Kuten sokeat Reetatkin ovat taatusti tulleet huomanneeksi, Huono Äiti saa testata kolme kuukautta Mitsubishi Outlander Phev – sähköladattavaa bensa-autoa. Huono Äiti on hihkunut innoissaan ilmaisista kaupunkikilometreistä. Koska sähköautoilun hinta ja lataamisen järkevyys on herättänyt lukijoissa lisäkysymyksiä, Huono Äiti soitti VTT:n tutkija Jukka Nuottimäelle saadakseen niin sanottua kättä pidempää sähköautoiluhuumaansa:

Ensin pitää laskea sähköauton kuluttama sähkömäärä ihan prikulleen. Voin tunnustaa, että tässä kohtaa ei olla Huonon Äidin mukavuusalueella, mutta onneksi on VTT apuna – siis:

Ajan Phevin akulla 45 kilometrin kaupunkiajot täysin. Auton akkujen lataaminen vie noin 10 kWh. VTTn Jukka Nuottimäki muistuttaa, että auton latauksesta menee jonkin verran lataustilanteessa hukkaan – ajokäyttöön saadaan yleensä n. 85 % lataukseen käytetystä sähköstä.

Eli saamme laskutoimituksen:

Mitsubishi Outlander Phevin akkujen täyteen latautuminen vie 12 kWh.

Helsingin Energian toukokuun sähkölaskuni mukaan sähköenergian ja siirron ja verojen eli koko sähkökulun hinta minulle on 0,147 € / kWh. Tällä hinnalla laskettuna akkujen täyteen lataaminen 0,85% hyötysuhteella maksaa minulle 1, 76 €. Eli jos lataan akun täyteen omasta sähköpistokkeesta ajaakseni 45 km kaupunkiajoa, hinta on tuo. Ajan siis kaupunkiajoni 1,76 eurolla, jos lataan sähkön omasta pistokkeesta. Tämä tekee siis kilometrille hintaa 0,039 €/km.

Jos lataan Helsingin Energian tarjoamasta lataustolpasta, lataus ei maksa minulle mitään. Lataustolppia on vielä vähän saatavilla, mutta tämä on hyvä huomata: Euroopan Unionin direktiivin nojalla vuonna 2020 Suomessa tulee olla 4000 sähköautojen latauspistettä. Esimerkiksi Suomen Turku aikoo lähivuosina rakentaa jopa 80 latauspaikkaa sähköautoille.

Kenelle sähköauto sopii, VTT:n Jukka Nuottimäki?

•Kaupunkiajajalle. Sähköauton hyötysuhde energian kulutuksen osalta tulee parhaiten esiin juuri kaupunkiliikenteessä, hyötysuhdehan on kaupunkiajamisessa todella hyvä. Toinen merkittävä asia on sähköauton päästöttömyys kaupunkiliikenteessä – kun ajaa sähköllä, auto ei tuota päästöjä.

Paitsi tuottaahan sähkön tuottaminen päästöjä?

•Sähköasiakas voi itse valita miten päästötöntä sähköä käyttää. Ylipäänsä Suomessa sähkön tuottaminen saa aikaan suhteellisesti ottaen paljon vähemmän hiilidioksidipäästöjä kuin esimerkiksi Virossa – tämä johtuu meidän vesivoimastamme, ydinvoimasta ja bioenergian käytöstä sähköntuotannossa. Mitsubishi Outlander Phevin sähköenegian kulutuksella ja keskimääräisellä suomalaisella sähköntuotannolla aiheutuu noin 45 g hiilidioksidipäästöjä/ kilometri. Parhaat dieselmoottorit pääsevät vastaavalla tarkastelulla täysin fossiilisella polttoaineella noin 100 grammaan hiilidioksidipäästöjä/kilometri lukuihin. Myös polttomoottorissa käytettävän polttoaineen valinnalla voidaan vaikuttaa autoiluista aiheutuviin hiilidioksidipäästöihin.

 VTT:n Jukka Nuottimäen mukaan me emme vielä tiedä tilastollisesti tarpeeksi siitä, millainen on sähköauton hankintamenon alenema tai akkujen vaihdon hinta 10 vuoden päästä. Hän sanoo myös, että talvikaudella sähköauton virrankulutus nousee lämmityslaitteiden takia kuten polttomoottoriautoissakin.

Voiko yksi ihminen vaikuttaa omilla valinnoillaan ympäristön tilaan hankkimalla sähköauton vai onko tämä vain hyvän omantunnon ostamista?

•Ilman muuta jokaisen yksillöiset teot vaikuttavat. Jos ei mitään tee, ei edistystä tapahdu, sanoo VTT:n Jukka Nuottimäki. Hän arvioi sähköautojen käytön kasvun kiirivän Suomessa seuraavaksi kaupunkibusseihin ja ehkä myöhemmin takseihin ja postinjakeluun.

Huonon Äidin yhteistyökumppanin Mitsubishin lisätietoa autosta täältä.

 

— Huono Äiti

Jaa oma tarinasi

Haluatko avata keskustelun jostain sinulle läheisestä aiheesta?
Lähetä kertomuksesi tästä.

Nykyinen kategoria:

Tutustu myös muihin kategorioihin:

Kommentoi artikkelia

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.