Suomihan ei ole tunnettu minään asiakaspalvelun mallimaana. Me olemme vähän sellaista etäisyyttä pitävää sakkia, ja palveltavana oleminenkin on monille vaikeaa.

Varsin erikoista suomalaisessa asiakaspalvelussa on se, että monesti asiakaspalvelija varmasti pyrkii toimimaan asiakkaan edun mukaisesti, eli palvelu on oikeastaan hyvää, mutta sen muotoilu sanallisesti on….sanottaisiinko outoa.

Hoitolatylytys on nimittäin ihan ilmiö.

Tiedäthän, kun olet menossa kampaajalle, kosmetologille tai varsinkin hammaslääkäriin, tuntuu samalta kuin olisi menossa yllättävään poliisikuulusteluun. Epämääräinen hermostuneisuus valtaa mielen, hiki kohoaa otsalle ja yrität näyttää syyttömältä. Et tiedä mitä pahaa olet tehnyt, mutta varmasti olet tehnyt jotain.

Esimerkiksi kosmetologikäynnithän on myyty meille hemmotteluna. Ihanaa omaa aikaa, ja suorastaan terveydenhuoltoa, niin mielenterveyden kuin fyysisenkin terveyden kun iho on ihmisen suurin elin ja niin edelleen. Sitä odottaa tuoksukynttilöitä ja vaimeaa pimputtelumusiikkia, pehmeitä mattoja, kullankimallusta ja kylpytossuja. Riippuen hoitolasta nämä ehkä saakin. Joskus saa kaupan päälle myös sen tylytyksen.

Se alkaa pehmeällä kysymyksellä: miten olet hoitanut ihoasi? Noooo tuota…pesen saippualla. Joka ilta. Melkein joka ilta ainakin! Kosmetologin takahampaat kirskahtavat yhteen. Kasvovettä? Kuorintaa? Naamioita? Seerumia? KOSTEUSVOIDETTA?!

Sitä kiertelee että juu on minulla silmänympärysvoide… Käytän käytän… Kosmetologi törkkii ihoa ja sanoo että tämä on aivan tukossa. Noniin mutta sen takia minä täällä olen! Tämä on myös aivan täynnä juonteita. Iho on kuiva. Verenpurkaumia. Karvoja. Näppylöitä!! Herranen aika kyllä sinun pitäisi hoitaa ihoasi!! Varmaan pitäisi niin, mutta…

Sama kauhistelu on edessä kampaajalla. Sinne mennessä tietää, että on tehnyt tuhmuuksia. Ei käytä sitä viime kerralla ostettua lämpösuoja-ainetta ikinä, tai no silloin ennen pikkujouluja kerran tuli kokeiltua. Kampaaja huomaa nopeasti muutakin: Siis oletko sä värjännyt nämä itse?! Itse asiassa mies värjäsi kun pakotin, mutta eiväthän ne ole kuin vähän laikukkaat ja vihertävyys johtuu valosta…


Ylin kuva Kris Atomic.

Kampaaja vetää tiheää kampaa napakasti pitkin hiuksia ja pudistelee huomaamattomasti päätään. Aika kuiva tämä sinun päänahka. Huonoon kuntoon päässyt nämä latvat. Ovat kuin purkkaa, joudun ottamaan enemmän kuin viisi senttiä.

Kotiin lähtee tuotekassillisen kanssa ja pahoilla mielin siitä, että naama on kamala ja tukka on kamala. Sitä vannoo itselleen, että nyt alan kyllä hoitaa sitä, niin ensi kerralla ei tule haukkuja.

Saman vannomisen on tietysti tehnyt myös edellisen hammaslääkärikäynnin jälkeen. Ehkä sitä on jopa muistanut langata hampaat joka ikinen ilta. Sama se, koska odotushuoneessa hikoillessaan tietää kyllä mitä tuleman pitää.

Täällä on reikä, aijjai. Käytätkö sinä fluorihammastahnaa? Kaksi kertaa päivässä? Pari minuuttia kerralla? Ikenet ovat vetääntyneet. Kyllä sitä lankaa pitäisi käyttää. Ja vähän useammin pitäisi tänne tulla. Ei ole sitten niin paljoa korjaamista kerralla. Halvemmaksi se hammaslanka tulee kuin keinojuuri. Kiilteetkin ovat lähteneet. Nehän eivät palaudu sitten koskaan, muista se. Limpskojako sitä tulee juotua, kannattaisi vaihtaa veteen.

Ikäänkuin se terävillä esineillä sörkittävänä oleminen, kylmällä vedellä hampaiden huuhtelu, poran ujellus ja juurihoitoneulat eivät olisi tarpeeksi. Ehei, päälle joutuu kuuntelemaan tuhojen luettelua ja tulevien tuhojen ennustamista! Vaikka olisikin hoitanut hampaitaan on syyllinen olo, jotenkin tuli mokattua. Fiilis on samanlainen kuin lapsena kun ymmärsi, että aikuinen on PETTYNYT minuun.

Oikeassahan se suuhygienisti tai hammaslääkäri on. Mutta kun minä TIEDÄN että hampaita ei pidä liottaa happamissa juomissa ja minä TIEDÄN että pitää käyttää hammaslankaa ja minä ihan oikeasti YRITÄN!

Että jos jossain voisi saada sellaista palvelua, että teette vaan mitä pyydetään tai mitä on pakko, mutta ei tarvisisi kuunnella sitä, että millä kaikilla tavoilla on mokannut naamansa/ hiustensa/ hampaittensa suhteen. Varmasti tarkoitus on vain auttaa, jos sanotaan vaikka että onpas kuiva tämä iho niin asiakas ymmärtäisi siitä ruveta kosteuttamaan. Mutta tällainen herkempi kukkanen pahoittaa mielensä pitkäksi aikaa, eikä ehkä uskalla tulla toista kertaa! Mutta jos hoitaja sanoisikin, että hienosti tsempattu sen hammaslangan kanssa, jatka samaan malliin tai kosmetologi kehaisisi, että tosi tasainen tämä sinun ihonsävy, muistat vaan kosteuttaa päivittäin, niin jäisi ihan eri fiilis.

Ehkä meitä asiakkaita kannattaisi kannustaa kehuilla ihan kuten koiria tai taaperoita!

— Huono Äiti -toimitus

Kirjoittaja kuuluu Huono Äiti -yhteisöön. Enää Huono Äiti ei ole vain yksi nainen, joka kirjoittaa hassuja juttuja blogiinsa (yleensä yöpuvussa epätyypillisiin aikoihin) vaan meitä on monta. Kiitos, kun luet Huonoa Äitiä, tervetuloa myös kirjoittamaan!

Artikkelissa on 2 kommenttia, jätä oma kommenttisi.

Vastaus henkilölle Hammaslääkäri Peruuta vastaus

2 vastausta artikkeliin “Herkkä asiakas tilittää: ahdistun hoitolatylytyksestä!”

  • Hammaslääkäri sanoo:

    Voi ei. Tunnen aina myötähäpeää kun kollegalla käynyt potilas tulee vastaanotolleni arkana ja korvat punaiseksi haukuttuna (yleensä juuri pienten lasten äitejä). Ois hyvä jos esimiestenkin taholta annettais lupa olla ”saarnaamatta” tai jopa kiellettäis ”valistustyö” niiltä jotka ei osaa esittää asiaansa syylistämättä.

    Itse koitan aina auttaa asiakkaitani. Varon syyllistämästä ja pyydän anteeksi jos näin on päässyt käymään. Jos tai kun elämäntapamuutokselle näen tarvetta, niin neuvon toki yksilöllisesti millä muutoksella on suurin vaikutus juuri kyseiselle potilaalle, koska haluan tehdä itseni tarpeettomaksi – Tämä on myös useimpien potilaiden toive, eli siis se että uusia reikiä ei enää koskaan tulisi.

    Järkeistän vähän virallisia hoitosuosituksia enkä vaadi mahdottomuuksia kuten sokerista pidättäytymistä. Hammasvälien päivittäisen lankauksen kuitenkin lisään, sitä ei valitettavasti voi jättää tekemättä.

    Kerron mitä ja miksi. Reiät on bakteerien poraamia. Puhtaalle hammaspinnalle kiinnittyy tietty bakteerilaji, joka tarjoaa kiinnityspintaa seuraavalle lajille. Noin 1-2 vuorokaudessa yhteisöön tarttuu reikien syntyyn tarvittava lajien kirjo sisään rakennettuine ravinnon tuotanto- ja jätteenkäsittely-systeemeineen. Mekaaninen puhdistus hammasharjan ja välien lankauksen muodossa saattaa bakteerikasvuston epäjärjestykseen. Tätä voisi verrata muurahaiskekoon, jota ei pääse syntymään jos keon lanaa säännöllisesti tasaiseksi. Perustelu on välttämätön hampaiden harjauksen ja hammasvälien lankauksen päivittäisyyteen kannustaessa. Jokaisena väliin jätettynä päivänä bakteerit jatkavat reiän poraamista aina vähän syvemmäs jatkaen siitä mihin edellisellä kerralla olivat jääneet. Kerran vuorokaudessa on riittävä minimi. Jos teillä harjataan kahdesti vuorokauteen saa ajoittain jomman kumman laiskotella luvan kanssa. Semmoinenkin vinkki minulla on antaa, jotta harjaus ja lankaus voi tapahtua mihin aikaan tahansa. Monelle harjaus ennen iltapalaa on kätevin. Aamulla on usein liian kiire ja iltapalan jälkeen lapsilla väsymyskiukkua. Syönnin jälkeen osa on myös yökkäysherkempiä.

    Kun reikä ei ole potilaan omaa syytä kerron tästä selvästi, jotta ei jää väärinkäsityksiä. Joissain hampaissa on niin syvät ja kapeat uurteet, ettei niiden reikiintymistä voi estää kuin muovilla. Meidän hammaslääkärien suorittama tutkimus ja hoitosuunnitelma ei ole aukoton, vaan jokunen paikkausta vaatinut reikä on voinut jäädä huomaamatta. Joskus me hammaslääkärit ei saada paikan saumoja kelvollisiksi, jolloin uuden reiän synty on väistämätön. Monella ahkerasti hammaslääkärissä käyneellä on vähän niin kuin loppuun asti paikattu hampaisto (ylimäärää, alimäärää, helposti lohkeavaa tilkkutäkkiä). Joillain on myös oikeasti se huono hammasluu, mutta siihen ei kannata tuudittautua, koska silloin ei paikkauskaan pelasta kalustoa. Muitakin harvinaisempia syitä on kuten pienen lapsen tiheä astmalääkkeen tarve.

    Joidenkin aikuisten kohdalla valitaan tietoisesti huolettomampi hoitolinja. Joillekin riittää harvempi hymy onnelliseen elämään.

    Neuvon helpoimmat ja halvimmat keinot suun hoitoon. Pokasahan mallinen hammaslankain (uudelleen käytä kunnes lanka katkeaa). Käsihammasharja jossa paljon harjasten pituusvaihtelua (ulottuu hampaiden kauloille ienrajaan). Vaihtoehtoisesti oralbeen pyöreäpäinen hammasharja (etenkin toisen kuten lapsensa hampaita harjatessa). Usein harjaustekniikka ja tuloksen arviointi vaatii ammattilaisen silmää ja kädestä pitäen opastusta; Useimmilla on joku alue joka jää huonommalle putsaukselle. Apua tarjoan, mutta siitä on mahdollista kieltäytyä.

    Nautintoaineista kiellän vain tahmeat makeiset ja suosittelen mehut minimiin, muuten sallin sokeroidut tuotteet kuten vanukkaat, leivonnaiset, hillot, jne. Tärkeintä on rajoittaa elintarvikkeille altistuminen viiteen kertaan päivässä. Ruikailuhetki ei saisi myöskään venyä yli tuntiin. Näistä jos tinkii, niin ei paraskaan hampaidenharjaus riitä.

    Ps: Xylitol purkka on unohdettu, mutta tosi hyvä keksintö koska putsaa hampaita mekaanisesti. Eli hakkaraisten tilalta mieluummin s-ryhmän sokeroimatonta halppispurkkaa.

  • V sanoo:

    Nyt on pakko kosmetologina kommentoida, että alkuhaastattelu kuuluu osana hoitokokonaisuutta, jotta pystyisin AUTTAMAAN asiakasta ihonhoidossa ja suosittelemaan parhaat tuotteet ja hoitomuodot asiakkaalle. Myös mahdolliset allergiat ja lääkitykset on kysyttävä. Se on sitten eri asia millä tyylillä sen tekee, mutta en saisi kovin ammattimaista kuvaa, jos en saisi mitään vinkkejä/suosituksia hoidon aikana/jälkeen.