelutilauksia soittelemalla perään. Esimerkiksi käsiohjelma olisi pitänyt päättää kadulla kävellessä näkemättä malleja ja hintoja

Paperisen käsiohjelman hinta olisi hautaustoimiston kautta ollut yli 10 e/kpl, sureva teki itse ja tulostutti tyylikkäät hyvälle paperille Tunnin Kuvassa: 40 kpl yht. 24 euroa (jengi heittää noi roskiin tai ne jää kirkkoon)

– Hesarin kuolinilmoitus hautaustoimiston kautta tehtynä maksaisi 20% ilmoituksen hinnasta, tämä kerrottiin vasta kun kysyttiin – eli tätä ennen viestintä heiltä oli että tietysti he hoitavat ”nyt pitäisi päättää mitä kuolinilmoitukseen laitetaan”

– heidän kumppaninaan toimivan perunkirjoitusjuristin palveluhintaa piti kysyä erikseen, tässäkin oletus että perunkirjoitus otetaan heidän kauttaan. Perusperunkirjoitus maksaa 700 € ja juristin kautta 1200 €. Nopeasti Googlaamalla selvisi, että perunkirjoituksen saa peruspakettina muualta 195 eurolla.

Mitä kokemuksia muilla?

Kuva: Mika Luoma

— Huono Äiti

Artikkelissa on 19 kommenttia, jätä oma kommenttisi.

Kommentoi artikkelia

19 vastausta artikkeliin “Hautaustoimisto vedätti surevaa”

  • Heidi sanoo:

    Sama kokemus. Isäni ei kuulunut kirkkoon ja marssin lähimpään hautaustoimistoon. Avoimesti kerroin, etten tiedä asiasta mitään, että mikä on tapana, miten tehdään, mitkä ovat vaihtoehdot, kun ei ole kokemusta kuin kirkkoon kuuluvien hautajaisista.

    Meidät tuupattiin perinteiseen kaavaan kappelisiunauksen kanssa. Vasta myöhemmin minulle selvisi, ettei kirkkosiunaus ole pakollinen osuus, ja olisin voinut tehdä pelkän uurnan laskun. En tajunnut yhtään kyseenalaistaa ja toimisto toki tienaa arkusta. Uurnassakin oli ristit vaikkei pitänyt olla.

  • Outi sanoo:

    Itse olen köyhistä köyhin, enkä hoida enää koskaan kenenkään hautajaisia, mieluummin kuolen itse. Tai jään makaamaan keskelle moottoritietä ja ilmoitan, että suljetulle, kiitos. Mummoni hautajaiset huolehdin, ja laihduin kilon päivässä huomaamatta asiaa, niin kevyt en ole ollut koskaan. Siinä vaiheessa ketään ei kiinnosta, meneekö omaiseltakin henki. Asiat vain ”pitää” hoitaa. Ja pitkät peet. Voi nk. kieltäytyä perinnöstä, jota ei ole muutenkaan konkurssikuolinpesässä tiedossa. Hoitakoot viranomaiset asiat. Pahimmillaan köyhä hautaaja maksaa kuluja itse hamaan maailmanloppuun. Hautausavustukset ja muut ovat legendaa. Asiat on saatava hoidetuksi itse, ennen kuin saa senttiäkään, jos edes saa.

    Hautaustoimisto oli kyllä mukava (no niin, että ei tarvitse sen takia minua hirteen vetää). Halvin arkku piti tosin ostaa ”tiskin alta”. Esittely aloitetaan korkeimmasta päästä. Perunkirjoitus oli ongelma, koska edunvalvonta hoitaa asiat tasan kuolemaan asti, jos sellainen on, kuten oli. Ja yleensä hoitaa huonosti (haluaako joku teilata minut, kun arvostelen edunvalvontaa?). Eli omaisen raha-asioista ei tiennyt muuta, kuin että ne ovat syvältä. Sain apua oikeusaputoimistosta, mutta siellä oli hyvin ureapäinen juristi, joka laittoi minut allekirjoittamaan paperit, jotka eivät olleet totta. On sekin ratkaisu, kun ei saa tilejä täsmäämään. Olen katkera.

    Noin yleensäkin köyhistä köyhimmän kannalta kaikki yksityistetyt palvelut ovat huonoja. Gynekologit. En käy. Silmälääkärit. En käy. Hammaslääkärit. Julkiselle ei pääse, ja yksityisellä myydään väkisin valkaisut, implantit, kruunut, oikaisut, eli en käy. Hautaustoimistot? On hankalaa kuolla siten, että mitään ei jää jäljelle, etenkin kun kuoleva on vajaakuntoinen, mutta yritän. Ongelma on siinä, että elämälle ja kuolemalle välttämättömät toiminnot on yksityistetty. Ei tässä moitita yksityisiä yrittäjiä, vaan haetaan oikeutta pulassa oleville kuolevaa tekeville ja kuolleille.

    Ei Mozartia haudattu köyhien hautausmaalle. Siinä vaiheessa Wienissä kuoli paljon ja nopeasti ihmisiä. Hautaaminen oli sellainen toiminto, joka oli tarkoituksella järjestetty halvaksi ja kaikille mahdolliseksi peruspalveluksi. Toisaalta aika loogista, koska pilaantuvat hautaamattomat vainajat olisivat siihen maailmanaikaan pian sairastuttaneet elävätkin, ja aiheuttaneet ehkä laajempia epidemioita.

    Jos vainajalla on varoja, niin siinä vaiheessa on ihan turha nurista. Hautaaminen oheistoimintoineen on sellainen toimitus, johon voi käyttää vaikka kaikki vainajan varat. Itsekästä haalia maksimaalista perintöä. Ongelma on siinä, jos ei ole varaa edes hautaukseen. Pankkihan ei välttämättä edes kerro tilin saldoa. Tehkää niin päin, että kysytte kustannusarvion hautajaisista, ja kysytte sitten pankilta, onnistuuko hautajaiset, perunkirjoitus yms. tilin varoilla (ja muulla vainajan omaisuudella). Jollei onnistu, niin kieltäytykää pestistä, ellette välttämättä halua maksaa kaikkea omistanne.

  • Nimetön sanoo:

    Alalla on kaikenlaista yrittäjää. Puskaradiosta kuulee yleensä, jos on kuvatun kaltaista toimintaa ja sitähän on. On myös ihan asiallisia toimistoja. Se, ettei alalla kyetä ottamaan vastaan asiakaspalautetta, ei kerro hyvää.

    Hautauskäytännöt ovat muuttumassa. Enää ei tilata valtavia kukkalaitteita, vaan jokainen tuo vaikka ruusun. Tämä kyllä vaikuttaa kannattavuuteen, mutta maailma muuttuu.

  • Seuraukset ei tainnut mielessä käydä sanoo:

    Olisi toivottavaa jonkinlainen suodatin tämmöisille yhden ihmisen kokemus yhdestä yrityksestä satojen joukosta -jutuille. Onko mietitty mitä yleistämisellä on vaikutusta alaan? Entä niihin seuraajiin, jotka kohtaavat surun, eikä tämmöisen pelottelun vuoksi tukeudukaan hautaustoimiston palveluihin vaan yrittää selviytyä järjestelyistä kenties yksin tai kyseenalaistaa paniikissa kaiken tarjotun. Yhden ihmisen karmea kokemus ei kerro alasta kokonaisuutena.

    Meille molempien vanhempien kohdalla kerrottiin hinnat ja tuotteille oli myös vaihtoehtoja. Avoimesti kerrottiin mitkä ovat lähtöhinnat heidän kautta otetuille palveluille ja tuotiin ilmi ne faktat joita minimissään tarvitaan ihmisen hautaamiseen haluamallamme tavalla, jonka pohjalta valitsimme heiltä ja muualta palvelut. Puheluita tuli vain ne sovitut ja yksi jossa varmistivat vielä asian.

    • Lukijat osaavat ajatella omilla aivoillaan sanoo:

      Ei saa aliarvioida lukijoiden omaa päättelykykyä.

      Samoin kuin sinä olet tajunnut juttua lukiessa, että kyseessä on yksittäistapaus, myös minä ja todennäköisesti suurin osa muistakin jutun lukeneista ymmärsi, että kirjoittaja kertoo ainoastaan yhdestä ikävästä kokemuksesta hautaustoimiston asiakkaana. En kokenut juttua mitenkään leimaavaksi kaikkia hautaustoimistoja kohtaan vaan ihan yksittäistapauksena. Samanlaisia palvelujen tyrkyttäjiä on muillakin aloilla. Suurin osa palveluntarjoajista toimii kuitenkin fiksusti. Tämä pätee ihan kaikilla aloilla.

  • Yrittäjä sanoo:

    Olen järkyttynyt tavastasi yleistää ja yhden kokemuksen perusteella mustamaalata koko hautaustoimistoala. Kertoo kyllä kirjoittajasta tällainen tapa toimia

  • Leski sanoo:

    Tämä oli todella kurja teksti, nimenomaan hautausalaa kohtaan. Itselläni useamman hautaustoimiston kanssa asioinnista kokemusta ja joka paikkakunnalla olen saanut rauhallista ja kaunista palvelua.

  • Nimetön sanoo:

    Hinnat pitäisi tietysti olla näkyvillä, mutta muuten en ymmärrä tätä juttua. Hautaustoimisto ei ole mikään hyväntekeväisyysjärjestö, vaan ihan bisnestä se on siinä, kuin mikä tahansa muukin elinkeino. Tottakai he ottavat maksun palveluksistaan.

  • Kiinteistönvälittäjä sanoo:

    Perukirjoituksen tosiaan saa halvalla. Mutta. Ei ne mukavia aina sellaiset ole kun on tehty väärin ja hutiloiden. Näitä on yllättävän paljon ja se puuttuvien tietojen oikaisu se vasta maksaakin. Mikäli on omaisuutta, yritystoimintaa ja lapsia, ottaisin palvelun ammattilaiselta. Sen tunnistaa yleisesti hinnasta – siitä korkeammasta. 700 euroa on ihan normi. Kun omaisuutta on jaossa paljon ja perikuntakin riitainen ja haastava, niin äkkiä siinä tuhatlappunen menee. Lisäksi.
    Hautaustoimiston asiakkuudet kun eivät osaa mitään enää puhua, tarkoittaa se silloin sitä, että perikunnan jäsenet näkevät parhaakseen järjestää sellaiset pidot kuin haluavat. Silloin tulee olla sortimenttiä mistä palveluja valita. Hautaustoimistolla on ollut siis valittavissa eri palveluja eri hintaan, mistä on sitten hyvä valita haluamansa tai jättää valitsematta.

  • Kylmää kyytiä sanoo:

    Pari vuotta sitten asia oli meidän perheessä ajankohtainen. Puolison aikuinen lapsi kuoli onnettomuudessa. Minä hoidin kaiken alusta loppuun. Jos ihana tutkinnanjohtaja poliisista ei olisi osannut neuvoa meitä alkuun, olisi meitäkin vedätetty huolella. Sitten, kun ei hautaustoimistossa huomattiin, että ei onnistu lisäpalveluiden tuputtaminen, kohtelu oli aika kalseaa, yhdessä hautaustoimistossa melkeinpä törkeää. No, kun ei edes surunvalitteluja tullut ja meille arkkumallitkin näytettiin oikein huokausten kera tabletilta niin vaihdoinme hautaustoimistoa heti kättelyssä. Pitäkää, surevat, puolenne! Ja ottakaa tosiaan joku mukaan hoitamaan asioita.

  • Aave sanoo:

    Yllätyin että krematoriosta saa uurnan lainaksi, tai ostaa 5€ hintaisen pahvisen uurnan. Tai ylipäänsä se tieto että tuhkat saa viedä vaikka vanhassa maitopurkissa. Helpottaa ajatuksena, kun sinne uuniin on kuitenkin pitänyt arkun kanssa mennä niin olisi karua jos pitäisi vielä erikseen uurnasta kamalasti maksaa.

  • Hautaustoimistoyrittäjä sanoo:

    No, eipä olla päästy rikastumaan, vaikka hautaustoimistoa ollaan pyöritetty toistakymmentä vuotta. Aika erikoista toimintaa yleistää ala noin ikävästi. Meillä pieni toimisto pienellä kylällä jossa kaikki tuntee toisensa, tottakai ohjataan ja opastetaan asiakkaita sen mukaan mikä on tarve, mutta mitään palveluita tai tuotteita ei tyrkytetä väkisin, päinvastoin, aina annetaan aikaa miettiä. Lisäksi me kirjataan tilaukset ylös ja annetaan asiakkaalle kopio. Sekään ei ole vielä kiveen hakattu, vaan tarvittaessa muutoksia voi tehdä vielä hautajaispäivään saakka. Sehän on meidänkin etu että asiakasta kuunnellaan ja pyritään palvelemaan toiveiden mukaisesti. Toki, jokainen työtä tekevä ihminen haluaa saada myös palkkaa työstään, niin mekin, vaikka välillä se on tiukassa niinkin että joutuu omaa palkkaa odottaa kun tunnollisena yrittäjänä maksetaan ensin muut kulut pois. Eihän ne tilat, arkut, uurnat ym. ilmaisia ole meillekään, eikä autokaan valitettavasti kulje pyhällä hengellä.

  • Jutta sanoo:

    Uskomaton postaus jolla lytätään kerralla melkeinpä koko ala… Monessa, suurimmassa osassa alan paikoissa tätä työtä tehdään kyllä nimenomaan kutsumuksesta ja sydämellä. Omat kokemukseni päinvastaisia, hinnat kerrotaan, lähestytään asioissa hienotunteisesti surulle tilaa antaen. Ja hei, perunkirjoituksia nähneenä kerro ihmeessä mistä saa ammatti ihmisen tekemän perukirjan alle 200e? Googlaamalla löytyy joo nettiversioita peruspaketeista joissa työn joutuu tekemään itse ja virheiden mahdollisuus on valtava näinkim tärkeän dokumentin työstöön nähden jonka toivoo kerralla menevän maaliin. Vastausta odotellessa.

    • Säästäväinen sanoo:

      Minä tein perunkirjan ihan itse ja säästin kivasti. Joillekin voi olla tarvetta kalliimmalle palvelulle. Palvelutarve ratkaisee.

  • Karri sanoo:

    Nyt täytyy kyllä sanoa, että moni hautaustoimisto elää ja hengittää sitä elämäntapaa. Itsellä kokemusta toki vain pienemmistä toimistoista. Toki palveluista maksu peritään, mutta ei todellakaan tuohon kuvaamaasi tapaan. Autetaan ja ohjataan ja neuvotaan, eletään mukana ja hoidetaan vielä surun jälkipurkua pitkään hautajaisten jälkeen. Yleistää ei kannata tässä(kään) asiassa.

  • Nimetön sanoo:

    Ei varmaan jokaisessa hautaustoimistossa ihan noin röyhkeästi toimita. Mutta kyllä surevan kannattaa ottaa joku ei niin läheinen mukaan esim. arkkua ostamaan. Hinnoissa on paljon ”tinkimis-varaa”, jota sureva itse ei useinkaan jaksa miettiä/huomioida.

  • Jenna sanoo:

    Itsellä aivan päinvastainen kokemus. Mitään ei tyrkytetty, kertoivat mitä ja miksi milloinkin tapahtuu, mistä kaikkialta muistomerkin voi tilata ja toimittivat kuolintodistuksen seurakunnalle ilman erillisiä kuluja. Eivät ehdotelleet perunkirjoituksen ketään eivätkä kuolinilmoituksestakaan muuta sanoneet kuin sen, minne olla yhteydessä kun halusimme ilmoituksen kunnan omaan lehteen. Mitään ”sivukuluja” ei ollut eikä mitään ylimääräisiä kaupiteltu. Kukat hautajaisiin otimme samasta paikasta ja jokainen kukkalaite oli edullisempi kuin netissä katselemani vastaavat. Hyvä kokemus kaiken kaikkiaan, ei tullut rahastettu vaan ymmärretty ja autettu olo suuren kriisin keskellä.