Useissa lapsiperheissä on kaksi autoa, missä ei sinänsä ole mitään ihmeellistä. Lapsia täytyy kuskata sinne ja tänne, vanhemmilla on rikkonaiset työajat, pitkät työmatkat ja niin edelleen. Mutta miksi ihmeessä  perheen äiti ajaa lähes poikkeuksetta  romuautolla, kun mies suhaa paikasta toiseen uudella, teknisesti viimeisen päälle olevalla biilillä? Muijat, nyt on ryhtiliikkeen paikka, koska tässä on kyse turvallisuudesta!! Eikö perheen äidillä pitäisi olla viimeisen päälle turvallinen ja teknisesti edistynyt menopeli? Lapset ja lasten turvallisuus, sen tulisi olla ykkösasia. Ja se onkin, miehen autossa – mutta valitettavasti nainen saa tyytyä useimmiten parhaat päivänsä nähneeseen, epävarmaan menopeliin. Myös mies voisi ajella vanhemmalla autolla. Niin voisi, mutta ei voi. Naiset, pitäkää puolianne autovalinnoissa! Teille ja jälkikasvullenne kuuluu paras. Myös autoissa. Tai hei, mitäpä jos sanot ukkokullalle, että ”vaihdetaanpa autoja!” Voisi tulla perheriita tai ainakin pitkä hiljaisuus.

Asialle on myös tieteellistä pohjaa. Ja kuten tiedämme, varsinkin insinöörimies arvostaa tieteellisiä faktoja perheen naisväelle autoa valitessa. Kanadalaistutkimuksen mukaan raskaana olevat naiset ajavat enemmän kolareita kuin naiset, jotka eivät ole raskaana. Aika pelottavaa. Ja millä autoilla? Niin, useimmiten äiti-ihmiselle sysätään se halvin ja heppoisin kakkosauto, vaikka masussa potkii tai kyydissä istuvat kultaakin kalliimmat pienokaiset. Tutkimukseen osallistui yli 500 000 raskaana olevaa kanadalaisnaista. Tutkimuksen mukaan raskausaikansa puolivälissä olevat naiset ajoivat 42 prosenttia todennäköisemmin sairaalahoitoa vaativan kolarin kuin naiset, jotka eivät olleet raskaana. Hurja luku!

Iltasanomat uutisoi 13.5.2014 samaisesta tutkimuksesta, että Toronton yliopiston tutkijoiden mukaan raskaus aiheuttaa fysiologisia ja elämäntavan muutoksia, jotka voivat osaltaan vaikuttaa ajamiseen ja lisätä ajovirheitä. Pitäisikö raskausaikana siis pidättäytyä autolla ajosta kokonaan? No ei tietenkään, mutta auton olisi oltava erityisen turvallinen ja hyvä – niin raskausaikana kun sen jälkeenkin. Ja autolla sitä ajetaan, oli kuski millainen tahansa eli ajotaitoja on turha lähteä tässä kohtaa ruotimaan. Autolla vain on merkitystä turvallisuuteen. (Ja toki hieman myös ajotaidolla). Ruotsalainen vakuutusyhtiö Folksam tutki vuosien 1994-2013 aikana yhteensä 156 000 tieliikenneonnettomuutta, joissa vammautui yhteensä 38 000 ihmistä. Korkeimmat arvosanat raportissa saivat yllätys, yllätys monet vuosimallia 2007 tuoreemmat autot. Näistä autoista yli 60 prosentilla oli korkeampi turvallisuustaso kuin vanhemmilla keskivertoautoilla.

Tutkimuksesta siis selvisi, että auton iällä on merkitystä turvallisuuteen. Autojen turvatekniikka on vuosien aikana kehittynyt ja esimerkiksi 10 vuotta vanhassa autossa se on aivan muuta kuin nykyautossa. No, ainahan naiset eivät saa autoaan valita, vaan menopeliksi valikoituu se, mikä halvalla saadaan. Myös käyttökustannuksilla on merkitystä. Silti auton käyttötarkoitusta ja kyytiläisiäkin voisi ajatella.

Entä sitten työsuhdeauton valinta. Eroaako se? Kyllä, mutta jälleen; suomalaiset naiset valitsevat pääsääntöisesti pienempiä ja halvempia työsuhdeautoja kuin miehet. Siis vaikka saisivat valita vaikka minkälaisen auton! Haloo. En ymmärrä. Mutta ajatellaan niin, että on mukana toki ekologinenkin näkökulma, tosin uudemmat isommatkaan autot eivät saastuta samalla tavalla kuin 80-90-luvun autot. Vaikka vanhemman auton hinta on edullinen, niin sen huolto- ja ylläpitokustannukset saattavat hipoa pilviä. Vakuutukset saattavat olla vanhassa autossa edullisempia, mutta huoltohommaa riittää ja polttoainetta kuluu. Kolikolla on siis tässäkin asiassa kaksi puolta.

Huono Äiti on saanut lainata kesän Mitsubishi Outlander Pheviä, ladattavaa sähköautoa, joka on sekä turvallinen että kaikin puolin hyvän näköisesti teipattu!!! Sähköautoseikkailuista lisää täältä!

— Huono Äiti

Artikkelissa on 8 kommenttia, jätä oma kommenttisi.

Vastaus henkilölle Njaa Peruuta vastaus

8 vastausta artikkeliin “Äidit hiiteen romuautojen ratista!”

  • mäkä-ämmä sanoo:

    Monesta olen ukkokultaa moittinut, mutta tässä kohdin ei voi kun kiitellä. Minulla uudempi, tilavampi ja turvallisempi auto ja itse ajaa sillä vanhalla kakkosautolla. Tosin, jos pidempi ajo niin sujuvasti vaihdetaan hetkeksi. Perusteluna hänen suustaan, eikä minun, että jos hänellä auto leviää, niin osaa tehdä asialle jotain. Minä osaan soittaa hänelle, että tee jotain…

  • njaa sanoo:

    Aika monella lähinnä isällä sattuu olemaan työsuhdeauto.Eipä sitä oikein voi vaihtaa toisen ns huonompaan autoon.

  • juristi yh sanoo:

    Siis siitä vaan rahaa hankkimaan ja sitten hyvä auto…..ihan yksinkertaista! Kuka sen auton sinne kotiin toisi, jos et sinä itse.

  • Njaa sanoo:

    Jos minä olen kotona hoitovapaalle, asiointia esimerkiksi 10 kilometriä kolme kertaa viikossa, vs. mieheni, joka ajaa töihin n. 100 km yhteen suuntaan, isken uudemman paremman auton avaimet miehen kouraan liiemmin itkemättä kohtaloani, koska perheen elättäjä ajaa aika paljon sen eteen, että saa meille leivän pöytään. Siinä kohdassa on ihan sama, joa se oma kulkupeli on vähän iäkkäämpi ja puuttuu esim. auton kyky tunnistaa iPhone…

  • Tietoinen sanoo:

    Meidän perheessä on kyllä niin että kyllä se minä (perheen äiti) ajan sillä uudemmalla, isommalla,toimivammalla ja turvallisemmalla autolla. Mutta tässäkin pätee se että naisten tietoisuutta pitäisi lisätä tälläkin saralla. Asia ei välttämättä olisi näin meillä, jos en minä olisi autopuolella ja ajanut työkseni kuorma-autoja monta vuotta. Itse osaan vaatia, mä tiedän mitä ne tehot siinä paperissa merkitsee, myös yleisimmät lyhenteen abs ym.

  • Wallabi sanoo:

    Tilastojen valossa miehet ajavat enemmän niitä vakavia kolareita, vaikka ottaisi huomioon sen, että he ajavat yleisesti ottaen naisia enemmän. En löydä tälle väitteelle lähdettä tähän hätään, muttei siitä niin kauaa ole kuin näitä kolaritilastoja ruodittiin mediassa (kuten säännöllisesti tehdään). Kun nainen kolaroi, se on yleensä pieni peltiruttu parkkipaikalla. Siinä mielessä miehet siis ovat loogisia pitäessään ne uudemmat ja turvallisemmat autot (toisaalta yksikään mies maailmanhistoriassa ei ole tunnustanut olevansa naista huonompi kuski, tilastoista viis, joten tällä perusteella niiden huonompien koslien pitäisi kelvata…)

    Mutta sitten taas tuo käytännöllisyys-aspekti, kun lasten kanssa liikutaan. Autoon pitäisi kuitenkin saada ne turvaistuimet viriteltyä kiinni ja vanhemman muksun turvavyö ja taiteilla vielä ehkä vaunutkin takakonttiin ynnä tietysti kaikkien hoitolaukut sun muut. Siinä vaiheessa kyllä kuka tahansa, mies tai nainen, toivoo että autossa olisi isot oviaukot ja tarpeeksi tilaa.

  • Se Insinööri sanoo:

    …selvästi kolaritilanteessa turvattomampi uusi pieni Nissan Note. Kaikkea järkeä vastaan…

  • Se Insinööri sanoo:

    Tarjosin rouvalle alle isoa Toyon Land Cruiser HJ-61sta, ei kelvannut. Piti ostaa puolta pienempi ja selvästi kolaritilanteessa