Käsi ylös kenestä on IHANAA että päästiin vielä rämppäämään kelloja eestaas!

Hiljasta on.

Itsellehän kesä- tai talviaika saattaa olla kivempi juttu, ja siirtelystä siten iloa. Mutta ne lapset!!

Ei tosiaan käy talviaikaan siirtyminen niinkuin Muumilaaksossa, päinvastoin! Tästä alkaa taas vaihteeksi jetlagia ja kauhuelokuvaa muistuttava sirkus – joka nyt toivon mukaan käydään läpi viimeistä kertaa.

Lapsillahan ei se rytmin muuttaminen käy sillä tavalla, että kello on nyt tämän verran, tepsutteles siitä sänkyyn ja pistä pikku simmukat kiinni! Ei se välttämättä aikuisellakaan ihan yhtä helposti suju, mutta aikuinen sentään tajuaa, että mistä on kyse ja voi valmistella itseään. Aikuinen myös yleensä selviää päivästä ilman itkupotkuraivareita vaikka takana olisi vähän huonommin nukuttu yö, mutta lapsilla se on vähän eri juttu.

Lapsi on ihmeissään kun kaikki tehdään väärään aikaan. Ei ole nälkä vaikka kellon mukaan on ruoka-aika. Nukkua pitäisi vaikka ei aikuisten oikeasti nukuta vielä. Tai sitten muka pitäisi nukkua vaikka ennen on ihan varmasti tähän aikaan jo noustu!

Pimeääkin on yhtäkkiä väärään aikaan. Johan se riittää tekemään pienen olon vähän oudoksi.

Lapsi kärsii itse, mutta vielä enemmän ehkä vanhemmat. Itselläkin on olo sekaisin, että mitä se kello nyt on ja mitä sen pitäisi olla. Siihen päälle sitten lapsi joka ei ehkä muutenkaan nuku, ja nyt se ei ainakaan nuku!

Ensin pitää vetää kolmen tunnin nukutusshow joka alkaa aina alusta kun yrität hiippailla pois huoneesta. Sitten alkaa herätysrumba kun lapsi ei pysy unessa. Itse nukkuu sekavaa, hikistä koiranunta ja herää siihen kun JÄLLEEN KERRAN herännyt lapsi seisoo sängyn vieressä kuin kauhuelokuvasta karannut. Ja taas mennään!

Tätä riemukasta rallia jatkuu aamuun saakka, jolloin herätään pirtsakkoina uuteen päivään, paitsi että kukaan ei ole pirtsakka eikä muutenkaan kiinnosta herääminen ollenkaan.

Että on se kyllä ilon ja onnen päivä kun tämä säätäminen loppuu!

On tosi tärkeää, että pieni lapsi saa kunnolla unta. Univaikeudet ja muutokset unessa ovat aika väistämättömiä lapsiperheessä, mutta niistä kannattaa pyrkiä eroon. Se, että kukaan perheessä ei saa nukkua, ei pitäisi olla normaalitila. Kellojensiirtelyä ei enää kauaa jouduta sietämään, ja muihin univaikeuksiin kannattaa hakea apua.

Mannerheimin lastensuojeluliitto kertoo, miksi lapsen on niin tärkeää nukkua hyvin:

”- Uni ja lepo edistävät lapsen tervettä kasvua ja kehitystä.

– Uni on tärkeää aivojen toiminnalle, sillä se mahdollistaa oppimisen.

– Unen aikana erittyy kasvuun tarvittavaa hormonia.

– Unessa lapsi käsittelee vaikeita asioita ja pelkojaan.

– Hyvä uni edistää lapsen luovuutta, vaikuttaa keskittymiskykyyn ja mielialaan.

– Uni vaikuttaa lapsen sosiaaliseen elämään ja itsetuntoon. Pirteä lapsi jaksaa leikkiä ja osallistua koulutyöhön.

– Virkeän lapsen havainnointikyky on parempi kuin väsyneen, joten onnettomuuksia sattuu vähemmän tarpeeksi nukkuville.

– Ajan kuluessa univaje voi näkyä jopa lapsen ylipainona.

– Nukkuminen vahvistaa lapsen vastustuskykyä ja sairauksista toipumista.”

Että hyviä unia itse kullekin! Kyllä tämä tästä taas!

— Huono Äiti -toimitus

Kirjoittaja kuuluu Huono Äiti -yhteisöön. Enää Huono Äiti ei ole vain yksi nainen, joka kirjoittaa hassuja juttuja blogiinsa (yleensä yöpuvussa epätyypillisiin aikoihin) vaan meitä on monta. Kiitos, kun luet Huonoa Äitiä, tervetuloa myös kirjoittamaan!

Artikkelissa on 1 kommenttia, jätä oma kommenttisi.

Vastaus henkilölle Masa Peruuta vastaus

Yksi vastaus artikkeliin “Eipä suju talviaikaan siirtyminen niin kuin Muumilaaksossa!!”

  • Masa sanoo:

    En tunnista.

    Lapsi (-set, toisaalta kaksi on jo teinejä) menee nukkumaan normisti ja herää normisti, normaalin variaation mukaan. Ruoka syödään kun se aika on. Toisaalta emme ole koskaan ruoan suhteen olleet mitään aikataulujen pilkunviilaajia. Joskus syödään ko 17, joskus klo 19. Mielestäni ongelmat luodaan eläämällä liian kaavamaisesti. Normaalit variaatiot kun ottaa huomioon niin ei synny ongelmia.

    Itselle kestää ehkä maksimissaan yhden yön päästä rytmiin. Case closed.