Pähkinät. Niin pieni, mutta niin tärkeä terveydelle:

Viimeisimmän tutkimustiedon mukaan pähkinät vaikuttavat myönteisesti naisen pahan ja hyvän kolesterolin määrään. Tämä kävi ilmi, kun koeryhmä jaettiin syömään kolmea erilaista ruokavaliota, joista yksi oli ruokavalio, jossa ryhmän jäsenet söivät puolitoista kourallista saksanpähkinöitä joka päivä. Kun tutkijat analysoivat 245 ylipainosen naisen tuloksia ”pähkinädieetin jälkeen”, he huomasivat, että pähkinöiden syönti vaikutti naisiin heidän pahaa kolesteroliaan laskevasti sekä vastaavasti hyvää kolesterolia nostavasti.

FullSizeRender-64

 

 

Tutkimus ei ole ainoa laatujaan. Aeimmin Harvardissa tehty tutkimus oli samoilla linjoilla: ihmiset, jotka söivät pähkinöitä joka päivä, elivät pidempään kuin pähkinöistä piittaamattomat. Pähkinöitä syövät ihmiset eivät tutkimuksen ajanjaksolla kuolleet yhtä herkästi syöpään, sydänsairauksiin tai hengitystien sairausksiin kuin he, joiden ruokavalioon pähkinät eivät kuuluneet.

 

 Eikä tämä tokikaan tähän lopu! Tuore tutkimus Floridasta kertoo, että ruokavaliotaan voi kohentaa huomattavasti pelkästään lisäämällä päivittäiseen rutiiniin kourallisen manteleita. Tutkimuksessa lapsiperheet lisäsivät ruokavalioonsa mantelit ja tutkittavan ryhmän ruokavalion taso koheni terveellisemmäksi mittauksen mukaan selvästi. 

Pähkinöiksi muuten kutsutaan monenlaisten kasvien siemeniä, mutta niitä on vaikeaa määritellä kasvitieteellisesti. Osa pähkinöistä on kovakuorisia, yksisoluisia hedelmiä, kuten hassel- ja cashewpähkinät. Jotkut syötävät pähkinät ovat itse asiassa hedelmän ytimiä, kuten saksanpähkinät. Toiset taas ovat siemeniä, kuten pistaasipähkinät tai palkokasveja, kuten maapähkinät.

Pähkinät ovat viljelytuote, joista saadaan yksi sato vuodessa. Niitä viljellään ympäri maapalloa. Sadon määrä ja laatu vaihtelevat vuosittain.

Sekä pähkinät että siemenet sisältävät runsaasti terveellistä pehmeää rasvaa, proteiinia ja kuitua sekä monia vitamiineja ja kivennäisaineita. Pähkinöitä suositellaan syötävän noin 30 grammaa päivässä. Niiden sisältämät ravintokuitu, proteiini ja rasva täyttävät ja pitävät pitkään kylläisenä. 

 Pähkinöissä on paljon hyvää pienessä paketissa. Itse olen keksinyt niille todella monta käyttökohdetta: ne menevät jugurtin päälle tai salaattiin ja pieni pähkinäpussi on erittäin hyvä pitää mukana siltä varalta, että alkaa vähän hiukoa. Pähkinäpussi on kiireisen naisen pelastus: pähkinöitä syömällä saa nopeasti energiaa ilman, että verensokeri menee katosta läpi ja tulee kohta ryminällä alas.

FullSizeRender 2 

 

Koska saamieni tietojen mukaan muutama muukin teistä on kiireinen, haluan jakaa teidän kanssanne lempipähkinöitäni. Sain ensimmäisen kerran Nutisalin pähkinöitä, kun olin kylässä Cloettalla. Ensimmäisten näytteiden jälkeen jäin niihin koukkuun, koska ne on kuivapaahdettu todella maukkaaksi. Myöhemmin opin, että kuivapaahto on todella vanha pähkinöiden valmistusmenetelmä, jossa pähkinät paahdetaan ilman lisättyä öljyä. 

Arvon kaikkien kiireisten ja terveellisiä pähkinöitä arvostavien lukijoiden kesken 3 Nutisal -tuotepakettia! Osallistuaksesi arvontaan sinun tulee kommentoida tämän jutun kommenttikenttään jotakin pähkinäistä – muuten valinta on vapaa!

PS. Tämä on kaupallinen yhteistyö Cloettan kanssa.

 

— Huono Äiti

Jaa oma tarinasi

Haluatko avata keskustelun jostain sinulle läheisestä aiheesta.
Lähetä kertomuksesi tästä.

Nykyinen kategoria:

Tutustu myös muihin kategorioihin:

Kommentoi artikkelia

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

54 vastausta artikkeliin “Pähkinöistä on terveyshyötyä eritoten naisille”