Tämä on kaupallinen yhteistyö Alkon kanssa.

Lasi viiniä muistuttaa kaikesta siitä, miltä tuntui olla aikuinen ennen lapsia ja helpottaa myös stressaavaa päivää. Ei siis ihme, että se maistuu monelle vanhemmalle. Joskus liiankin kanssa.

Kauneusalan yrittäjä Mariela Sarkima @KOKONAINENbyMarielaSarkima kertoo, kuinka alkoholinkäyttö vähitellen levittäytyi juhlasta arkeen. Hän havahtui siihen, että muutos oli välttämätön. Mutta mitä seurasi, kun hän lopetti alkoholinkäytön? Eroa näkyy ainakin ihossa ja kropassa ja tuntuu mielialassa ja unen laadussa. Entäs miten kävi selluliitin?!

Alkoholittomat kuohuviinit ja mocktailit maistuvat ja nostattavat tunnelmaa, ilman väsyttävää alkoholia, Sarkima vinkkaa. Jos haluat lopettaa tai vähentää, kuuntele itseäsi: mikä alkoholinkaipuusi takana on? Joku syy löytyy aina, mieti rohkeasti mikä se on, Sarkima kehottaa. Jos sinulla on ongelma, myönnä se. Se ei ole häpeä, eikä sitä tarvitse piilotella. Puhu asiasta ja pyydä apua!

Vanhemman viiniaika voi huomaamatta siirtyä lasikulutuksesta pulloihin ja päivittäiseksi tavaksi, siksi pari vinkkiä:

  • Säästä viini viikonloppuun tai erityisiin tilanteisiin
  • Juo alkoholia iloon, älä suruun
  • Nauti alkoholihetkestä, älä avaa pulloa rutiininomaisena turrutuskeinona
  • Unohda nollaus alkoholilla. Elämää ei pysty nollaamaan kuin hyvässä, rentouttavassa unessa.

Kohtuus on kaunis sana. Ja ehdottomasti paras tapa nauttia alkoholia. Ja kohtuukäyttö on kivaa.

Milloin käyttö on kohtuullista ja milloin kolkutellaan riskirajoja? Alko neuvoo meitä näin:

  • Kohtalaisen riskin taso on naisilla 7 annosta viikossa ja miehillä 14.
  • Korkean riskin taso on miehillä 23–24 annosta* ja naisilla 12–16 annosta viikossa. Tämä voidaan katsoa hälytysrajaksi, jolloin alkoholinkäyttöön viimeistään tulisi puuttua.
  • Vähäisen riskin taso on miehillä 0-2 ja naisilla 0-1 annosta alkoholia päivässä.

Muistin virkistämiseksi, yksi annos on esimerkiksi viinilasi (12 cl), pieni keskiolut- tai siideripullo, annos väkevää viiniä (8 cl) tai annos viinaa (4 cl). Lisätietoa kohtuukäytöstä ja riskirajoista löydät täältä. Lisäksi on hyvä muistaa, että rskirajat eivät ole absoluuttisia, ja alkoholi vaikuttaa ihmisiin yksilöllisesti. Voi olla, että jo hyvin pienet määrät tekevät olosi nuutuneeksi ja vetävät mielen matalaksi. Silloin on parempi kilistellä alkoholittomalla, vaikka ihan aina!

Kun kaadamme kotioloissa viiniä, lasiin hulahtaa helposti 20 cl kerralla, kukapa kotona mitään mittoja käyttäisi! Lue lisää riskirajoista tästä.

Jos sinusta tuntuu siltä, että alkoholista on enemmän haittaa kuin iloa, kannattaa miettiä joko vähentämistä tai lopettamista. Jokainen tietää itse, sopiiko itselle kohtuullinen käyttö, vai lähteekö aina lapasesta jo yhden annoksen jälkeen. Jos tuntuu siltä, että et pysty kontrolloimaan juomistasi, lopettaminen on parempi vaihtoehto.

Kännäämistä ei enää kukaan pidä coolina, mutta kohtuukäytöllä saattaa vielä joidenkin korvissa olla tylsä kaiku. Sehän on kaikkea muuta kuin totta!

Kohtuukäytöstä nimittäin seuraa kaikki tämä kiva:

– Saat nauttia lempijuomistasi, ja oikeasti nauttia niistä.

– Juhlajuomat tuntuvat oikeasti juhlavilta ja erityisiltä, kun et siemaile vaikkapa skumppaa joka päivä.

– Heräät aamulla pirteämpänä, kun et ole juonut pikkutunneille asti. Alkoholi vaikuttaa aina unen laatuun, mutta on ihan eri asia juoda lasi, pari silloin tällöin kuin runsaita annoksia usein.

– Paino pysyy helpommin terveellisissä lukemissa. Alkoholissa on paljon energiaa, ja krapulan korjailu limukoilla ja roskaruoalla se vasta lihottaakin.

– Sinulla on enemmän energiaa huolehtia itsestäsi ja perheestäsi, kun jokailtainen tissuttelu ei väsytä.

– Rahaa säästyy.

– Iho pysyy paremman näköisenä. Alkoholi kuivattaa kroppaa ja siten ihoa. Lisäksi alkoholi vaikuttaa hormonitoimintaan, ja sen takia naama voi alkaa kukkia. Hiuksetkin voivat rasvoittua ja kasvot alkaa punoittaa.

– Mielialasi on parempi. Alkoholi on nousuhumalan tunteesta huolimatta depressantti, joka kuluttaa aivoistasi niitä aineita, jotka pitävät hyvää mieltä yllä. Tiedät, että murheeseen ei kannata juoda, ja masentuneenkin kannattaisi pistää alkoholin juominen ainakin tauolle.

– Omanarvontunto voi kohota, kun osaat tehdä valintoja, jotka ovat sinulle hyväksi.

– Sinulla on kivaa! Voit nauttia makuelämyksistä ja rentoutua, mutta et vaaranna terveyttäsi, et sabotoi ulkonäköäsi, et hukkaa kallisarvoista vapaa-aikaasi, et tuhlaa rahojasi etkä voi huonosti. Kuulostaa aika hyvältä vai mitä?

Ja muista, jos ystävät naljailevat vähentyneestä alkoholinkäytöstäsi tai kutsut alkavat peräti harventua – peiliin katsomisen paikka on heidän, ei sinun.

Huono Äiti suosittelee kohtuutta!!!

Lisätietoja siitä, kuinka alkoholi vaikuttaa elämässä, esimerkiksi unen laatuun tai painonhallintaan, löydät täältä.

Jos oma tai läheisesi päihteiden käyttö tai pelaaminen huolestuttaa ja kaipaat apua, Ehyt ry:n päihdeneuvontapuhelin vastaa vuoden jokaisena päivänä, ympäri vuorokauden. 0800 900 45 Ehyt ry

Tämä on kaupallinen yhteistyö Alkon kanssa.

— Huono Äiti -toimitus

Kirjoittaja kuuluu Huono Äiti -yhteisöön. Enää Huono Äiti ei ole vain yksi nainen, joka kirjoittaa hassuja juttuja blogiinsa (yleensä yöpuvussa epätyypillisiin aikoihin) vaan meitä on monta. Kiitos, kun luet Huonoa Äitiä, tervetuloa myös kirjoittamaan!

Jaa oma tarinasi

Haluatko avata keskustelun jostain sinulle läheisestä aiheesta?
Lähetä kertomuksesi tästä.

Nykyinen kategoria:

Tutustu myös muihin kategorioihin:

Kommentoi artikkelia

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.