Pähkinöistä on terveyshyötyä eritoten naisille

Julkaistu 10. 4. 2016 :: Huono Äiti :: 54 kommenttia

Pähkinät. Niin pieni, mutta niin tärkeä terveydelle:

Viimeisimmän tutkimustiedon mukaan pähkinät vaikuttavat myönteisesti naisen pahan ja hyvän kolesterolin määrään. Tämä kävi ilmi, kun koeryhmä jaettiin syömään kolmea erilaista ruokavaliota, joista yksi oli ruokavalio, jossa ryhmän jäsenet söivät puolitoista kourallista saksanpähkinöitä joka päivä. Kun tutkijat analysoivat 245 ylipainosen naisen tuloksia ”pähkinädieetin jälkeen”, he huomasivat, että pähkinöiden syönti vaikutti naisiin heidän pahaa kolesteroliaan laskevasti sekä vastaavasti hyvää kolesterolia nostavasti.

FullSizeRender-64

 

 

Tutkimus ei ole ainoa laatujaan. Aeimmin Harvardissa tehty tutkimus oli samoilla linjoilla: ihmiset, jotka söivät pähkinöitä joka päivä, elivät pidempään kuin pähkinöistä piittaamattomat. Pähkinöitä syövät ihmiset eivät tutkimuksen ajanjaksolla kuolleet yhtä herkästi syöpään, sydänsairauksiin tai hengitystien sairausksiin kuin he, joiden ruokavalioon pähkinät eivät kuuluneet.

 

 Eikä tämä tokikaan tähän lopu! Tuore tutkimus Floridasta kertoo, että ruokavaliotaan voi kohentaa huomattavasti pelkästään lisäämällä päivittäiseen rutiiniin kourallisen manteleita. Tutkimuksessa lapsiperheet lisäsivät ruokavalioonsa mantelit ja tutkittavan ryhmän ruokavalion taso koheni terveellisemmäksi mittauksen mukaan selvästi. 

Pähkinöiksi muuten kutsutaan monenlaisten kasvien siemeniä, mutta niitä on vaikeaa määritellä kasvitieteellisesti. Osa pähkinöistä on kovakuorisia, yksisoluisia hedelmiä, kuten hassel- ja cashewpähkinät. Jotkut syötävät pähkinät ovat itse asiassa hedelmän ytimiä, kuten saksanpähkinät. Toiset taas ovat siemeniä, kuten pistaasipähkinät tai palkokasveja, kuten maapähkinät.

Pähkinät ovat viljelytuote, joista saadaan yksi sato vuodessa. Niitä viljellään ympäri maapalloa. Sadon määrä ja laatu vaihtelevat vuosittain.

Sekä pähkinät että siemenet sisältävät runsaasti terveellistä pehmeää rasvaa, proteiinia ja kuitua sekä monia vitamiineja ja kivennäisaineita. Pähkinöitä suositellaan syötävän noin 30 grammaa päivässä. Niiden sisältämät ravintokuitu, proteiini ja rasva täyttävät ja pitävät pitkään kylläisenä. 

 Pähkinöissä on paljon hyvää pienessä paketissa. Itse olen keksinyt niille todella monta käyttökohdetta: ne menevät jugurtin päälle tai salaattiin ja pieni pähkinäpussi on erittäin hyvä pitää mukana siltä varalta, että alkaa vähän hiukoa. Pähkinäpussi on kiireisen naisen pelastus: pähkinöitä syömällä saa nopeasti energiaa ilman, että verensokeri menee katosta läpi ja tulee kohta ryminällä alas.

FullSizeRender 2 

 

Koska saamieni tietojen mukaan muutama muukin teistä on kiireinen, haluan jakaa teidän kanssanne lempipähkinöitäni. Sain ensimmäisen kerran Nutisalin pähkinöitä, kun olin kylässä Cloettalla. Ensimmäisten näytteiden jälkeen jäin niihin koukkuun, koska ne on kuivapaahdettu todella maukkaaksi. Myöhemmin opin, että kuivapaahto on todella vanha pähkinöiden valmistusmenetelmä, jossa pähkinät paahdetaan ilman lisättyä öljyä. 

Arvon kaikkien kiireisten ja terveellisiä pähkinöitä arvostavien lukijoiden kesken 3 Nutisal -tuotepakettia! Osallistuaksesi arvontaan sinun tulee kommentoida tämän jutun kommenttikenttään jotakin pähkinäistä – muuten valinta on vapaa!

PS. Tämä on kaupallinen yhteistyö Cloettan kanssa.

 



Kommentoi tätä aihetta

Käytä nimimerkkiä, jos et halua nimeäsi muiden tietoon. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

HUOM: Älä käytä nimeäsi, se tulee näkyviin!

Pakolliset kentät on merkitty *


54 kommenttia aiheesta “Pähkinöistä on terveyshyötyä eritoten naisille”

  1. Anne sanoo:

    Pähkinät on meillä jokapäiväisessä käytössä. Leikki-ikäinen poikani rouskuttaa pähkinäsekoitusta ja ne on meidän harvinaisia herkkuhetkiä. ?

  2. Tiina Tikkanen sanoo:

    Pähkinäpussi käsilaukussa pelastaa kiireisen päivän. Tosin näitä pähkinöitä en ole testannut!

  3. Riitta sanoo:

    No miehän menin tästä ihan pähkinöiksi!

  4. Repukka sanoo:

    Pähkinät päivittäin kyllä maistuvat.

  5. Mia sanoo:

    Pähkinät on vielä kaiken lisäks hyvejä…

  6. Kata sanoo:

    Ilman muutamaa murskattua cashew-pähkinää rahkailtapalani ei olisi läheskään yhtä herrrkullinen. Nam!

  7. Mari Solla sanoo:

    Kyllä kannattaa syyä pähkinöitä.

  8. cerafia sanoo:

    mul on pähkinät loppu, siispä ostoksille

  9. Maaret Vesanen sanoo:

    (Suola)Pähkinät on intohimoni, ruuanodotus huikopalani ja viikonlopun herkku. Hedelmäiseen kesäsalaattiin antaa ihanan lisän.

  10. Anu sanoo:

    Ovat ihania salaatissa, saa kivaa purutuntumaa salaattiin.

  11. miisu sanoo:

    Pähkinät on ihan superravintoa.

  12. Taina sanoo:

    Mikä on parempaa pikkunaposteltavaa kuin pähkinät 😉
    Ja uskon täysin tuohon kolesterolivaikutukseen.

  13. Laura sanoo:

    Pähkinät on hyviä, pitäis itse syödä vaan useammin

  14. Anu sanoo:

    Kuinka saisin rikki kookospähkinän? ?

  15. Miia sanoo:

    Olen ottanut tavaksi syödä pienen kourallisen pähkinöitä joka päivä. On hyvää ja terveellistä 🙂

  16. Mökilö sanoo:

    Mä voisin vallan ”go nut” jos tämän voittaisin. 🙂 Pähkinät ois hyviä, mut harmi kun niin kalliita.

  17. Eija Nylund sanoo:

    Ilman pähkinöitä ei vaan tule toimeen.

  18. Sm sanoo:

    Pähkinöitä popsin päivittäin!

  19. Sari Rantanen sanoo:

    Olen jäänyt utan koukkuun pekaanipähkinöihin. Ja jos hurjaksi heittäydyn niin syön banaania ja kuivapaahdettuja suolapähkinöitä, suosittelen kokeilemaan herkkupäivänä.

  20. Saila sanoo:

    Pähkinät on parasta herkkua!


1 2 3